رابطه شیوه های فرزندپروری با احساس تنهایی و اختلالات رفتاری درون نمود و برون نمود والدین-دانش آموزان
محورهای موضوعی : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتی
1 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
کلید واژه: احساس تنهایی, اختلالات رفتاری دروننمود و بروننمود, فرزندپروری,
چکیده مقاله :
هدف از این پژوهش بررسی تطبیقی رابطه بین شیوههای فرزندپروری با احساس تنهایی و اختلالات رفتاری دروننمود و بروننمود دانشآموزان دبستانی شهرستان ساری منطقه یک بود. این پژوهش از نوع توصیفی - همبستگی بوده است و جامعه آماری شامل کلیه والدین- دانشآموزان مقطع ابتدایی دخترانه شهر ساری منطقه یک را که تعداد آنها 1400 نفر به روش نمونهگیری به روش تصادفی- خوشهای چندمرحلهای 181 نفر والدین و 121نفر دانشآموزان انتخاب شدهاند و ابزار گرد-آوری پرسشنامه 30 سوالی شیوههای فرزندپروری(بامریند، 1991)، پرسشنامه 24سوالی احساس تنهایی(آشر SLFS،1984) و سیاهه رفتاری کودک (آخنباخ CBCL، 1991) میباشد. روایی و پایایی ابزارها بعد از بررسی مورد تایید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب هبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون استفاده شده است. نتایج نشان داد که میان شیوههای فرزندپروری و احساس تنهایی کودکان رابطه وجود دارد. میان شیوههای فرزندپروری و اختلالات رفتاری دروننمود و برون-نمود کودکان رابطه وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز حاکی از آن بود که سهم هر یک از شیوههای فرزندپروری بر پیشبینی احساس تنهایی و اختلالات رفتاری دروننمود و بروننمود کودکان متفاوت است و مؤلفه شیوه فرزندپروری مقتدرانه با بیشترین سهم(23/0) و شیوه فرزندپروری استبدادی با کمترین سهم(17/0) در پیشبینی احساس تنهایی کودکان نقش دارند. مولفه شیوه فرزندپروری استبدادی با بیشترین سهم(49/0) و شیوه فرزندپروری مقتدرانه با کمترین سهم(25/0) در پیشبینی اختلالات رفتاری دروننمود و بروننمود کودکان نقش دارند.
The purpose of this research was to investigate the relationship between parenting methods, feelings of loneliness and internalized and externalized behavioral disorders of primary school students in Sari, Region 1. This research has been descriptive-correlation type and the statistical population includes all the parents-students of girls' elementary school in Sari city, region 1, whose number is 1400, using multi-stage random-cluster sampling method, 181 parents. and 121 students have been selected, and the collection tool is a 30-question questionnaire of parenting methods (Bamrind, 1991), a 24-question questionnaire on feelings of loneliness (Asher SLFS, 1984) and a child behavior list (Achenbach CBCL, 1991). The validity and reliability of the tools were confirmed after the review. Pearson's correlation coefficient and regression test were used for data analysis. The results showed that there is a relationship between parenting methods and children's feeling of loneliness. There is a relationship between parenting methods and children's internalizing and externalizing behavioral disorders. The results of the regression analysis also indicated that the contribution of each parenting style to the prediction of loneliness and internalizing and externalizing behavioral disorders of children is different, and the component of authoritative parenting style has the largest contribution (23). 0.0) and authoritarian parenting style with the lowest contribution (0.17) play a role in predicting children's feeling of loneliness. The component of authoritarian parenting style with the highest share (0.49) and authoritarian parenting style with the lowest share (0.25) play a role in predicting internalizing and externalizing behavioral disorders of children.
_||_