مسئله شناسی زبان ـ جامعه شناختی برساخت"ازدواج/عقد آریائی" (در بستری از فرایندشناسی ساخت ستیزی آریاگرائی)
محورهای موضوعی : جامعه شناسی
ایوب یوسف پور نظامی
1
(دانشجوی دکتری جامعهشناسی مسائل اجتماعی ایران، گروه علوم اجتماعی، دانشکده علوم انسانی و تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی ، تبریز، ایران)
صمد صباغ دهخوارقانی
2
(استادیار ، گروه جامعه شناسی ، واحد تبریز ، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران ( نویسنده مسئول )
sabagh@iaut.ac.ir)
داود کوهی
3
(استادیار ، گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشکده علوم انسانی، واحد مراغه، دانشگاه آزاد اسلامی، مراغه، ایران)
محمد عباس زاده
4
(استاد ، گروه جامعهشناسی، گروه علوم اجتماعی، دانشکده حقوق و علوم اجتماعی، دانشگاه تبریز،تبریز،ایران)
کلید واژه: ", ازدواج/عقدآریائی", ناجامعهسازی/گشتگی", روشنفکری پسافتادۀ فرهنگی", ناخانوادهسازی", مسائل اجتماعی زبان بنیاد",
چکیده مقاله :
این کنکاش انتقادی، برساخت"عقد/ازدواج آریائی"را در زمینه ای از مسائل زبان فارسی (پساقاجاری) طرح نموده و به نقش شناسی آن در تشدید مسائل نهاد خانواده ایرانی/اسلامی پرداخته است. این موضوع (حلقه ای از یافته های زمینه یابانه گسترده تر پژوهشگر در "مسئله شناسی زبان بنیاد ایران") بر اساس تظاهرات در دسترسی از آن در فضای سایبری (میدان پژوهش)، همچون "سندرمی" از آریاگرائی (ساخت ستیزی پساقاجاری) کاویده شده است. دیدگاه زبانشناختی هایدگر (موتور پارادایمی) با برداشتی آزاد و اهتمامی ترکیبی/تلفیقی فضای نظری و بینش روش شناختی کنکاش را ساخت داده است. زبان، افزون بر اینکه میدان و ابزار پژوهشی است؛ جوهره هستی جامعه و"خانه هستی" نیز می باشد؛ وجود و مسائل جامعه نیز در و با زبان اتفاق می افتد؛ با چنین فضای مفهومی (موسیقی متن) "عقدآریائی" نیز با بنیادی زبانی (سیاق زیست زبانی نژادپرستانه) و با ادعاها / بهانه های زبانی ("عدم فهم" متن عربی مرسوم ، ضرورت متنی به "فارسی سلیس") ؛ در بستری از ام المسئله ایران پساقاجار (ناجامعه گشتگی) فهمیده شد. با تکه چینی معمول در گرانددتئوری، نتایج آگزیوماتیک زیر به دست آمد : به نظر می رسد برساخت مزبور با ویژگی نژاد پرستانه (مأخوذ از میدان مطالعاتی)، ضمن تغذیه از تولیدات زبانی و پیوستگی با برساخت های ضد ساختی دیگر (کولبر، سوختبر و ...) از آلاینده های معاصرتر فارسی است؛ که در پیوند با ستیزه های "روشنفکری پس افتادۀ فرهنگی"، در سطوحِ صورت (سامان نوشتاری/ لغوی) و سیرت (سرمایه/ ادبیات اخلاقی و معنوی) زبان فارسی و نیز امنیت اخلاقی/ملی را تهدید نموده، با کژکارکردهای عینی (بازتولید ساخت ستیزی/ تشدید ناجامعه سازی ایران، نژادپرستی) و احتمالی (ضد اخلاقی) ضمن همجوشی با مسائلی داخلی (روابط ضربدری، ازدواج سفید و ...) و جهانی (در وضعیت پست مدرن) تدریجاً می تواند به "ناخانواده سازی" نهاد خانواده نیز منجر گردیده، سامان خانواده/ انتظام اجتماعی را مخدوش سازد. در این امر افزون بر اغواهای سیاسی/ ایدئولوژیکی (اسلام ستیزی آریاگرائی)؛ مصرف گرائی مسلط بر جامعه مصرفی، تبلیغات (بنگاه های خدمات ازدواج)، کالائی شدن امور (مراسمات و ...) در وضعیت پست مدرن نیز نقش آفرینی فعالی نشان می دهد.
This critical investigation addresses Arian marriage/marriage contract within the framework of post-Qajar Farsi language framework and deals with its functions in Iranian/Islamic family institution issues. In the context of the current research, the subject has been treated as a syndrome of (post-Qajarid anti-structuralist) Arianism. The research has also been shaped by an interpretation of Heideggerian linguistic approach (paradigmatic motor concept). We have argued that language is not only a field and instrument of research but it also is the essence of social existence and the house of being. Social realities also exist in and through language. Hence, Arian marriage contract has a linguistic reality and with its claims and linguistic excuses it should be understood within the context of post-Qajarid era. Using a grand theory perspective, the current research resulted in some axiomatic findings: it seems that this racist construct is fed by and is related to the linguistic products of other anti-structuralist constructs. This formal and functional relationship between Arian construct and other anti-structuralist constructs has threatened the very ethical/national security. Its explicit malfunctioning can be integrated with the internal and international affairs and finally result in destructionof the family institution and social order. It has been argued that political/ideological provocations can be combined with the dominant consumerist spirits, the propaganda from marriage service instituions and commodification of marriage ceremony in this post-modern atmosphere and facilitate the spread of Arian marriage in society.
. القرآنالکریم.
(https://www.sarpoosh.com/medical/marriage/wedding-aryan-32.html
47.وبسایتشهرداریکازرون
:http://kazeroon.ir/fa-IR/DouranPortal/1/news/view/13957/2083/Staging
_||_