بررسی تأثیر فرایند حرفه آموزی در کاهش افسردگی در بین پسران و دختران کمتوان ذهنی شهر تبریز
محورهای موضوعی : زن و خانوادهصونا رحیمی مقدم کوچه 1 , سیدمحمد یوسفی طباطبائی 2
1 - کارشناسی ارشد روانشناسی ،گروه روانشناسی دانشگه آزاد اسلامی واحد ارومیه، ایران(نویسنده مسؤول)
2 - گروه علوم پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز،ایران
کلید واژه: افسردگی, حرفهآموزی, افراد کمتوان ذهنی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر به منظور بررسی تأثیر فرایند حرفه آموزی در کاهش افسردگی در بینپسران و دخترانکم توان ذهنی در مراکز حرفه آموزی شهر تبریز انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه حرفه آموزان مراجع به مراکز حرفهآموزی معلولین کم توان ذهنی میباشد. نمونه پژوهش 30 نفر از معلولین کم توان ذهنی دو گروه همگن (15نفر) آزمایشی و کنترل انتخاب گردیده و با استفاده از پرسش نامه افسردگی بک در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون مورد مطالعه قرار گرفتند. در این تحقیق با توجه به ماهیت مسأله از روش شبه آزمایشی استفاده شد. پس از استخراج داده ها، برای آزمون فرضیه ها از آزمونهای آمار توصیفی و آمار استنباطی نظیر آزمون کوواریانس با استفاده از نرمافزار spss استفاده شد. با توجه به نتیجه تحقیق اختلاف معناداری میان نمرات افسردگی دختران و پسران کم توان ذهنی وجود نداشت. اما بین متغیر سن و افسردگی رابطه معناداری دیده شد، یعنی با افزایش سن، میزان افسردگی نیز افزایش می یابد. همچنین بین مصرف داروهای روان پزشکی با افسردگی، رابطه معنادار خطی و منفی وجود داشت و در نهایت فرضیه اصلی تحقیق، یعنی تأثیرگذاری آموزش حرفه آموزی بر کاهش افسردگی افراد کمتوان ذهنی، تأیید شد.
Berner, David (1992), Psychology of Depression, Translated by Mehdi Ghareh Daghi, Tehran, Arian Kab Publishing.
Behrad, Behnam and Ali Shahrami (2000), Professional Assessment Process, Guidelines for Informal Assessment of Students with Inferior Intelligence, Tehran, Exceptional Children''''s Research Institute.
Behrad, Behnam (2014), Professional education for students with intellectual disabilities, Tehran, Exclusive Children''''s Research Institute.
Hosseini, Seyyed Mehdi and Ali Mehdizadeh Ashrafi (2011), Depression and its causes among mentally retarded people, Journal of Management Education, 8th year, Spring Special.
Jabbi, Sedigheh (2008), The role of vocational skills training in depression of disabled people supported by the Welfare Organization of Quchan, Tehran, Exceptional Education Journal.
Saif Naraghi, Maryam and Ezzatollah Naderi (2009), Psychology of Mentally Retarded Children and Their Teaching Methods, Tehran, Iran.
Saif Naraghi, Maryam and Ezatollah Naderi (2010), Psychology and Education of Exceptional Children, Tehran, Arsalband
Shafi Abadi, Abdullah (2009), Professional and Rehabilitation of the Disabled, Tehran, Forest Publishing.
Sadr, Mohsen (2012), The Effect of General Skills Training on Decreased Depression in Children with Sufferers, Master''''s Thesis, Tehran University, Tehran.
Ghaffar Tabrizi, Robabeh (2001), A Survey on the Occupation and Professional Status of Graduates of Mentally Retarded Schools in Education in Tehran, Master Thesis, Tehran, Islamic Azad University, Tehran Central Branch.
Anbarzadeh, Tahereh (2004), The Relationship between Intelligence and Adaptive Behavior with Acquiring Professional Skills in Mentally Retarded Students, MSc Thesis, Tehran, Allameh Tabataba''''i University.
Dictionary of labor terminology and social security, (1961). Tehran, Labor and Social Security Institute. Terhan.
Ghasemian, Hossein (2015), The Effectiveness of Vocational Training in Empowerment of Mentally Retarded Persons, Master''''s Thesis, Shahrood, Islamic Azad University, Shahroud Branch.
Ganji, Hamza (2013), Psychological Pathology Based on DSM-5, Tehran, Savalan Publications. Volume II
Mobinani, Sirous (2014), Depression and its cognitive-behavioral therapy, Tabriz University of Medical Sciences.
Moghaddam Badri, Hossein (2002), Application of Psychology in Vocational Schools, Tehran, Soroush Publications.
Mehriar, Amir Houshang (1994), Depression, Conceptions and Cognitive Therapy, Tehran, Grodth Publication.
Hashemi Nasab, Seyyedeh Maryam (2013), Investigating the relationship between personality well-being of children with mental retardation and mothers, Master thesis, Tehran University.
Hunt, B (2000). Attitudes toward people with disabilities: A comparison of undergraduate rehabilitation and business majors. Journal of Rehabilitation Education, 14, 269-283.
Richens, G. (2012). "Work place basic Skills for The new millemium".Journal of Adult Education No, 28(1), P.P,100-105.
Mayers, D. (2005).Social Psychology . Boston: Mc- Graw Hill Companies. Milligan, M. S,Neufeldt, A. H. The Myth of Asexuality: A Survey of Social and Empirical Evidence, Sexuality and Disability, (19)(2),91-109.
Hunt, B (2000). Attitudes toward people with disabilities: A comparison of undergraduate rehabilitation and business majors. Journal ofRehabilitation Education, 14, 269-283.
Richens, G. (2012). "Work place basic Skills for The new millemium".Journal of Adult Education No, 28(1), P.P,100-105.
Mayers, D. (2005).Social Psychology . Boston: Mc- Graw Hill Companies. Milligan, M. S,Neufeldt, A. H. The Myth of Asexuality: A Survey of Social and Empirical Evidence, Sexuality and Disability, (19)(2),91-109.