ارزیابی تاثیرات اجتماعی گردشگری از دیدگاه جامعه شناسی
محورهای موضوعی : جامعه شناسی
1 - دانشیار ، گروه حقوق، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران ( نویسنده مسئول )
movassaghi@iaut.ac.ir
کلید واژه: گردشگری, تاثیرات اجتماعی, جامعه شناسی گردشگری, تفاهم ملتها, فرهنگسازی,
چکیده مقاله :
با یک نگاه گذرا میتوان فهمید که منافع صنعت گردشگری تنها گذراندن اوقات فراغت و تفریح و سیاحت نیست و گردشگری از نیرو و توانی برخوردار است که میتواند موجب تحول در فرهنگها و ارتقاء تمدنهای بشری گردد و زمینهساز تفاهم بین ملتها و دولتها و گروههای متنوع انسانی شود. وجود اقوام مختلف و فرهنگهای متمایز از هم نه تنها مشکلساز نیست بلکه زمینهساز و فرصتی است برای آشنایی بیشتر و تقرب انسانها به یکدیگر که میتواند موجب بهبود حیات جوامع انسانی گردد که در این ارتباط نقش تاثیرگذار جامعه شناسی گردشگری در این زمینه بسیار ملموس است. با این حال صنعت رایج گردشگری هر روز بیشتر از قبل در حال رونق است و صلح و دوستی که گمشده انسانهاست با ترویج این صنعت استقرار خواهد یافت. پژوهش پیشرو ثابت خواهد کرد که نقش فرهنگسازی و فرهنگ پذیری در گردشگری غیر قابل انکار است و برخورد دوستانه و توام با صمیمیت گردشگران با مردم بومی و محلی اثبات کننده ارزشهای جامعه شناختی، اجتماعی و فرهنگی گردشگری است که میتواند به نیرویی برای ترویج موازین حقوق بشر مبدل شود.
With a brief glimpse ,we can find that interests of tourism industry isn’t only spending of leisure time , funny and traveling ,but the tourism has a power that lead to evolution in cultures and promote the human civilizations, it creates a background for good understanding between nations , states and different human groups .Not only the existence of different races and distinct cultures isn’t problematic, but creates a chance for more familiarity and closeness of humans together that it improves the life of human societies and in this regard, the effective role of tourism sociology in this connection is very tangible. However, prevalent tourism industry is expanding today more than the past, thus the peace and friendship will establish by promotion of this industry. The present research will approve that the role of building culture and Acculturation in tourism is undeniable and the friendly and heartfelt meeting of tourists with native and local people approves the sociology, social and cultural values of tourist that could convert to a power for promoting of human rights standards.
احسانی، افسانه، (1398)، اکوتوریسم، راهی برای گردشگری پایدار، تهران: انتشارات مهکامه، (ویرایش جدید)، چاپ ششم.
ادگل سر، دیوید ال. آلن، ماریا دل ماسترو. اسمیت، گینگر. سوانسون، جیسون آر. (1392). خط مشی گذاری در صنعت گردشگری دیروز، امروز، فردا. ترجمه حمید ضرعام بروجنی و مرتضی بذرافشان. تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی. چاپ اول.
آپوستولوپولوس، یورکوس. (1388). معرفی جامعه شناسی گردشگری، در کتاب جامعه شناسی گردشگری تالیف یورکوس آپوستولوپوس، ترجمه و اقتباس بیژن شفیعی، رشت: انتشارات وارسته، چاپ دوم.
بذرافشان، مرتضی (1398) درآمدی بر صنعت گردشگری، تهران: انتشارات مهکامه، ویرایش جدید چاپ دهم.
پیرس، فیلیپ ل. (1389). رفتار گردشگر بن مایهها مطرحهای مفهومی. ترجمه حمیدضرغام بروجنی با همکاری زهره جوادی سبدانی و سید محمدحسن حسینی. تهران: انتشارات مهکامه. چاپ اول
تاجزاده نمین، ابوالفضل. (1393). مدیریت منابع انسانی در صنعت گردشگری و مهمان نوازی. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی. چاپ اول.
حسن زاده، بهرام (1398)، حقوق گردشگری مطابق با فلسفه حقوق اخلاقی با ارائه الگو و استانداردهای اسلامی، تهران: انتشارات عدالت امین، چاپ اول.
حیدری چیانه، رحیم. (1387). مبانی برنامهریزی صنعت گردشگری. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی. چاپ اول.
حیدری، اصغر. (1389). شناخت روحیات ملل. تهران: انتشارات مهکامه. چاپ اول.
داراب پور، مهراب و داراب پور، محمد و سیفی زیناب، غلامعلی، (1398)، حقوق گردشگری بین المللی. تهران، انتشارات گنج دانش، چاپ اول.
داس ویل، راجر. (1379). مدیریت جهانگردی مبانی، راهبردها و آثار. ترجمه سیدمحمد اعرابی و داود ایزدی. تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی. چاپ دوم.
رایزینگر، یوته (1398). گردشگری بین المللی، فرهنگها و رفتار، ترجمه محمد نجارزاده و امید حکیمی و جمال مرادنژاد، تهران: انتشارات مهکامه، چاپ دوم.
سازمانهای جهانی جهانگردی. (1384). برنامهریزی ملی و منطقهای جهانگردی. ترجمه محمود عبدالله زاده. تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی. چاپ دوم.
شفیعی، بیژن. (1388). سیر تحول گردشگری از منظر علوم اجتماعی در کتاب جامعه شناسی گردشگری تالیف یورکوس آپوستولوپولوس، ترجمه و اقتباس بیژن شفیعی، رشت: انتشارات وارسته. چاپ دوم.
ضرغام بروجنی، حمید و حاجی محمد امینی، صمد. (1394). خوشههای گردشگری از نظریه تا عمل. تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی. چاپ اول.
ضرغام بروجنی، حمید. (89). برنامهریزی توسعه جهانگردی رویکردی همپیوند و پایدار. تهران: انتشارات مهکامه. چاپ اول.
قره نژاد، حسن. (1386). مقدمه بر توسعه گردشگری و مهمان پذیری. نجف آباد. انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی- واحد نجف آباد. چاپ اول.
کاظمی، مهدی. (1389). مدیریت گردشگری. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی. چاپ چهارم.
کریک، مالکم. (1388). جایگاه جهانگردی بینالمللی در علوم اجتماعی در کتاب جامعه شناسی گردشگری تالیف یورکوس آپوستولوپولوس، ترجمه و اقتباس بیژن شفیعی. رشت: انتشارات وارسته. چاپ دوم.
گلدنر، چارلز، آر و برنت ریچی، جی. آر (1397). شناخت صنعت گردشگری اصول، رویه ها و رویکردها. ترجمه حمید ضرغام بروجنی و مرتضی بذرافشان و حمید ایوبی یزدی. تهران: انتشارات مهکامه، چاپ ششم.
گی، چاک. وای و سولا. ادوار دو فایو. (1385). جهانگردی در چشم اندازی جامع. ترجمه علی پارسائیان و سید محمد اعرابی. تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی. چاپ سوم.
لی، جان. (1378). گردشگری و جهان سوم. ترجمه عبدالرضا رکن الدین افتخاری و معصومه السادات صالحی امین. تهران: شرکت چاپ و نشر بازرگانی. چاپ اول.
محمودی میمند، محمد و مقدمی، امیر. (1390). مدیریت نویت توریسم جهانی شناخت مفاهیم، اصول و بازاریابی توریسم. تهران: انتشارات مهکامه. چاپ اول.
موثقی، حسن. (1392). جایگاه توریسم در همبستگی بینالمللی. تبریز: انتشارات آیدین و انتشارات، یانار. چاپ اول.
موسایی، میثم، (1398)، مبانی اقتصاد توریسم. تهران: انتشارات مهکامه، چاپ سوم.
نکوئی صدری، بهرام. (1388). مبانی زمین گردشگری با تاکید بر ایران. سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی. چاپ اول.
الوانی، سید مهدی و پیروزبخت، معصومه. (1385). فرآیند مدیریت جهانگردی. تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی. چاپ اول.
Holloway, J Christopher, The Business of Tourism, Longman Publishing, Fifth Edition, Newyork, 1998.
Mules, Trevor and Dwyer, Larry, Public sector support for sport Tourism Events: the Role of Cost – benefit Anallysis, in sport Tourism Concepts and Theories, Heather Gibson, Routledge Publication, 2006.
Thwaites, Des and Chadwick, Simon, Service Quality perspectives in sport Tourism Concepts and Theories, Heather Gibson, Routledge Publication, 2006.
Weaver, David and Oppermann, Martin, Tourism Management, John wiley & sons Australia, Ltd, 2000.
_||_Alvani, Seyed Mahdy and pirouzbakht, Masoumeh. (1385). Process of Tourism Management, first Publish, Cultural Research office, Tehran.
Apostolopoulos, yiorgos. (1388). The sociology of Tourism, Translated by bigin shafie, second publish, varasthe publication, Rasht.
BazrAfshan, Morteza. (1398). Introduction to Tourism Industrial, Second edition, Ten publish, mahkameh, Tehran.
Cricke, Malcolm. (1388). International Tourism in Social sciences, in the sociology of Tourism, by Apostolopoulos, Yiorgos, Second publish, Varasthe publication, Rasht.
Darabpour, Mehrab and Darabpour, Mohammad and seifi zeinaab, Gholamali (1398). International Tourism law, first publish, Ganj Danesh publication, Tehran.
Doswell, Roger (1379). Tourism How effective management makes the difference, translated by S.M. Aarabi and D.Izadi, Second publish, Cultural Research office, Tehran.
Edgell Sr David.L Maria Delmastro Allen Ginger smith & Jason R. swanson (1392). Tourism policy and planning yesterday, Today, Tomorrow, translated into Persian by: Hamid zargham Brojeni & Morteza Bazrafshan, First publishing, cultural Research office, Tehran.
Ehsani, Afsaneh; (1398). Ecotourism mahkameh, sixth edition, Tehran.
Gee, Chuck y and Fayos- sola, Eduardo, (1385). International Tourism: A Global Perspective, translated by A. Parsayan and S.M. Aarabi, third publish, cultural Research office, Tehran.
Gharanejad, Hassan. (1386). Introduction to Tourism Development and Hospitality, first publish, Islamic Azad university NajafAbad branch, Esfahan.
Goeldner, Charles R and Brent Ritchie, J.R. (1397). Tourism principles, translated by Hamid Zargham Brojeni and Morteza BazrAfshan and Hamid Auobi yazdi, Sixth publish, Mahkameh, Tehran.
Hasanzadeh, Bahram (1398). Law of Tourism according to philosophy law moral with method and Islamic Standards, EDAIAT AMIN publications, first publish, Tehran.
Heydari chianeh, Rahim (1387). Principles of Tourism Industry planning, study organization and codification Books Human sciences universities (samt), Research center and Development Human Sciences, first publish, Tehran.
Heydari, Asgar (1389). Understanding the spirits of Nations, first publish, mahkameh, Tehran.
Holloway, J Christopher, The Business of Tourism, Longman Publishing, Fifth Edition, Newyork, 1998.
Kazemi, Mehdi (1389). Tourism Management, Fourth publish, study organization and codification Books Human Science universities (samt), Research Center and Development Human Sciences, Tehran.
LEA, John (1378). Tourism and Development in the third world, translated by Abdolreza Roknedin Eftekhari and Masomeh sadat salehi Amin, First publish, Commerical publishing company, Tehran.
Mahmoudi Maymand, Mohammad and Moghaddami, Amir (1390). Modern Management of Global Tourism Recognition of Concepts, Principles & Tourism Marketing, first publish, Mahkameh, Tehran.
Movassaghi, Hassan (1392). Tourism position in International solidarity, first publish, Audin and yanar publication, Tabriz.
Mules, Trevor and Dwyer, Larry, Public sector support for sport Tourism Events: the Role of Cost – benefit Anallysis, in sport Tourism Concepts and Theories, Heather Gibson, Routledge Publication, 2006.
Musai, Maysam (1398). Principle of Tourism Economics, Third publish, Mahkameh, Tehran.
Nekouie- sadry, Bahram (1388). Fundamental of Geotourism (with special Emphasis on Iran), First publish, Study organization and codification Books Human Sciences universities (samt), Research Center and Development Human Sciences, Tehran.
Peearce, Philip L. (1389) Tourist Themes and conceptual schemes, translated by Hamid Zargham Boroujeny, Zohra Javadi Sabadany & Mohammad Hasan Hoseiny, first publish, mahkameh, Tehran.
Reisinger, Yvette, (1398). International tourism cultures and behavior, translated by Mohammad Najarzadeh and omid Hakimi and Jamal Moradnejad, second publish, Mahkameh, Tehran.
Shafie, Bijan. (1388). Study of Evolution Tourism insight social science, in the sociology of Tourism, by Apostolopoulos, Yiorgos, second publish, Varasthe publication, Rasht.
Tajzadeh Namin, Abolfazl. (1393). Human Resource Management in the Tourism and Hospitality Industries, study organization and codification Books Human sciences universities (samt), Research center and Development Human sciences, first publish, Tehran.
Thwaites, Des and Chadwick, Simon, Service Quality perspectives in sport Tourism Concepts and Theories, Heather Gibson, Routledge Publication, 2006.
Weaver, David and Oppermann, Martin, Tourism Management, John wiley & sons Australia, Ltd, 2000.
World Tourism organization (1384). National and Regional Tourism planning, translated by M.Abdullahzadeh, Second publish, cultural Research office, Tehran.
Zargham Boroujeni, Hamid (1389). Tourism Planing An Integrated and Sustainable Development Approach, first publish, Mahkameh, Tehran.
Zargham Brojeni, Hamid and Haji Mohammad Amini, Samad (1394). Tourism clusters From theory to practice, first publish, cultural Research office, Tehran.