بررسی تاثیر آموزش مدیریت خشم مبتنی بر بازسازی شناختی بر خستگی روانی، استرس ادراک شده و تنظیم هیجان پرستاران بیمارستان شفای شهر ارومیه
محورهای موضوعی : زن و خانوادهنازیلا آغبلاقی 1 , علی نقی اقدسی 2 , حسین رستمی 3 , احد آهنگر 4
1 - دانشجوی دکتری تخصصی گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، واحد تبریز ، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
2 - استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران. نویسنده مسئول، Aghdasi@iaut.ac.ir
3 - استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
4 - استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، واحد شبستر، دانشگاه آزاد اسلامی، شبستر، ایران
کلید واژه: تنظیم هیجان, استرس ادراک شده, خستگی روانی, آموزش گروهی مدیریت خشم مبتنی بر بازسازی شناختی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مدیریت خشم مبتنی بر بازسازی شناختی بر خستگی روانی، استرس ادراک شده و تنظیم هیجان پرستاران بیمارستان شفای شهر ارومیه انجام شد. جامعة آماری پژوهش را کلیة پرستاران بیمارستان شفای شهر ارومیه تشکیل میدهد که از این میان 30 نفر با روش هدفمند انتخاب و در یک گروه آزمایشی و یک گروه کنترل به طور تصادفی جایگزین شدند. انتخاب حجم نمونه به کمک جدول کوهن و براساس توان آزمون صورت گرفت. طرح این تحقیق، نیمه آزمایشی، با پیش-آزمون، پس-آزمون و گروه کنترل میباشد. بسته آموزشی شامل تکنیکهای مدیریت خشم مبتنی بازسازی شناختی می باشد و برای اندازه گیری متغیرهای تحقیق از پرسشنامه خستگی روانی یودر (2010)، پرسشنامه هیجانات واتسن، کلارک و تلگن (1988)، مقیاس استرس ادراک شده کوهن و همکاران(1983) استفاده شد. در پژوهش حاضر؛ ابتدا آزمودنیها با روش هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل جایگزین شدند. قبل از اجرای مداخله در هر گروه، سه پرسشنامه به عنوان پیش آزمون روی شرکت کنندگان تمامی گروه ها اجرا شد. پس از آن تکنیکهای مدیریت خشم مبتنی بازسازی شناختی در گروه آزمایشی آموزش داده شد و در نهایت مجددا همین پرسشنامه ها به عنوان پس آزمون بر روی شرکت کنندگان هر دو گروه آزمایشی اجرا شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره در نرم افزار SPSS22 استفاده شد. طبق یافته های تحقیق، میانگین اصلاح شده گروه آزمایش مدیریت خشم در استرس ادراک شده، خستگی روانی و تنظیم هیجان به ترتیب برابر 46/30، 87/6، 88/65 است و میانگین گروه کنترل در این متغیرهای به ترتیب برابر 86/35، 05/11 و 37/59 است و تفاوت میانگین بین این دو گروه در پس آزمون متغیرهای وابسته پژوهش در سطح 01/0 معنی دار است. بنابراین، میتوان گفت که میانگین گروه آزمایش مدیریت خشم به صورت معنی داری در استرس ادراک شده و خستگی روانی کمتر از میانگین گروه کنترل و در تنظیم هیجان بیشتر از گروه کنترل است. با توجه به این یافته ها فرضیه پژوهش تایید میشود و میتوان گفت که آموزش مدیریت خشم مبتنی بر بازسازی شناختی در استرس ادراک شده و خستگی روانی و افزایش تنظیم هیجان تاثیر دارد.
The present study was conducted with the aim of determining the effectiveness of anger management training based on cognitive reconstruction on mental fatigue, perceived stress and emotion regulation of nurses at Shafai Hospital in Urmia. The statistical population of the research is made up of the College of Nurses of Shafai Hospital in Urmia, from which 30 people were selected by a purposeful method and were randomly assigned to an experimental group and a control group. The selection of the sample size was done with the help of Cohen's table and based on the power of the test. The design of this research is semi-experimental, with pre-test, post-test and control group. The educational packages include anger management techniques based on cognitive reconstruction, and Yoder's psychological fatigue questionnaire (2010), Watson, Clarke and Telgen's (1988) excitement questionnaire, and Cohen et al.'s (1983) perceived stress scale were used to measure the research variables. The implementation method was in the order that first the subjects were selected by the screening method and were replaced in two experimental and control groups. Before the implementation of the intervention in each group, three questionnaires were administered as a pre-test on the participants of all groups. After that, anger management techniques based on cognitive reconstruction were taught in the experimental group, and finally, the same questionnaires were administered again as a post-test on the participants of both experimental groups. To analyze the data, multivariate analysis of covariance was used in SPSS22 software. According to the findings of the research, the modified mean of the anger management experimental group in perceived stress, mental fatigue and emotion regulation is 30.46, 6.87, 65.88 respectively, and the mean of the control group in these variables is 35.86 respectively. 11/05 and 59/37. The average difference between these two groups in the post-test of the dependent variables of the research is significant at the level of 0.01. Therefore, it can be said that the average of the anger management experimental group is significantly lower than the average of the control group in perceived stress and mental fatigue and higher than the control group in emotion regulation. According to these findings, the research hypothesis is confirmed and it can be said that anger management training based on cognitive restructuring has an effect on perceived stress and mental fatigue and increasing emotion regulation.
باباپورخیرالدین، جلیل؛ اسماعیل پور، خلیل و سعیدی دهقانی، سمیه. (1394). نقش کمالگرایی در پیش بینی احساس خستگی شناختی، جسمانی و اجتماعی. مجلة روانشناسی، 74، 163-174.
بخشی پور، عباس و دژکام، محمود. (1384). تحلیل عاملی تاییدی مقیاس عاطفه مثبت و منفی. مجلة روانشناسی، 9(4 پیاپی 36)، 351-365.
رشیدی اصل، حامد؛ کوکلی، معصومه؛ میرخانی، سیدرضا؛ و شاهانی، سمیه. (1399). نقش اجتناب تجربی و دشواری در تنظیم هیجان در پیش بینی رفتارهای آسیب به خود در دختران نوجوان با سابقه فرار از منزل. رویش روان شناسی، 9(11)، 35-44.
زارعی، سلمان. (1399). نقش واسطه ای نشانگان افسردگی و اضطراب در رابطه بین استرس ادراک شده و استفاده آسیب زا از تلفن همراه در بین دانشجویان پرستاری. نشریه آموزش پرستاری، 9(3)، 10-20.
زائری، میثم و محمدی، مسعود. (1396). تاثیر آموزش مهارت مدیریت خشم به شیوه شناختی - رفتاری بر سیستم های فعالساز و بازداری رفتاری. مجله اصول بهداشت روانی، 19(3)، 142-146.
سیرتی، نیر، مسعود؛ کریمی، لیلا؛ خلیلی، ربابه. (۱۳۹۹). میزان استرس ادراکشده کارکنان درمانی و غیردرمانی در مواجهه با همهگیری بیماری کووید ۱۹. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، ۲۶ (۳) :۲۹۴-۳۰۵.
ضیاءالدینی، زینب. (1397). نقش شدت خستگی، کیفیت خواب و ابعاد سرسختی شغلی در پیش بینی تنش های روانی پرستاران شاغل در بیمارستان های بندرعباس و حاجی آباد. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، 12(12)، 79-88.
Asikhia, O. A. (2014). Effect of cognitive restructuring on the reduction of mathematics anxiety among senior secondary school students in Ogun State, Nigeria. International Journal of Education and Research, 2(2):1–20.
Ayache, S.S., & Chalah, M.A. (2017). Fatigue in multiple sclerosis - Insights into evaluation and management. Neurophysiol Clin, 47(2):139-71
Blaxton, J.M., & Bergeman, C.S. (2017). A process-oriented perspective examining the relationships among daily coping, stress, and affect. Pers and Indiv Differ, 104: 357-361.
Cole, N.N., Nonterah, C.W., Utsey, S.O., & Hook, J.N., Hubbard RR, Opare-Henaku A, Fischer, N.L. (2015). Predictor and moderator effects of ego resilience and mindfulness on the relationship between academic stress and psychological well- being in a sample of Ghanaian college students. J Black Psychol, 41(4): 340-357.
Da Silva, L.A., dos Santos, I., Gomes, A.M., de Souza, M.D., da Cunha, A.L. (2017). Chronic psychiatric client: socio-cognitive reconstruction in the institutional care process/Cliente com enfermidade psiquiatrica cronica: reconstrucao socio-cognitiva no contexto do processo de cuidado institucional/Cliente con enfermedad psiquiatrica cronica: reconstruccion socio-cognitiva en el contexto del proceso de atencion institucional. Enfermagem Uerj, 25(1):128-39.
Dashti, E., Rassouli, M., Khanali Mojen L., Pour hoseingholi, A., Shirinabady Farahani, A., Sarvi, F. (2015). Nurses’ fatigue in neonatal intensive care units and premature infants’ readmissions. Iranian Journal of Nursing Research, 10(2):1-10.
Garnefski, N., Van den Kommer, T., Kraaij, V., Teerds, J., Legerstee, J., Onstein, E. (2002). The relationship between cognitive emotion regulation strategies and emotional problems: Comparison between clinical and a nonclinical sample. Euro J Personal, 16(5):403-20.
Gross, J. J., & Thompson, R. A. (2007). Emotion regulation: Conceptual foundations. In JJ. Gross (Ed.), Handbook of emotion regulation. New York: Guilford Press, 3-24.
Heinen, I., Bullinger, M., Kocalevent, R.D. (2017). Perceived stress in first year medical students - Associations with personal resources and emotional distress. BMC Med Educ, 17(1): 4.
Kranke, D., Weiss, E.L., Gin, J., Der-Martirosian, C., Brown, J.L.C., & Saia, R. (2017). A culture of compassionate bad asses: A qualitative study of combat veterans engaging in peer-led disaster relief and utilizing cognitive restructuring to mitigate mental health stigma. Best Practices in Mental Health: An International Journal, 13(1):20–33.
Kuppili, P.P., Borschmann, R., Upadhyaya, KD., & Thapaliya, S. (2018). Mindfulness based interventions for depression and anxiety in Asian Population: A systematic review. J Psychiatrists' Assoc Nepal, 7(1):10-23.
Lorist, M.M., Klein, M., Nieuwenhuis, S., Jong, R., Mulder, G., Meijman, T.F. (2000). Mental fatigue and task control: planning and preparation. Psychophysiology, 37(5):614-25.
Masa'deh, R., Masadeh, O.M., Momani, A., Jarrah, S., Al Shabatat, S.H., & Alshawabkeh, Gh. A. (2021). The effect of anger management program on perceived stress of healthcare professionals: A quasi-experimental study. Nursing Practice Today, 8(4):303-312
Muecke, S. (2005). Effects of rotating night shifts: Literature review. J Adv Nurs, 50(4):433-9.
Powers, MB., de Kleine, R.A., Smits, J.A.J. (2017). Core Mechanisms of Cognitive Behavioral Therapy for Anxiety and Depression: A Review. Psychiatr Clin North Am, 40(4):611-23.
Smets, E.M., Garssen, B., Bonke, B.D., De Haes, J.C. (1995). The Multidimensional fatigue inventory (MFI) psychometric qualities of an instrument to assess fatigue. J Psychosom Res, 39(3):315-25. PubMed
Van, J.C., Marcora, S., De, K.P., Bailey, S., Meeusen, R., Roelands, B. (2017). The Effects of Mental Fatigue on Physical Performance: A Systematic Review. Sports medicine (Auckland, NZ), 47(8):1569-88
Yun, K., & Yoo, Y-S. (2021). Effects of the Anger Management Program for Nurses. Asian Nursing Research, https://doi.org/10.1016/j.anr.2021.07.004.
_||_
Asikhia, O. A. (2014). Effect of cognitive restructuring on the reduction of mathematics anxiety among senior secondary school students in Ogun State, Nigeria. International Journal of Education and Research, 2(2):1–20.
Ayache, S.S., & Chalah, M.A. (2017). Fatigue in multiple sclerosis - Insights into evaluation and management. Neurophysiol Clin, 47(2):139-71
Babapourkhairuddin, J., Ismailpour, K & Saidi Dehghani, S. (2014). The role of perfectionism in predicting the feeling of cognitive, physical and social fatigue, Journal of Psychology, 74: 163-174. [In Persian]
Blaxton, J.M., & Bergeman, C.S. (2017). A process-oriented perspective examining the relationships among daily coping, stress, and affect. Pers and Indiv Differ, 104: 357-361.
Cole, N.N., Nonterah, C.W., Utsey, S.O., & Hook, J.N., Hubbard RR, Opare-Henaku A, Fischer, N.L. (2015). Predictor and moderator effects of ego resilience and mindfulness on the relationship between academic stress and psychological well- being in a sample of Ghanaian college students. J Black Psychol, 41(4): 340-357.
Da Silva, L.A., dos Santos, I., Gomes, A.M., de Souza, M.D., da Cunha, A.L. (2017). Chronic psychiatric client: socio-cognitive reconstruction in the institutional care process/Cliente com enfermidade psiquiatrica cronica: reconstrucao socio-cognitiva no contexto do processo de cuidado institucional/Cliente con enfermedad psiquiatrica cronica: reconstruccion socio-cognitiva en el contexto del proceso de atencion institucional. Enfermagem Uerj, 25(1):128-39.
Dashti, E., Rassouli, M., Khanali Mojen L., Pour hoseingholi, A., Shirinabady Farahani, A., Sarvi, F. (2015). Nurses’ fatigue in neonatal intensive care units and premature infants’ readmissions. Iranian Journal of Nursing Research, 10(2):1-10.
Garnefski, N., Van den Kommer, T., Kraaij, V., Teerds, J., Legerstee, J., Onstein, E. (2002). The relationship between cognitive emotion regulation strategies and emotional problems: Comparison between clinical and a nonclinical sample. Euro J Personal, 16(5):403-20.
Gross, J. J., & Thompson, R. A. (2007). Emotion regulation: Conceptual foundations. In JJ. Gross (Ed.), Handbook of emotion regulation. New York: Guilford Press, 3-24.
Heinen, I., Bullinger, M., Kocalevent, R.D. (2017). Perceived stress in first year medical students - Associations with personal resources and emotional distress. BMC Med Educ, 17(1): 4.
Kranke, D., Weiss, E.L., Gin, J., Der-Martirosian, C., Brown, J.L.C., & Saia, R. (2017). A culture of compassionate bad asses: A qualitative study of combat veterans engaging in peer-led disaster relief and utilizing cognitive restructuring to mitigate mental health stigma. Best Practices in Mental Health: An International Journal, 13(1):20–33.
Kuppili, P.P., Borschmann, R., Upadhyaya, KD., & Thapaliya, S. (2018). Mindfulness based interventions for depression and anxiety in Asian Population: A systematic review. J Psychiatrists' Assoc Nepal, 7(1):10-23.
Lorist, M.M., Klein, M., Nieuwenhuis, S., Jong, R., Mulder, G., Meijman, T.F. (2000). Mental fatigue and task control: planning and preparation. Psychophysiology, 37(5):614-25.
Masa'deh, R., Masadeh, O.M., Momani, A., Jarrah, S., Al Shabatat, S.H., & Alshawabkeh, Gh. A. (2021). The effect of anger management program on perceived stress of healthcare professionals: A quasi-experimental study. Nursing Practice Today, 8(4):303-312
Muecke, S. (2005). Effects of rotating night shifts: Literature review. J Adv Nurs, 50(4):433-9.
Powers, MB., de Kleine, R.A., Smits, J.A.J. (2017). Core Mechanisms of Cognitive Behavioral Therapy for Anxiety and Depression: A Review. Psychiatr Clin North Am, 40(4):611-23.
Rashidi Asl, H., Kokli, M., Mirkhani, S & Shahani, S. (2019). The role of experiential avoidance and difficulty in emotion regulation in predicting self-harm behaviors in adolescent girls with a history of running away from home, Development of Psychology, 9(11): 35-44. [In Persian]
Sirti, N, Karimi, L., Khalili, R. (2019). The level of perceived stress of medical and non-medical staff in the face of the epidemic of the Covid-19 disease, Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology, 26(3):294-305. [In Persian]
Smets, E.M., Garssen, B., Bonke, B.D., De Haes, J.C. (1995). The Multidimensional fatigue inventory (MFI) psychometric qualities of an instrument to assess fatigue. J Psychosom Res, 39(3):315-25. PubMed
Van, J.C., Marcora, S., De, K.P., Bailey, S., Meeusen, R., Roelands, B. (2017). The Effects of Mental Fatigue on Physical Performance: A Systematic Review. Sports medicine (Auckland, NZ), 47(8):1569-88
Yun, K., & Yoo, Y-S. (2021). Effects of the Anger Management Program for Nurses. Asian Nursing Research, https://doi.org/10.1016/j.anr.2021.07.004.
Zairi, M & Mohammadi, M. (2016). The effect of anger management skill training in a cognitive-behavioral way on behavioral activation and inhibition systems, Journal of Principles of Mental Health, 19(3): 142-146. [In Persian]
Zarei, S. (2019). The mediating role of depression and anxiety symptoms in the relationship between perceived stress and harmful use of mobile phones among nursing students. Journal of Nursing Education, 9(3): 10-20. [In Persian]
Ziyadini, Z. (2017). The role of fatigue severity, sleep quality and dimensions of job toughness in predicting mental stress of nurses working in Bandar Abbas and Haji Abad hospitals, Journal of Qom University of Medical Sciences, 12(12): 79-88. [In Persian]