بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و موفقیت تحصیلی دانشجویان کارشناسی دوره روزانه دانشگاه کردستان در سال تحصیلی 88-1387
محورهای موضوعی : جامعه شناسی
1 - کارشناسیارشد جامعهشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز- ایران.
2 - ستادیار جامعهشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
کلید واژه: سرمایه اجتماعی, اعتماد, مشارکت, موفقیت تحصیلی, روابط درون خانواده, روابط بیرون از خانواده, انسجام و همبستگی گروهی,
چکیده مقاله :
مفهوم سرمایه اجتماعی یک مفهوم فرا رشته ای است که اخیراً مورد توجه بسیاری از شاخه های علوم انسانی قرار گرفته است این مفهوم در واقع پل ارتباطی مهمی بین اقتصاد، جامعه شناسی و علوم سیاسی است. سرمایه اجتماعی ناشی از وضعیت فرهنگی و اجتماعی موجود است، در واقع سرمایه اجتماعی یکی از شاخص های مهم وضعیت اجتماعی و فرهنگی جامعه است . سرمایه اجتماعی نقش موثری در کاهش هزینه فعالیت ها و موفقیت افراد در دست یابی به اهداف خود دارد. تحقیق حاضر با بهره گیری از نظریات سرمایه اجتماعی نظریه پردازان مختلف سرمایه اجتماعی بامحوریت نظریات جیمزکلمن، به بررسی تجربی فرضیه رابطه بین سرمایه اجتماعی و موفقیت تحصیلی دانشجویان پرداخته است . برای بررسی این رابطه از یک نمونه 380 نفری از دانشجویان دانشگاه کردستان شهر سنندج استفاده شده است که در سال تحصیلی 88-1387 مشغول به تحصیل بودند. روش تحقیق به صورت پیمایشی انجام گرفته و دانشجویان به پرسشنامه که با استفاده از نظریات مربوطه طراحی شده بود پاسخ داده اند . یافته های تحقیق حاکی از آن است که بین سرمایه اجتماعی و موفقیت تحصیلی دانشجویان ارتباط معناداری وجود دارد، هم چنین در بین سازه های متغیر سرمایه اجتماعی ، روابط درون خانواده بیشترین تاثیر را به موفقیت تحصیلی دانشجویان داشته است.
The expression of social capital is a concept that recently very qualified attention in the branches of human science. Actually this concept is an important bridge connection between economic, social and politic sciences. Social capital is the result of cultural and social position. In fact social capital is one of the indicators of cultural and social position in society. Social capital has an important effect in reducing the cost of activates and individual success in their aims. This research using social capital theories from different theorists in social capital especially James Coleman tries to survey empirically the relation between social capital and educational success of student. The sample of the study is 380 students of Kurdistan University in Sanandaj that they were studying in academic year of 2009-2010. The method of this research is survey and students answer the questionnaire designed using the related theories. The results of research show that, there is a significant relationship between social capital and students’ educational success. Also, from different variables of social capital, relations inside the family have the most affection in students’ educational success.
