تحلیل اجتماعی نقش رسانه ها برجایگاه جنسیت در ورزش ( مطالعه موردی : خبرهای ورزشی المپیک2020 توکیو در روزنامه ایران ورزشی )
محورهای موضوعی : زن و خانواده
صدیقه رضایی پاشا
1
(دانشجوی دکتری جامعهشناسی ورزش، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران)
فریده شریفی فر
2
(استادیار مدیریت ورزشی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسندهی مسوول) f_sharififar@azad.ac.ir)
محمود شارع پور
3
(استاد جامعهشناسی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران)
علی اصغر کیا
4
(استاد روزنامهنگاری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ابران)
کلید واژه: رسانه, جنسیت, المپیک, خبرهای ورزشی,
چکیده مقاله :
هدف از نگارش این مقاله، تحلیل اجتماعی نقَش رسانه ها برجایگاه جنسیت در ورزش در پوشش رسانه ای مسابقات المپیک 2020 توکیو است. این تحقیق به روش پژوهش کیفی و با استراتژی تحلیل مضمون انجام شده است. جامعه آماری، کلیه مطالب روزنامه ایران ورزشی سال 1400 است. نمونه گیری آماری به صورت هدفمند انتخاب گردید که شامل 89 داده متنی (خبر، گزارش، مصاحبه و مقاله) در روزنامه ایران ورزشی می باشد در تحقیق حاضر داده های متنی روزنامه ایران ورزشی در فرآبند کدگذاری در سه سطح مضامین پایه، مضامین سازمان دهنده و مضامین فراگیر دسته بندی گردیدند سپس این مضامین به بصورت یک نقشه الگوی مفهومی رسم و مضامین برجسته هر یک از این سه سطح همراه با روابط میان آنها نشان داده شد. مقایسه نتایج بدست آمده از تحلیل مضمون روزنامه ایران ورزشی در بازه زمانی برگزاری المپیک نشان می دهد که رویکرد این روزنامه مبنی بر مفاهیم هژمونی، استعاره های ورزشی و فراواقعیتبوده است اما نکته قابل توجه در مفهوم هژمونی است که پوشش خبرها در این مضمون برای هر دو جنس انجام شده است با این تفاوت که حمایت خبری از بانوان بیشتر اعلام محرومیت های زیرساختی جهت تمرین در قبل از اعزام به مسابقات یا کمبود امکانات یا تجهیزات برای فرد ورزشکار در هنگام برگزاری مسابقات و ... می شود در حالیکه پوشش خبری برای ورزشکاران مرد شامل اختصاص امتیازات ویژه و تشویق بابت تلاش ها در عرصه رقابت با حریفان حتی در حالیکه به نتیجه مطلوب مدنظر نرسیدند
The purpose of writing this article is the social analysis of the role of the media and the position of gender in sports in the media coverage of the Tokyo 2020 Olympic Games. This research was conducted using qualitative research method and thematic analysis strategy. The statistical population is all the contents of Iran Sports newspaper in 1400. Statistical sampling was purposefully selected, which includes 89 textual data (news, reports, interviews, and articles) in the Iran Sports newspaper. In the present research, the textual data of Iran Sports newspaper were categorized in three levels of basic themes, organizing themes, and overarching themes in the coding process. These three levels were shown along with the relationships between them. The comparison of the results obtained from the analysis of the content of the Iran Sports newspaper during the Olympic period shows that the approach of this newspaper was based on the concepts of "hegemony", "sports metaphors" and "super-reality", but the noteworthy point is the concept of "hegemony". that the news coverage in this theme has been done for both sexes, with the difference that the news support for women is more about the announcement of infrastructural restrictions for training before being sent to competitions or the lack of facilities or equipment for athletes during competitions and... While the news coverage for male athletes includes allocating special points and encouraging them for their efforts in the field of competition with their opponents, even when they did not achieve the desired result
doi: 10.3389/fspor.2022.825440
Shor, Eran, Arnout van de Rijt, and Babak Fotouhi (2019) A Large-Scale Test of Gender Bias in the Media. Sociological Science 6: 526-550. DOI: 10.15195/v6.a20
_||_