مقایسه مسؤولیت پذیری و انگیزه پیشرفت تحصیلی در نوجوانان با مادران شاغل و خانه دار (پسر و دختر)
محورهای موضوعی : زن و خانوادهاکرم السادات حسینی 1 , مجید ضرغام حاجبی 2 , عباس حبیب زاده 3 , مریم احمدی فقیه 4
1 - دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی واحد قم ، دانشگاه آزاداسلامی، قم، ایران tabassom.moshavere@gmail.com
2 - استادیار گروه روانشناسی واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم ، ایران (نویسنده مسئول) zarghamhajebi@gmail.com
3 - دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه قم ، ایران habibzade2008@yahoo.com
4 - دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی واحد قم ،دانشگاه آزاداسلامی، قم، ایران m.ahmadi.f@gmail.com
کلید واژه: مسؤولیت پذیری, انگیزه پیشرفت, نوجوانان, مادران شاغل, مادران خانه دار,
چکیده مقاله :
خانواده به عنوان اساسیترین نهاد اجتماعی، در طول تاریخ بشری بر اثر عوامل گوناگون دستخوش تغییر شده است که یکی از این عوامل اشتغال زنان و تاثیر آن در تربیت فرزندان است. هدف پژوهش حاضر بررسی مقایسهای مسؤولیتپذیری و انگیزه پیشرفت در نوجوانان(پسر و دختر) با مادران شاغل و خانهدار بود. روش تحقیق علی ـ مقایسهای و جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان پایه نهم شهرستان قم، در سال تحصیلی95ـ 94 بود که تعداد 372 نفر از آنها (186 دانشآموز با مادر شاغل و 186 دانش آموز با مادر خانهدار،186 دختر و 186 پسر) با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گرداوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه مسؤولیتپذیری نوجوانان کرمی و نعمتی و انگیزه پیشرفت هرمنس بود. برای تحلیل دادهها از روش توصیفی(میانگین و انحراف معیار)وآزمون مانوا و آزمون تی مستقل استفاده شد. یافتهها نشان دادند که میانگین نمره کلی مسؤولیت پذیری در نوجوانان با مادران خانه دار بیشتر از شاغل است و این تفاوت معنادار است(P<0.05). اما در مقایسه انگیزش پیشرفت، این تفاوت معنی دار نیست. ضمنا در مقایسه مسؤولیت پذیری دختران و پسران، تفاوت در خرده مقیاس امانتداری معنادار بود(( P<0.001 که حاکی از بالاتر بودن میانگین امانتداری در پسران نسبت به دختران است. از لحاظ انگیزش پیشرفت تحصیلی نیز، این تفاوت معنادار بود(P<0.01) و میانگین نمره انگیزش پیشرفت تحصیلی در دختران بیشتر از پسران بود. بنابراین اشتغال مادران بر محیط خانواده خصوصا بر مسؤولیتپذیری و انگیزه پیشرفت فرزندانشان تاثیرگذار است و با توجه به جنسیت نیز در مورد این متغیرها تفاوت وجود دارد.
Ahmadi, F. (2005), A Study on the Relationship Between the Students' Participation in School Decisions or their Achievement motivation in the Middle School of Tehran, A Master's Thesis, Islamic Azad University, Central Tehran. [In Persian]
Austin, Leonard. (2008).The counseling primer. (Translation by Amir Khatibi). Beginning. Tehran: Growth.86,89. [In Persian]
Abedini, A. (2003). Children and Social and Political Responsibility, Tehran: Abed. [In Persian]
Alan J (2010) Adolescents' ideas about individual and social responsibility in relation to children's household. Journal of vocational Behavior,77, 194-205.
Biabangard, I. (2009). Drop in education or wasting in education. Quarterly Journal of Education) 223-231 (2) [In Persian]
Blascova,M.(2014).InfluencingAcademic Motivation ,Responsibility and Creativity.Social and Behavioral Sciences.159.415-425.
Cazan, A.M. (2012). Self-regulated learning strategies–predictors ofacademic adjustment. Social and Behavioral Sciences, 33 ,104 –108.
Chamorro-Premuzic, T., Quiroga, M. A. & Colom, R. (2013). Intellectual competence and academicperformance: A Spanish study. Learning and Individual Differences. Vol: 19, PP. 486–491.
Chetri,Sita.(2014). Achievement Motivation of Adolescents and Its Relationship with Academic Achievement. International Journal of Humanities and Social Science Invention.Vol:3.No.16.PP.8-15.
Clarc-Stewart ,K.A .(1989). Infant daycare, malignedar malignant? American Psychologist, Vol:99.No.2.PP.266-273.
Celik, I, Halmatov, S; Halmatov, M & Saricam, H. (2012), Research
on views about male university students' marriage and future
family role expectation, Social and Behavioral Science, 46(0), 3275-3278.
Ebrahimi, J, Salehi, F. (2013). A comparative study on the degree of satisfaction of working women and housewives' life. Sociology studies. (4) (13) .47-60. [In Persian]
Fogel , A .(1997). Infancy : Infant , Family, and Society. West publishing
company. Minneapolisst. Paul Newyork. Losangeles.Sanfrancisco.
Farhadi, S. (2003). The effect of activity in the student council on self-esteem and responsibility of students of secondary schools in Karaj, (master's thesis). [In Persian]
Furnham, A. &Monsen, J (2012). Personality traits and intelligence predict academic schoolgrades. Learning and Individual Differences. Vol: 19, PP. 28–33.
Heaven, P.C.L., Ciarrochi,J., &Vialle, W.(2008).Self-nominated peer crowds, school achievement, and psychological adjustment in adolescents:Longitudinal analysis. Personality and Individual Differences,
44 ,977–988.
Helker,Kerstin and Wosnitza,Marold.(2016).The interplay of students and parents responsibility judgments in the school context and their associations with student motivation and achievement.Educational Research.76.34-49.
Http://www.amar.org.ir /Default.aspx?tabid=521. [In Persian]2007)
Huver, R.M.A., otten, R., WERIEF, H., ENGELSE, R. C.M.E (2009), Personality, and parenting style, in parentsof adolescents Tornal of adolosc E, in Parentsof. Tornal of adoloscehce. 1-8.
Javaheri F, Daryapur Z (2008). Occupational problems of women faculty members. Journal of Women's Studis; 6(2): 79-106 [In Persian]
Khanjani, Z & Mahmoud Zadeh, R. (2012).The Comparison of parenting and behavioral disorders in working and non-employed mothers. Journal of Women and Culture. 4 (16) .52- [In Persian]
Kurdi, H&, Hadizadeh, S. (2011). Lifestyle analysis of employed and non-employed women. Journal of Women and Society Journal, 3 (4) .21-41. [In Persian]
Karami, A & Nemati, P. (1399). Making and normalization the responsibility questionnaire[In Persian]
Kathryn R. Wentzel. (1991). Social Competence at school: Relation Between social Responsibility and Academic Achievement- 1-24.
Kathleen M.Zilo-Guest.et al.(2013).Parental employment and children`s body weight:mothers,others,and mechanisms.Social Science and Medicine.95.52-59.
Kenny,Maureen.E.et al.(2010).Achievement motivation among urban adolescents :Work hope,autonomy support and achievement-related beliefs.Journal of vocational Behavior,77,206-212.
Mirkamali, M et al. (2014). The Role of Mental Health on Academic Achievement of Students by Mediating Educational Achievement Motivation. Journal of Knowledge and Research in Applied Psychology. 16 (2). 109-101. [In Persian]
Navabi, M. (2008), Relationship of High School Teachers' Professional Motivation on the Developmental Motivation of Male and Female Students in Third base of Sabzevar, Master's Thesis, Roodehen Azad University. [In Persian].
Onder,A&Gulay, H .(2009) .Reliability and validity of parenting style &dimensions questionnaire.World conference on Educational Sciences
Park, A. B. K. S. (2010). Relationship between creative attitudes and locus of control amongfifth-grade children. A dissertation for thedegree of doctor of philosophy in psychology.San Francisco, California.
Schultz, Devon, Schultz, Sydney Allen. (2005). Theories of Personality. (Translated by Seyyed Mohammadi). (2009). Sixteenth edit. Tehran:Virayesh. [In Persian]
Saroukhani, B. (2003). An Introduction to Family Sociology. Early in Tehran: Soroush.169,170,172 [In Persian]
Shamekh, F (2007), Student Responsibility Assessment, High School at Home and School, Tehran, MSc Thesis [In Persian]
Samadpur, N. (2012). The effect of household social economic status on emotional intelligence and student's educational activities. Master's Degree in Management Education. Faculty of Educational Sciences, Rudehen University [In Persian]
Sadeh,A.Tikotzky , L. Scher,A. (2010). Parenting and infant sleep, Sleep med rev,14(20, 89-96.
Schultz, Devon, Schultz (2005), Sidney Ellen, Personality Theories, Translated by Seyyed Mohammadi (2017 ), Sixth Edition, Tehran, edited.
Tong,L, Shinohara,R, Sugisawa,Y, (2009) Relationship of working mothers parenting style and consistency to early childhood development.
Tran, Henry. Wrinraub, Marsha .( 2011). Child Care Effects in Context: Quality, Stability, andMultiplicity in Nonmaternal Child Care Arrangements During the First 15 Months of Life. Developmental Psychology. Volume 42. 566-582.
Zimmerman,B.J.(2008).Investigatingself-regulationandmotivation: Historical background methodologicaldevelopments and future propects.American Educational ResearchJournal, 45, 166-183.