تحلیل جامعه شناختی جایگاه سازنده گرائی در محتوای کتاب های درسی علوم اجتماعی دوره متوسطه
محورهای موضوعی : جامعه شناسیحسین بقایی 1 , محمد حسین یارمحمدیان 2
1 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر ، استادیار گروه علوم تربیتی، کلیبر- ایران
2 - - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) . استاد گروه علوم تربیتی ، اصفهان – ایران
کلید واژه: تحلیل محتوا, دوره متوسطه, سازنده گرایی, برنامه درسی علوم اجتماعی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان توجه به مؤلفه های رویکرد سازنده گرائی در کتاب های درسی علوم اجتماعی دوره متوسطه صورت گرفته است . در این تحقیق از روش تحلیل محتوای آنتروپی شانون استفاده شده است. جامعه آماری کلیه کتاب های درسی علوم اجتماعی دوره متوسطه بود. جهت گردآوری داده ها چک لیست تحلیل محتوا مورد استفاده قرار گرفت و اعتبار آن توسط متخصصان فن تأیید شد . به منظور تعیین پایایی ابزار تحقیق از روش بازآزمایی استفاده شد و مقدار ضریب همبستگی 86/0بدست آمد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که به مؤلفه تعامل گروهی بیش از سایر مؤلفه ها توجه شده و کمترین میزان توجه و اهمیت مربوط به مؤلفه های توجه به محیط فیزیکی یادگیرنده ، ارزیابی فعالیت های گروهی ، سنجش عملکردی ، ارزیابی فرایند یادگیری ، نقش تسهیل گری معلم یادگیری موقعیتی ، تولید دانش می باشد . با توجه به یافته های پژوهش حاضر ، بازنگری برنامه درسی علوم اجتماعی دوره متوسطه در راستای توجه بیشتر به مؤلفه ها و شاخص های کمتر مورد توجه یا به مؤلفه هایی که اصلاً توجه نشده است ، ضروری به نظر می رسد .کلمات کلیدی : سازنده گرایی ، تحلیل محتوا ، برنامه درسی علوم اجتماعی ، دوره متوسطه
The present study was conducted with the aim of checking the amount of considering the component of constructivism presented in the social science textbooks of the secondary school. the research sample were consisted of all social science textbooks at the secondary school level in the academic 92- 93. Shannon entropy method was used for content analysis.The obtained result from data analyzing showed the group iteraction was considered more than other components and there was less notice to the physical environment for learning and, assessment of group work, performance assessment, self-assessment, build Knowledge, evaluation of the learning process, Learning situation. retest reliability of the survey instrument was used to determine the value of the correlation coefficient 0/86 was obtain. According to recent research findings and to review high school social science curriculum is necessary to pay more attention to neglected component.Conflict of interest:According to the authors of the present article, there was no conflict of interest.Key words: Constructivism components, Content analysis, social science curriculum, Secondary school.
_||_