شناسایی موانع درون سازمانی جذب نیروی انسانی متخصص در راستای اجرای بند 41 قانون مدیریت خدمات کشور
محورهای موضوعی : مدیریتزینب پورقاسم جورکلایه 1 , علی اکبر قهرمانی گلوزان 2
1 - کارشناسی ارشد، گروه مدیریت، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین،ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین ،ایران (عهدهدار مکاتبات)
کلید واژه: موانع درون سازمانی, جذب نیروی انسانی, مدیریت خدمات کشور, بیمارستان تخصصی,
چکیده مقاله :
امروزه بیش از هر زمان دیگر مشخص شده است که وجود منابع سرشار مادی به تنهایی سازمان و تشکیلات منسجم، کارآمد و اثربخش را ایجاد نمی کند. عنصر ضروری و اجتناب ناپذیر دیگر، نیروی انسانی مناسب و کارآمد است و ویژگی های کیفی مدیران و پرسنل، عامل تعیین کننده ای در کامیابی هر سازمان به شمار می رود. هدف از انجام این تحقیق شناسایی موانع درون سازمانی جذب نیروی انسانی متخصص در راستای اجرای بند 41 قانون مدیریت خدمات کشور در بیمارستان تخصصی رسول اکرم (ص) رشت است. تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری اطلاعات پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق از دو گروه خبرگان (20 نفر) و کارشناسان بیمارستان (245 نفر) در نظر گرفته شدند. برای سنجش متغیرها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید. روایی پرسشنامه ها با استفاده از سنجش روایی صوری و سازه مورد تایید قرار گرفت و برای سنجش پایایی از روش سنجش پایایی همبستگی درونی با استفاده محاسبه ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. غربالگری موانع با تکنیک دلفی و اولویت بندی موانع نهایی با آزمون کیندال انجام شد. نتایج حاصل از تحلیل داده ها نشان داد در 32 شاخص و 8 بعد اثرگذار، در بعد موانع سازمانی فرهنگ سابقه گرایی در سازمان، در بعد فردی وضعیت تاهل، در بعد مدیریتی فقدان برقراری موقعیت رشد و یادگیری، در بعد مالی حقوق و دستمزد پایین، در بعد شوک های کاری ورشکستگی سازمان، در بعد موانع قانونی- سیاسی پاسخگو نبودن مسئولین و مدیران سازمانی، در بعد عدم تناسب شغل و شاغل فقدان مهارت های فیزیکی در داوطلبین و در بعد موانع فرهنگی وجود چشم انداز ضعیف در سازمان بیشترین مانع را ایجاد کرده اند.
Today, more than ever, it has become clear that the existence of wealthy material resources alone does not create a coherent, efficient and effective organization. A researcher-made questionnaire was used to measure variables. Validity of the questionnaires was confirmed by face and structural validation. For reliability measurement, the internal correlation reliability test was used to calculate the Cronbach's alpha coefficient. Screening barriers with Delphi technique and prioritizing the final barriers were done with the KYNDAL test. The results of the data analysis showed that in 32 dimensions and 8 effective dimensions, in the organizational obstacles dimension, the history of culture in the organization; in the individual dimension; the marital status; in the managerial dimension; the lack of a position of growth and learning; in the financial dimension, salary And low wages; in the dimension of work shocks; bankruptcy of the organization; in the legal-political barriers; the lack of accountability of the authorities and managers; in the aspect of job and job misalignment; the lack of physical skills among volunteers; and in the context of cultural barriers; Weaknesses in the organization have created the biggest obstacle.
_||_