ارائه مدلی برای شکستن سقف شیشه ای جهت ارتقاء زنان در پستهای مدیریتی نظام آموزش و پرورش کشور
محورهای موضوعی :
زن و خانواده
محمد رضاپور
1
,
جعفر قهرمانی
2
,
یدالله عباس زاده سهرون
3
1 - دانشجوی دکترای گروه مدیریت آموزشی ، واحد مرند ، دانشگاه آزاد اسلامی ، مرند ایران
2 - استادیار گروه مدیریت آموزشی ، واحد مرند ، دانشگاه آزاد اسلامی ، مرند ایران ( نویسنده مسئول )
3 - استادیار گروه مدیریت و امور اداری ، واحد خوی ، دانشگاه آزاد اسلامی ، خوی ، ایران
تاریخ دریافت : 1400/05/03
تاریخ پذیرش : 1400/07/10
تاریخ انتشار : 1401/06/01
کلید واژه:
مدیریت,
نظام آموزش و پرورش,
شکستن سقف شیشه ای,
چکیده مقاله :
هدف از تحقیق، ارائه ی مدلی برای شکستن سقف شیشه ای جهت ارتقاء زنان در پست های مدیریتی نظام آموزش و پرورش کشور براساس استراتژی داده بنیاد می باشد. جامعه آماری شامل متخصصان حوزه مدیریت آموزشی با حداقل مدرک دکترای تخصصی در شمالغرب کشور به تعداد 108 نفر و نمونه آماری برطبق اشباع نظری با روش نمونه گیری هدفمند در دسترس 21 نفر می باشد. برای گردآوری داده ها از مصاحبه نیمه ساختارمند استفاده شد و داده های مصاحبه ها بوسیله نرم افزار(MAXQDA.Pro2018) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای روایی و پایایی روش گردآوری داده ها از معیارهای دقت در نظریه پردازی داده بنیاد (اعتبار و تناسب) و برای محاسبه پایایی ابزار گردآوری داده ها (پرسشنامه داده بنیاد) از روش توافق درون موضوعی دو کدگذار، استفاده شد و پایایی بین کدگذاران معادل 875/0 به دست آمد و قابلیت اعتماد کدگذاری ها مورد تأیید قرار گرفت. یافته های حاصل از پژوهش و مدل مستخرج، نشانگر توجه و تمرکز اعضای تیم خبره به مولفه های فرهنگ پذیرش و حمایت از زنان، سیاست گذاری و برنامه ریزی برای حمایت از زنان، شفافیت در قوانین انتخاب و انتصاب مدیران، تقویت تشکلات و آزادی مطالبه گری، جامعه پذیری زنان در چارچوب امنیت و آزادی، حمایت های همه جانبه از زنان، مشارکت و حمایت اعضای خانواده، پرورش خودباوری و استقلال، تقویت ارتباطات سازنده، گسترش دانش فردی و مدیریتی و نهادینه کردن شایسته سالاری و عدالت به عنوان راهبردها، شرایط زمینه ای و مداخله گر می باشد.
چکیده انگلیسی:
the GT strategy. The statistical population includes specialists in the field of educational management with at least 108 specialized doctoral degrees in the northwest of the country. The statistical sample was selected based on the theoretical saturation of 21 people with the available targeted sampling method. Semi- semi-structured interview was interviews were used to collect data. The data obtained from the text of the interviews were analyzed by the (MAXQDA.Pro2018) software. For accuracy and reliability of data collection method, accuracy criteria were used in GT theorizing (validity and appropriateness). To calculate the reliability of the data collection tool (GT Questionnaire), the method of agreement within the subject of two coders was used. Reliability between coders was 0.875 and Confidentiality of coding was confirmed. The findings of the research and the extracted model show the attention and focus of the members of the expert team on the components of the culture of acceptance and support of women, Planning to support women, transparency in the rules for selecting and appointing managers, strengthening organizations and demanding freedom, socialization of women within the framework of security and freedom, comprehensive support for women, participation and support of family members, cultivate self-confidence and independence, strengthen constructive communication, expand individual knowledge and management, institutionalizing meritocracy and justice as strategies, contextual conditions and intervention.
منابع و مأخذ:
اسماعیلی، اسماعیل، توکلی، محدثه، حسینزاده وحید، (1398)، بررسی موانع موثر (سقف شیشهای) بر ارتقاء شغلی زنان در سطوح بالای مدیریتی در آموزش و پرورش استان مازندران، مجله دستاوردهای نوین در مطالعات علوم انسانی، 2(15).
استادهاشمی، لیلا؛ میرحسینی، جعفر؛ خلوتی، ملیحه؛ آصفی، مهدی(1394)؛ موانع ارتقای زنان شاغل در بانکهای دولتی کشور به سطوح عالی مدیریت از دیدگاه کارکنان؛ پژوهشنامة زنان؛ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، دوره6(4)؛ صص1-17.
اسماعیلپور، رضا؛ تفقدی، حمیدرضا(1396)، مطالعۀ کیفی موانع ارتقای شغلی و مدیریتی بانوان؛ فصلنامه زن در توسعه و سیاست، دوره 15(2) ؛صص185-169.
رنجبر، مریم؛ ساردینی، زهرا(1396)؛ مروری بر وضعیت ارتقا زنان شاغل در پستهای مدیریتی سازمانهای دولتی(مطالعه موردی: استان کرمان)؛ فصلنامه آیندهنگری و توسعه، سال1(1)، صص83-93.
سیدجوادین, سید رضا، جلیلیان, حسین، (1396)، تئوریهای مدیریت، تهران: انتشارات نگاه دانش.
سلیمان پورعمران، محبوبه؛ شیرازی، زهره(1396)، شناسایی عوامل موثر بر ارتقای شغلی زنان در پستهای مدیریتی سازمانی، فصلنامه علمی پژوهشی زن و فرهنگ، سال 9(33)، صفحات109-124.
عابدینی بلترک، میمنت ، منصوری، سیروس، (1397)، شناسایی و سطحبندی موانع ارتقای مدیریتی زنان در نظام آموزش و پرورش مبتنی بر مدلسازی ساختاری تفسیری، فصلنامه زن در توسعه و سیاست،16، (3)؛ 397ـ414 .
عطف، زهرا؛ قاسمیهمدانی؛ ایمان؛ حاج علیان، مهناز(1396)، تأثیر سقف شیشهای بر عدم بکارگیری مدیران زن در سازمان های دولتی استان مازندران، فصلنامه رسالت مدیریت دولتی، سال8(27). 121-145.
قوامی، ناهید؛ توکلی، احمد؛ پویا، علیرضا(1395)؛ شناسایی و رتبهبندی موانع ارتقا زنان به پستهای مدیریتی با استفاده از روشهای تصمیمگیری چند شاخصه فازی؛ پایاننامه کارشناسی ارشد؛ دانشگاه فردوسی؛ دانشکده علوم اداری و اقتصادی.
منصوری، سیروس؛ باقری، ستار؛ شوقی لشکاجانی، سمیه (1395)، مقدمهای بر بازسازی مفهومی در مطالعات برنامة درسی، تهران: اندیشة سبز نوین.
Bertrand, M., Black, S. E., Jensen, S., and Lleras-Muney, A. (2018). Breaking the glass ceiling? The effect of board quotas on female labor market outcomes in Norway. The Review of Economic Studies, 86(1), 191-239.
Chiovitti RF. Piran, N. (2003). Rigor and grounded theory research. Journal of Advanced Nursing. 44(4), pp427-435.
Glaser, B.G. & Strauss, A.L. (1965), Awareness of Dying. Id. (1967), The Discovery of Grounded Theory: The Strategies for Qualitative Research.
Glass, C. & Cook, A. (2016). Learding at the top: Understanding Womens Challenges above the Glass Ceiling. The Leadership Quarterly 27: pp 51-63.
Glass, C., Cook, A. Ingersoll, A. (2015). Do Women Leaderpromote Sustainability? Analyzing the effect Corporate governance Composition on Environmental Performance. Business Stratege Environmental. , http://dx. Doi. org/10/1002/bse. 1879.
Kay K, Shipman K (2018) The confidence gap. Available from: www. theatlantic.com/magazine/archive/2014/05/the-confidence-gap/359815/. Accessed: 24 February 2018.
Livingstone, D.W., Pollock. K.,& Raykov, M., (2014). Family Binds and Glass Ceilings: Women Managers’ Promotion Limits in a ‘Knowledge Economy. Crit Sociol January 20.(42): p145-166.
Maranto, R., Carroll, K., Cheng, A., & Teodoro, M. (2018). Boys will be superintendents: School leadership as a gendered profession. Kappan, 100(2), 12–16.
Martinčević, Ivana; Pejić Bach, Mirjana; Klopotan, Igor (2019) : Perceptions of a Glass Ceiling at Top Management Positions in Croatian Organizations. Society for Advancing Innovation and Research in Economy, Vol. 5, pp. 392-401
B. , Mokhtar. M. & Balash. F. (2015). Challenges Encountering the Participation of Women in Senior Administrative Status in Higher Education”. International Education Studies; 8(13): 13:9-16.
Morrison, N. (2018). White men are still over-represented in school leadership. Forbes. Retrieved from https://www.forbes.com/.
Öztürk, İ. and Şimşek, A., H. (2019). Systematic review of glass ceiling effect in academia: The case of Turkey. OPUS–International Journal of Society Researches, 13(19), 481-499. DOI: 10.26466/opus.592860.
Patwardhan,V. Mayya, S. Joshi, H.G., (2015). Determinants of career progression for women in the Hospitality Industry: Reflections of women managers in Five Star hotels in India. African Journal of Hospitality, Tourism and Leisure. Vol. 4 (2).
Pejić Bach, M., Aleksic, A., Merkac-Skok, M. (2018), “Examining determinants of entrepreneurial intentions in Slovenia: applying the theory of planned behaviour and an innovative cognitive style”, Economic research-Ekonomska istraživanja, Vol. 31, No. 1, pp. 1453-1471.
Saunders, M. Lewis, Ph. Thornhil, A. (2009). Research method for business students. Fifth edition, harlow, person, education.
Strauss, A., & Corbin, J. (1998). Basics of qualitative research. Newbury Park, CT: Sage.Turner, Alison; Wilkie, Fran and Rosen, Nick(2004). Virtual but visible: developing a promotion strategy for an electronic library. New Library World. V(105). Number1202/1203.
Tarr, T. (2018). How these two things could close the gender gap permanently. Forbes. Retrieved from http://www.forbes.com/.
_||_
Abedini Belterk, Meymant, Mansouri, Sirus, (1397), Identifying and Leveling Barriers to Women's Management Promotion in the Education System Based on Interpretive Structural Modeling, Quarterly Journal of Women in Development and Politics, 16, (3); 397-414.
Atf, Zahra;Ghasemi Hamadani ,Iman , Haj Alian, Mahnaz (2017), The effect of glass ceiling on non-employment of female managers in government organizations of Mazandaran province, Quarterly Journal of Public Management Mission, Volume 8 (27). 121-145.
Bertrand, M., Black, S. E., Jensen, S., and Lleras-Muney, A. (2018). Breaking the glass ceiling? The effect of board quotas on female labor market outcomes in Norway. The Review of Economic Studies, 86(1), 191-239.
Chiovitti RF. Piran, N. (2003). Rigor and grounded theory research. Journal of Advanced Nursing. 44(4), pp427- 435.
Ghavami, Venus; Tavakoli, Ahmad; Pouya, Alireza (2015); Identify and rank barriers to women's promotion to managerial positions using fuzzy multi-criteria decision-making methods; Master's thesis; Ferdowsi University; Faculty of Administrative and Economic Sciences.
Ismaili, Ismail, Tavakoli, Mohadeseh, Hosseinzadeh Vahid, (2019), The study of effective barriers (glass roof) on career advancement of women in senior management in education in Mazandaran province, Journal of New Achievements in Humanities Studies, 2 (15)
Ismailpour, Reza; Tafghdi, Hamidreza (2017), Qualitative study of barriers to career advancement and management of women; Women's Quarterly in Development and Politics, Volume 15 (2); pp. 185-169.
Ostad Hashemi, Leila; Mir Hosseini, Jafar; Khuluti, Maliha; Asefi, Mehdi (2015); Barriers to the promotion of women working in state-owned banks to the highest levels of management from the perspective of employees; Women's Research Journal; Institute of Humanities and Cultural Studies, Volume 6(4(
Öztürk, İ. and Şimşek, A., H. (2019). Systematic review of glass ceiling effect in academia: The case of Turkey. OPUS–International Journal of Society Researches, 13(19), 481-499. DOI: 10.26466/opus.592860.
Ranjbar, Maryam; Sardini, Zahra (2017); A review of the promotion status of women working in managerial positions in government organizations (Case study: Kerman province); Quarterly Journal of Foresight and Development, Year 1 (1), pp. 83-93.
Seyed Javadin, Seyed Reza, Jalilian, Hossein, (2017), Management Theories, Tehran: Negah Danesh Publications
Soleiman Pour-Omran, Mahboubeh; Shirazi, Zohreh (2017), Identifying the factors affecting women's career advancement in organizational management positions, Journal of Women and Culture, Volume 9 (33), pp. 109-124.
Glaser, B.G. & Strauss, A.L. (1965), Awareness of Dying. Id. (1967), The Discovery of Grounded Theory: The Strategies for Qualitative Research
Glass, C., Cook, A. Ingersoll, A. (2015). Do Women Leaderpromote Sustainability?
Glass, C. & Cook, A. (2016). Learding at the top: Understanding Womens Challenges above the Glass Ceiling. The Leadership Quarterly 27: pp 51-63
Kay K, Shipman K (2018) The confidence gap. Available from: www. theatlantic.com/magazine/archive/2014/05/the-confidence-gap/359815/. Accessed: 24 February 2018.
Livingstone, D.W., Pollock. K., & Raykov, M., (2014). Family Binds and Glass Ceilings: Women Managers’ Promotion Limits in a ‘Knowledge Economy. Crit Sociol January 20. (42): p145-166.
Mansoori, Sirus; Bagheri, Sattar; Shoghi Lashkajani, Somayeh (2016), Introduction to Conceptual Reconstruction in Curriculum Studies, Tehran: New Green Thought.
Maranto, R., Carroll, K., Cheng, A., & Teodoro, M. (2018). Boys will be superintendents: School leadership as a gendered profession. Kappan, 100(2), 12–16.
Martinčević, Ivana; Pejić Bach, Mirjana; Klopotan, Igor (2019): Perceptions of a Glass Ceiling at Top Management Positions in Croatian Organizations. Society for Advancing Innovation and Research in Economy, Vol. 5, pp. 392-401
B., Mokhtar. M. & Balash. F. (2015). Challenges Encountering the Participation of Women in Senior Administrative Status in Higher Education”. International Education Studies; 8(13): 13:9-16.
Morrison, N. (2018). White men are still over-represented in school leadership. Forbes. Retrieved from https://www.forbes.com/.
Patwardhan,V. Mayya, S. Joshi, H.G., (2015). Determinants of career progression for women in the Hospitality Industry: Reflections of women managers in Five Star hotels in India. African Journal of Hospitality, Tourism and Leisure. Vol. 4 (2).
Pejić Bach, M., Aleksic, A., Merkac-Skok, M. (2018), “Examining determinants of entrepreneurial intentions in Slovenia: applying the theory of planned behaviour and an innovative cognitive style”, Economic research-Ekonomska istraživanja, Vol. 31, No. 1, pp. 1453-1471.
Saunders, M. Lewis, Ph. Thornhil, A. (2009). Research method for business students. Fifth edition, harlow, person, education.25- Strauss, A., & Corbin, J. (1998). Basics of qualitative research. Newbury Park, CT: Sage.Turner, Alison;
Tarr, T. (2018). How these two things could close the gender gap permanently. Forbes. Retrieved from http://www.forbes.com/.
Wilkie, Fran and Rosen, Nick (2004). Virtual but visible: developing a promotion strategy for an electronic library. New Library World. V (105). Number1202/1203.