رابطه مولفه های درون مدرسه ای و عملکرد خانواده با اضطراب تحصیلی دانشآموزان متوسطه دوم
محورهای موضوعی : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتیاحسان سایه میری 1 , سجاد طاهرزاده قهفرخی 2 , آمنه عباسی 3
1 - کارشناسی ارشد گروه روانشناسی، واحد ایلام، دانشگاه آزاد اسلامی، ایلام، ایران
2 - استادیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم انسانی، موسسه آموزش عالی باختر، ایلام، ایران
3 - کارشناسی ارشد گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم انسانی، موسسه آموزش عالی باختر، ایلام، ایران
کلید واژه: عملکرد خانواده, دانش آموز, اضطراب تحصیلی, مولفههای درون مدرسه,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین مؤلفههای درون مدرسهای (محیط کلاس، محیط مدرسه) و عملکرد خانواده با اضطراب تحصیلی دانشآموزان انجام شد. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر متوسطه دوم شهر ایلام در سال تحصیلی 1400-1401 میباشد (3120 نفر) میباشد. نمونه پژوهش براساس جدول کرجسی و مورگان 300 نفر از دانشآموزان است که به شیوه نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه محیط کلاس و مدرسه روای (2002)، پرسشنامه عملکرد خانواده اپشتاین، بالدوین و بیشاب (1983) و پرسشنامه اضطراب تحصیلی فیلیپس (1987) استفاده شد. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتههای پژوهش نشان داد که بین عوامل مربوط به محیط کلاس و اضطراب تحصیلی با 521/0- r= و ضریب معناداری 001/0، بین عوامل مربوط به محیط مدرسه و اضطراب تحصیلی با 155/0- r= و ضریب معناداری 035/0 و بین عملکرد خانواده و اضطراب تحصیلی با 581/0- r= و ضریب معناداری 001/0. رابطه معکوس و معناداری وجود دارد. همچنین یافته ها حاصل از معادله رگرسیون نشان داد که عوامل درون کلاسی وعملکرد خانواده باهم توان پیش بینی 432/0 درصد اضطراب تحصیلی را دارند. بنابراین نتیجهگیری میشود که هر چه مؤلفههای درون مدرسهای (محیط کلاس، محیط مدرسه) مناسبتر و عملکرد خانواده مطلوبتر باشد، میزان اضطرابی که دانشآموزان تجربه میکنند کمتر است.
The aim of this study was to investigate the relationship between intra-school components (classroom environment, school environment) and family performance with academic anxiety of students. The research method was descriptive-correlational. The statistical population includes all female of first high school students in Ilam, Their number is 3120 people. The research sample is based on Krejcie and Morgan table of 300 students who were selected by multi-stage cluster sampling. Data were collected using the classroom and school environment questionnaire (2002), the Epstein, Baldwin & Bishab family performance questionnaire (1983) and the Phillips academic anxiety questionnaire (1987). Multivariate Pearson and Regression correlation coefficients were used to analyze the data. Findings showed that between the factors related to the classroom environment and academic anxiety with r = -0.521 and significance coefficient of 0.001, between the factors related to school environment and academic anxiety with -0 = 155 and the significance coefficient of 0.035 And between family performance and academic anxiety with r = -0.581 and significance coefficient of 0.001. There is an inverse and significant relationship. Also, the findings of the regression equation showed that the factors within the classroom and family performance together can predict 0.432% of academic anxiety. Therefore, it is concluded that the more appropriate the intra-school components (classroom environment, school environment) and the better the family functioning, the less anxiety students experience.
_||_