بررسی تأثیر تصویر ذهنی برند بر وفاداری کارکنان
محورهای موضوعی : مدیریتمیرزاحسن حسینی 1 , وحیدرضا حلوائیها 2 , سعید رمضانی 3
1 - دانشکده مدیریت- سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور تهران مرکز
2 - دانشگاه پیام نور تهران مرکز -کارشناس ارشدMBA
3 - دانشگاه پیام نور تهران مرکز -کارشناس ارشدMBA
کلید واژه: نام تجاری, تصویر ذهنی نام تجاری, رضایت کارکنان, وفاداری کارکنان,
چکیده مقاله :
یکی از مهمترین اهداف استراتژیک سازمانها حفظ نیروی کار مستعد و کارآزموده است. سازمان ها ابزارهای مختلفی را برای نیل به این مهم در اختیار دارند. در این پژوهش (که از نوع توصیفی-پیمایشی می باشد) سعی شده است، تا توجه مدیران را به اهمیت مدیریت تصویر برند در ذهن کارکنان سازمان (حتی مقدم و ارجح بر مشتریان آن)، جهت حفظ کارکنان، جلب نماییم. از این رو در این مقاله به بررسی تاثیر تصویر ذهنی برند بر وفاداری کارکنان پرداخته شده است. پرسشنامه ای شامل 45 سوال، بر گرفته از مقالات لاتین که برای شرایط بومی، نرم گردیده، در سه برند برتر سال 87 کشور در زمینه مواد غذایی، مورد آزمون قرار گرفته است. پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ و روایی آن نیز با نظر کارشناسان، از طریق روایی محتوا صورت گرفته است. 160پرسشنامه در میان جامعه آماری توزیع، و داده ها با استفاده از، تحلیل مسیر و تکنیک مدل یابی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های تحقیق نشان می دهد که، تصویر ذهنی برند ،منجر به افزایش رضایت و در نهایت و فاداری کارکنان می گردد.
Currently, the decrease of loyalty among the companies’ employees has posed a complex problem to the managers and they seek helplessly to find a permanent way to settle the problem. Nevertheless, these companies have some useful advantages that can help them to achieve this goal. One such advantage is their brand image. In this study, attempts were made to examine the impact of brand image on employee loyalty. To this end, a survey was done on 160 employees of the three companies in food industry. The test of conceptual model shows the indirect relationship between brand image and employee loyalty. In fact, we found no reason to contradict the direct relationship between brand image and employee satisfaction and between employee satisfaction and employee loyalty. Further, we found no direct relationship between brand image and employee loyalty. In other words, the results indicate that brand image increases the employee satisfaction and the employee satisfaction, in turn, has a positive effect on employee loyalty.