بررسی تأثیر اتوماسیون اداری بر کارایی
محورهای موضوعی : مدیریتسارا شیخ بکلو 1 , اصغر صرافی زاده 2 , کاوه تیمورنژاد 3
1 - کارشناسی ارشد دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین ، ایران (مسئول مکاتبات)
2 - استادیار دانشکده مدیریت ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز ، ایران
3 - استادیار دانشکده مدیریت ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز ، ایران
کلید واژه: کارایی, اتوماسیون اداری,
چکیده مقاله :
اتوماسیون اداری یکی از ابزارهای مهم برای رسیدن به راه کارهای مفید جهت صرفه جویی در زمان، سرعت پاسخگویی به مشتریان، افزایش دقت در انجام کارها و کاهش هزینه های سازمان است. هدف اصلی از این مقاله، شناسایی تأثیر اتوماسیون اداری بر کارایی سازمان است. جامعه آماری این پژوهش مدیران و کارشناسان یک سازمان دولتی بود که تعداد آن97 نفر است، که از روش نمونه گیری تصادفی ساده تعداد 48 نفر انتخاب گردید. روش پژوهش از نوع توصیفی و تحلیلی می باشد. ابزار تحقیق، پرسشنامه بوده که روایی آن با استفاده از نظر اساتید و متخصصان سازمان، و پایایی آن با محاسبه آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. داده های جمع آوری شده با استفاده از آزمون یکطرفه تی استیودنت و کروسکال والیس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. با تحلیل های انجام شده بر روی داده های گردآوری شده، این نتیجه حاصل شد که اتوماسیون اداری بر استفاده بهینه از زمان، سرعت پاسخگویی به مشتریان و دقت در انجام کارها تأثیر دارد و در نتیجه باعث افزایش کارایی سازمان شده است.
An examination of office automation tools in order to achieve important strategies for saving time, responding quickly to customers and increasing accuracy and reducing the cost of doing things is highly significant. The main goal of this paper is to identify the impact of office automation on efficiency of organizations. The sample consists of 97 managers and experts selected through simple random sampling method. Research Methodology is descriptive and analytical. Instrumentation included a questionnaires whose validity and reliability was estimated. Data were analyzed using t-test and Kruskal –Wallis. The findings confirmed the positive effect of the use of office automation on time, responding quickly to customers and doing things carefully in order to foster efficiency