بررسی تأثیر یادگیری مشارکتی بر خودکارآمدی فردی و انگیزش تحصیلی دانشآموزان با رویکرد جیگ ساو
محورهای موضوعی : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتیعلی خالق خواه 1 , نسرین عروجی 2 , حبیبه نجفی 3
1 - دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
2 - کارشناسی ارشد، گروه روان شناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
3 - دانش آموخته دکتری گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
کلید واژه: یادگیری مشارکتی, انگیزش تحصیلی, جیگ ساو, خودکارآمدی فردی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر یادگیری مشارکتی بر انگیزش تحصیلی و خودکارآمدی فردی دانشآموزان با رویکرد جیگ ساو بود. روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی به صورت دو گروه کنترل و گواه (پیش آزمون- پس آزمون) می باشد. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پایه دهم متوسطه روستای عنبران در سال تحصیلی 1395 با حجم 547 نفر بود که حجم نمونه به وسیله جدول کرجسی – مورگان به تعدا 62 نفر برآورد شد که از طریق روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها شامل دو پرسشنامه انگیزش تحصیلی هارتر (1981) و خودکارآمدی فردی شرر (2003) می باشد. داده ها به کمک نرم افزار spss18 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج یافته ها نشان داد که بین انگیزش تحصیلی (05/0>p ; 371/950F=) و خود کارآمدی فردی (05/0>p ; 436/1374F=) دانش آموزان در گروه آزمایش تفاوت معناداری وجود دارد. روش یادگیری مشارکتی بر افزایش انگیزش تحصیلی و خودکارآمدی فردی دانش آموزان مؤثر است.
The purpose of this study was to investigate the effect of participatory learning of Jig-Saw on academic motivation self-efficacy and of secondary high school students. This study was semi experimental carried out in two groups of control and the experiment (pre-test and post-test). The statistical population of this study includes all students of the 10th grade high school of Enbrand in the academic year of 2016 with a total of 2958 people. The sample size was estimated by Kerjesi-Morgan table 62 number Which were selected through available sampling. The data gathering tool included two standard questionnaires - Harter's academic motivation (1981) and Sherer; s Individual self-efficacy (2003). data were analyzed using SPSS18 software. Results: The results of the findings showed there was a significant difference between the academic motivation (F = 950/371; p < 0.05) and individual self-efficacy (F = 1374/436; p < 0.05). The participatory learning method is effective in increasing the students' academic motivation and self-efficacy compared with the traditional lecture method.
_||_