مقایسه میزان و نوع استفاده شهروندان تهرانی از رسانه های مکتوب با رسانه های دیداری شنیداری
محورهای موضوعی : جامعه شناسیبدیع قربانی 1 , سمیه تاجیک اسماعیلی 2
1 - دانشجوی دکتری علوم ارتباطات، دانشکده علوم انسانی، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - استادیار گروه ارتباطات اجتماعی، دانشکده علوم انسانی، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسنده مسئول ) E-emil: Stajik@iauet.ir
کلید واژه: مصرف رسانهای, شهروندان تهرانی, رسانههای مکتوب, رسانههای دیداری شنیداری,
چکیده مقاله :
پژوهش پیشرو با هدف مقایسه میزان و نوع استفاده شهروندان تهرانی از رسانههای مکتوب با رسانههای دیداری شنیداری، طراحی و اجرا شده است. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش توصیفی است و با تکنیک پیمایش و ابزار اندازهگیری پرسشنامه اجرا شده است. جامعۀ آماری شامل کلیۀ شهروندان ساکن شهر تهران است که طبق آخرین سرشماری سال 1395 و آمار موجود در سایت مرکز آمار ایران8,693,706 نفر است. پرسشنامههای پژوهش از طریق Google Form بین نمونه 396 نفری، توزیع شد و با استفاده از Spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد که میزان و نوع استفاده شهروندان تهرانی از رسانههای مکتوب با رسانههای دیداری ـ شنیداری متفاوت بوده و میزان استفاده شهروندان از رسانههای مکتوب (مانند کتاب، روزنامه، هفتهنامه، ماهنامه و ...) از رسانههای دیداری- شنیداری (رادیو، تلویزیون، سینما، تئاتر، اینترنت و فضای مجازی) کمتر است. این تفاوت در مصرف رسانهای، در برخی موارد همچنین ناشی از جنسیت شهروندان نیز هست.
The present study was designed and conducted with the aim of comparing the amount and type of use of written media with audio-visual media by Tehran citizens. This research is applied in terms of purpose and descriptive method and has been performed with a survey technique and a questionnaire measurement tool. The statistical population includes all citizens living in Tehran, which according to the latest census in 2016 and the statistics available on the website of the Statistics Center of Iran is 8,693,706 people. The research questionnaires were distributed through a google form among a sample of 396 people and were analyzed using SPSS. Findings showed that the amount and type of use of print media by Tehran citizens is different from audio-visual media and the rate of citizens' use of written media (such as books, newspapers, weekly, monthly, etc.) of audio-visual media (radio, television) , Cinema, theater, internet and cyberspace) less. This difference in media consumption is in some cases also due to the gender of the citizens..
امام جمعه زاده، سید جواد؛ صادقی نقدعلی، زهرا؛ رهبر قاضی، محمود رضا؛ نوعی باغبان، سید مرتضی(1392)، بررسی رابطه مصرف رسانه ای و انسجام اجتماعی(مطالعه موردی جوانان شهر تبریز) . فصلنامه مطالعات توسعه اجتماعی – فرهنگی، دوره اول، شماره 4، 31-9.
بهمنی، لیلا؛ بوستانی، داریوش(1394). سواد رسانه ای و مصرف گرایی(مطالعه موردی: زنان ساکن شهر شیراز). فصلنامه توسعه اجتماعی، دوره 10، شماره 1، 212-187.
تقوی، سید عباس، صادقی، سهیل(1395). بررسی رابطه ی مصرف رسانه های جمعی با میزان دینداری در میان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان. پژوهش نامه فرهنگی هرمزگان، شماره 13
تورن، آلن (1385)، نقد مدرنیته ، ترجمة علی اصغر سعیدی، انتشارات کویر، تهران.
حسنی، محمد(1389).بررسی ارتباط بین وضعیت پوشش و آرایش زنان تهرانی و مصرف رسانه ای آنها. پایان نامه کارشناسی ارشد. رشته ارتباطات گرایش تحقیق در ارتباطات. دانشکده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.
حقگویی اصفهانی، مرضیه (1386).بررسی همبسته های اجتماعی میزان رضایتمندی زنان از تماشای سریا لهای تلویزیونی. پایان نامة کارشناسی ارشد رشتة جامعه شناسی. بابلسر: دانشکدة علوم انسانی و اجتماعی.
دادرس، زهرا؛ فرامرزیانی، سعید؛ جعفری، علی و بیابانی، غلامحسین(1398). اعتیاد به شبکههای اجتماعی موبایلی و اثرات فرهنگی و رفتاری ناشی از آن(مورد مطالعه: دانشآموزان دختر دوره متوسطه). فصلنامه مطالعات رسانههای نوین، سال پنجم، شماره 19، 117-150.
دی فلور، دنیس( 1989). رشد و کاهش تحقیق در انتشار اخبار، تهران: پزوهش و سنجش
رضوی زاده، نورالدین(1385). بررسی تأثیر رسانه ها بر تمایل به تغییر سبک زندگی روستایی. فصلنامه علوم اجتماعی، شماره 31.
روشندلاربطانی، طاهر؛ خواجه ثیان، داتیس و قاسمی، محمد(1390). تبیین مدل کاربرد رسانههای جمعی برای پیشگیری از ارتکاب جرم. فصلنامه نظم و امنیت، شماره اول، سال چهارم، 55-81.
سماواتی، زهرا (1397). رسانه و سبک زندگی فردی - اجتماعی خانواده از توصیف و تبیین تا اصلاح و تغییر در www.imam-khomeini.ir/fa/n142426 .
سورین، ورنر جوزف، و جیمز دبلیو تانکارد( 1381). نظریههای ارتباطات، ترجمهی علیرضا دهقان، تهران، انتشارات دانشگاه تهران.
شهرام نیا، امیر مسعود؛ مرندی، زهره ؛ محرابی کوشکی، راضیه؛ سیستانی، محسن(1394)، رابطه مصرف رسانه ای و سرمایه فرهنگی. فصلنامه علمی – پژوهشی رفاه اجتماعی، سال پانزدهم، شماره 59.
علیآقایی، محبوبه؛ رزمجو، علی اکبر و امیری، جهاندار(1400). عوامل مؤثر بر رضایت مردم شهر کرمانشاه از اخبار شبکه تلویزیونی «زاگرس». فصلنامه علمی مطالعات میان رشتهای ارتباطات و رسانه، سال چهارم، شماره 1(پیاپی11). 45-80.
عابدینی، نصرت الله؛ قاسمی، حمید و صابونچی، رضا(1399). رابطه مصرف رسانهای با مهارتهای ارتباطی و رفتارهای اخلاقی دانشجویان علوم ورزشی. مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش. دوره هفتم، شماره 26، 11-24.
علیخواه، فردین؛ رستمی، الناز( 1390)، مصرف رسانه ای و سبک زندگی(مطالعه ای در بین شهروندان شهر تنکابن). فصلنامه علمی و پژوهشی علوم اجتماعی، سال هفتم، شماره بیست و هشتم.
فاضلی، م(1382)، مصرف و سبک زندگی. ناشر صبح صادق، قم.
فتاحی، علی؛ امین بیدختی، علی اکبر و دانایی، ابوالفضل(1400). ارائه الگوی مدیریت رسانههای جمعی در مدیریت بحرانهای اجتماعی. فصلنامه مدیریت بحران. شماره نوزدهم، 113-125.
کازنو، ژان(1367). جامعهشناسی وسایل ارتباط جمعی، ترجمه باقر ساروخانی و منوچهر صبوری، انتشارات اطلاعات : تهران.
گیبنز، جا نآر و بو ریمر(1381).. سیاست پست مدرنیته. منصور انصاری. تهران: گام نو.
گیدنز،آنتونی(1377). پیامدهای مدرنیته ،ترجمه محسن ثلاثی،نشر مرکز
محمدی، محمدعلی(1383)، طرح سرمایة اجتماعی و سنجش آن ، انتشارت دانشگاه علوم بهزیستی و توا نبخشی، تهران.
محمودی رجا، سید ذکریا؛ توفیقیان فر، علی حسن؛ اکبری، ایمان؛ محمودی، سید محمد(1397 ). بررسی رابطه مصرف رسانه های ارتباطی و سرمایه اجتماعی معلمان (مطالعه موردی، معلمان دوره دبیرستان شهر سی سخت)، فصلنامه رسانه، سال بیست و نهم ، شماره 1
مهدی زاده، سید محمد (1391). نظریههای رسانه: اندیشههای رایج و دیدگاههای انتقادی. تهران: همشهری.
موحد، مجید؛ عباسی شوازی، محمدتقی؛ مرحمتی، ندا(1389). رسانه، جنسیت و مصرفگرایی: مطالعه رابطه استفاده از رسانه های جمعی باتمایلات مصرفگرایانه ی دختران و پسران جوان در شهر شیراز. فصلنامه مطالعات راهبردی زنان. 12(47).
هرسیج، حسین؛ محموداوغلی، رضا؛ عیسی نژاد، امید و رهبرقاضی، محمودرضا(1391). بررسی تأثیرات مصرف رسانه ای بر هویت اجتماعی دانشجویان دانشگاه اصفهان. فصلنامه جامعه شناسی کاربردی، سال بیست و سوم، شماره سوم. 92-75.
_||_