کاربست روش «تحلیل مکالمه» در بازشناخت الگوی بیمار محور در تعامل پزشک- بیمار
محورهای موضوعی : جامعه شناسی
سجاد ممبینی
1
(دانشجوی دکتری جامعه شناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران (نویسنده مسئول) sajadmombeiny@yahoo.com)
علیرضا قبادی
2
(استادیار گروه جامعه شناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران)
کلید واژه: الگوی بیمار ـ محور, تحلیل مکالمه, تعامل پزشک ـ بیمار,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر قصد دارد کاربست روش تحلیل مکالمه را در بازشناخت الگوی بیمار ـ محور در یک تعامل پزشک ـ بیمار، مورد کند وکاو قرار دهد. بدین منظور پژوهشی با رویکرد کیفی و به روش تحلیل مکالمه انجام گرفت. در این راستا چهار جلسۀ معاینۀ پزشکی میان چهار زوج بیمار-پزشک ضبط گردیده و بصورت متن پیاده سازی شد. بدنۀ اصلی متن ها انتخاب و با روش تحلیل مکالمه تحلیل گردید. در نتیجۀ تحلیل هایی که روی متون اعمال شد، 4 قاعدۀ اساسی (استقرار متناظر گفته ها، آشنایی سازی، انبساط کلام و نشانه گردانی) استخراج گردید. این قواعد که همگی مشخصه های یک تعامل شخصی و صمیمانه هستند، نشان دادند که تعامل پزشکیِ مورد مطالعه از نوع بیمار- محور بوده است. همچنین یک فرآیند سه مرحله ای به عنوان الگوی حاکم بر یک تعامل بیمار- محور، استخراج گردید. نتایج تحلیل نشان داد که روش تحلیل مکالمه به خوبی توانسته است از طریق تحلیل صوری متن، الگوی حاکم بر تعاملات پزشک ــ بیمار و نحوۀ برساخت آن را کشف نموده و توضیح دهد.
The present study intends to explore the application of conversation analysis method in recognizing the patient-centered pattern in a physician-patient interaction. For this purpose, a research was conducted with a qualitative approach and conversation analysis method. In this regard, four medical examination sessions between four patient-physician couples were recorded and implemented as a text. The main body of the texts was selected and analyzed by conversation analysis method. As a result of the analyzes applied to the texts, 4 basic rules (corresponding placement of utterances, familiarization, word expansion and marking) were extracted. These rules, which are all characteristics of a personal and intimate interaction, showed that the medical interaction studied was patient-centered. Also, a three-step process was extracted as a model governing a patient-centered interaction. The results of the analysis showed that the conversation analysis method was able to discover and explain the pattern governing physician-patient interactions and how to construct it through face-to-face text analysis.
. Blaky, N. (2017); Research Paradigms in Humanities, translated by Hamidreza Hassani et al., Tehran: Institute of Hozeh and University Researches.
health care setting and its impact on care, J FamPract, 53: 721–730.
6- Chien-Yu, CH. (2010), The analysis of communication problems andlanguage barriers between patients and physicians in California, Chung Shan Medical University, for the Degree Master of Science.
ethically permissible?, Journal of family practice, Vol.52.
30- Cordella, M. (2007) Unveiling stories to the oncologist: a matter of sharing
and healing. Panace, Ix, (26), 230-238.
_||_
. Blaky, N. (2017); Research Paradigms in Humanities, translated by Hamidreza Hassani et al., Tehran: Institute of Hozeh and University Researches.
health care setting and its impact on care, J FamPract, 53: 721–730.
6- Chien-Yu, CH. (2010), The analysis of communication problems andlanguage barriers between patients and physicians in California, Chung Shan Medical University, for the Degree Master of Science.
ethically permissible?, Journal of family practice, Vol.52.
30- Cordella, M. (2007) Unveiling stories to the oncologist: a matter of sharing
and healing. Panace, Ix, (26), 230-238.