آسیب شناسی آموزش خانواده در آموزش و پرورش شهرستان ماکو از دیدگاه اولیاء دانش آموزان در سال۱۳۹۰
محورهای موضوعی : زن و خانوادهعلی نقی اقدسی 1 , ابولفضل فرید 2 , حمیرا بایرام زاده 3
1 - عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز، گروه علوم تربیتی، تبریز، ایران
2 - عضو هیئت علمی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، گروه علوم تربیتی و مشاوره، تبریز، ایران
3 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، دانش آموخته کارشتاسی ارشد برنامه ریزی آموزشی، تبریز، ایران
کلید واژه: آسیب شناسی, آموزش و پرورش, آموزش خانواده,
چکیده مقاله :
تحقیق حاضر به بررسی اسیب شناسی برگزاری کلاسهای اموزش خانواده، بر اساس اهمیت و الویت عوامل دخیل، در آموزش و پرورش شهرستان ماکو میپردازد.روش تحقیق ازنوع توصیفی- همبستگی است .جامعه آماری را کلیه والدین دانش اموزان دردوره های سه گانه تحصیلی (ابتدایی.راهنمایی.متوسطه) در سال تحصیلی 90- 89 تشکیل داده است. جهت آزمون موفقیت برنامه آموزش خانواده، افراد نمونه با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای، در17 مدرسه انتخاب و تعداد 270 نفر به عنوان نمونه از بین اولیاء برگزیده شده اند. پرسشنامه تحقیق حاوی 45 سوال بوده و برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون همبستگی استفاده شده است.نتایج حاصل از این تحقیق نشان میدهد که نیروی انسانی، روش تدریس، ارزشیابی و محتوای آموزشی در میزان موفقیت برنامه آموزش خانواده دارای تاثیر معنی داری میباشد و بیشترین تاثیر را در این میان دارند. همچنین عامل ارزشیابی با ضریب استاندارد357/0 بیشترین تاثیررا بر میزان موفقیت برنامه آموزش خانواده دارد.
The present research studies the pathology of parent education classes, based on the importance and priority of the factors affecting the Education Administration of Maku. The research is of descriptive- correlation type .The statistical population includes all the parents of the students of three levels (elementary school, guidance school, high school) during the academic year 2010-2011. In order to test the success of the family training program, the researchers selected 270 parents from 17 schools as the sample by using multi-stage cluster random sampling technique .The research questionnaire contains 45 questions, and for data analysis, the correlation test has been used. The results indicated that human resource, teaching method, evaluation, and syllabus content have a significant effect on the success rate of parent education program. Also, the evaluation fact with the standard coefficient of 0.357 has the maximum impact on success rate of the parent education program.
- اسپری، لن (2004) ، خانواده سنجی: راهبردهای نوین در سنجش خانواده، ترجمه ی احمد به پژوه و حسین خانزاده (1388)،تهران :انتشارات انجمن اولیاء ومربیان
- امجدیان،کیومرث (1384)، چرا آموزش خانواده مهم و ضروری است.مجله پیوند. شماره 313
- برزوئی، علیداد (1374)، بررسی میزان تاثیر کلاسهای آموزشی خانواده در بررسی اولیائی که از این کلاسها استفاده کرده اند. طرح پژوهشی. انتشارات:اداره کل آموزش و پرورش استان لرستان.
- بوربور،جواد (1385)، بررسی تاثیر آموزش والدین بر تغییر رفتار آنان نسبت به فرزندان در منطقه هوائی شهید بابائی اصفهان : انتشارات انجمن اولیاء و مربیان.
- بهرامی نژاد، نسرین و همکاران (1385)، مقایسه ی تاثیر آموزش خانواده- مدار و فرد- مدار بر کاهش شاخص توده ی بدنی و سبک زندگی. پایان نامه کارشناسی ارشد. زنجان :دانشگاه علوم پزشکی. دانشکده پرستاری.
- به پژوه،احمد (1389)،آسیب شناسی خانواده و پیشگیری از ستیزه های خانوادگی. انتشارات: انجمن اولیاء و مربیان.دانشیار روانشاسی دانشگاه تهران.دی ماه.
- به پژوه، احمد (1381)،رهنمودهای مهم برای برنامه ریزی و مدرسان آموزش خانواده . مجله پیونده . شماره 184.مهرماه.
- ثابتی، حسین (1377)، بررسی نگرش اولیای دانش آموزان درباره ی عوامل موثر در جذب آنها به کلاسهای آموزش خانواده. پایان نامه کارشناسی ارشد. یزد :دانشگاه شهید بهشتی.
- جهانگرد،یدالله (1375)، آشنایی با انجمن اولیاء و مربیان. تهران:انتشارات انجمن اولیاء و مربیان.
- حسن بیگلو،بهروز (1374)، بررسی میزان موفقیت و تاثیر کلاسهای آموزش خانواده. تهران : انتشارات آموزش و پرورش تهران.پژوهشکده خانواده.
- درودی، ابوالفضل (1383)، آسیب شناسی خانواده های شهر مشهد و مقایسه شیوه های آموزشی خانواده. پایان نامه کارشناسی ارشد. تهران: پژوهشکده خانواده وزارت آموزش و پرورش.
- ذاکری،محمدرضا (1387)، برنامه آموزش مهارت های زندگی برای مدرسان آموزش خانواده. طرح پژوهشی. انتشارات: انجمن اولیاء و مربیان.
- انجمن اولیا و مربیان ( 1382،مهر)، روزنامه همشهری.صفحه 4
- سیرتحول انجمن اولیاءومربیان ایران (1379).سازمان مرکزی اولیاءومربیان.
- صافی، احمد (1377)، اهمیت وضرورت آموزش خانواده و نقش مدیران در این زمینه،تهران: انتشارات انجمن اولیاء و مربیان.خرداد ماه.
- عبدالهی،علی (1380)، آموزش خانواده ابتدایی، راهنمایی و متوسطه. آموزش و پرورش استان اردبیل.
- فلاح، اعظم، حشمتی، اکرم (1383)، نیازهای آموزشی اولیاء و دانش آموزان در شهرستان یزد. اتنشارات: انجمن اولیاء و مربیان.
- محمدی، فاطمه (1387)، بررسی میزان اثربخشی برنامه های آموزش خانواده بر والدین دانش اموزان دوره ابتدائی شهر ملکان در سال تحصیلی 87-86 .پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شهید بهشتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
- موسی زاده، توکل (1380)، بررسی میزان اثر بخشی کلاسهای آموزش خانواده. پایان نامه کارشناسی ارشد. آموزش و پرورش اردبیل.
- وفادار، صداقت (1383)، نوآوری در نحوه برگزاری کلاسهای آموزش خانواده. مجله پیوند. شماره 233 .
- Louis M. Smith and Wilma wells (1997), Urban parent education: Dilemmas and resolutions (qualitative studies on schools and schooling).
- Ozma Fatma (2010),The fficiency of school- parent associations (SPA) at schools. Firat University. Faculty of education turkey. Ziya Tavil Yusuf (2010), A sample parent training programme: group training.aDepartment of Special Educatio, Gazi university. Ankara,06500, turkey,WCLTA 2010