سنجش کیفیت ویژگیهای تکنولوژیکی، محتوایی و کاربردپذیری وب سایت سازمان غذا و داروی جمهوری اسلامی ایران
محورهای موضوعی : جامعه شناسیمینا عبدالعلیزاده 1 , مهران صمدی 2
1 - کارشناسی ارشد ارتباطات اجتماعی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی؛ تبریز- ایران.
2 - گروه علوم ارتباطات اجتماعی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی؛ تبریز- ایران (نویسنده مسئول).
کلید واژه: خلاقیت, کیفیت خدمات, وب سایت, کاربردپذیری, سازمان غذا و دارو,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر، دستیابی به دو گونه شناخت کلی است .نخست ارزیابی فنی وب سایت سازمان غذا و دارو به لحاظ استانداردهای فنی مرتبط با وب سایت دستگاههای دولتی و سپس تحلیل محتوای وب سایت به لحاظ خلاقیت و کاربردپذیری که در این پژوهش به آن پرداخت شده است. روش پژوهش، پیمایش توصیفی میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کاربران وب سایت سازمان غذا و داروی جمهوری اسلامی ایران میباشد که طبق آمار به دست آمده، حجم جامعۀ آماری جمعاً 6 هزار نفر میباشد. و نیز 50 نفر از کارشناسان و متخصصین IT میباشند. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران با در نظر گرفتن فاصله اطمینان 95 درصد، 361 نفر محاسبه شده است که برای رند شدن رقم نمونه 382 پرسشنامه با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی بین کاربران وب سایت سازمان غذا و دارو توزیع گردید. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته و شامل 55 سوال در زمینه کاربردپذیری و 40 سوال در قالب چک لیست ارزیابی کیفیت خدمات وب سایت میباشد که بر اساس اهداف و سوالات تحقیق تهیه شده و برخی از سوالات در قالب طیف لیکرت، برخی به صورت بسته طرح گردیده است. دادهها ازطریق نرم افزار spss تجزیه و تحلیل شدهاند. چارچوب نظری تحقیق بر مبنای نظریات نظریه استفاده و رضایتمندی، مدل احتمال و تفصیل، نظریههای طراحی تعامل، نظریه یادگیری اجتماعی آلبرت بندورا، نظریه اشاعه نوآوریها، نظریه برجستهسازی، نظریه شکاف آگاهی استوار است. یافتههای پژوهش نشان داد، با توجه به یافتههای مربوط به متغیر سطح کاربردپذیری از دیدگاه کاربران؛ در دو بعد سطح خدمات وب سایت و سطح خلاقیت وب سایت، که وب سایت سازمان غذا و دارو علوم پزشکی کشور در بعد سطح خدمات از سطحی بالاتر برخوردار بوده و درسطح خلاقیت با این که در برخی مولفههای این وب سایت میانگینهای قابل توجهی را کسب کردهاند، اما در مجموع نشان از سطحی متوسط به بالا در مولفههای خلاقیت وب سایت حکایت داشت؛ با این همه حدود 13 مولفه از 23 مولفه سطح خلاقیت وب سایت نیاز به ارتقا و بهینه کردن سطح خدمات برای مراجعان و کاربران را دارد. در کل سطح کاربردپذیری این وب سایت در مقایسه با سطوح ویژگیهای تکنولوژیکی و ویژگیهای محتوایی از نمرات قابل قبول و بالایی نسبت به کلیت سایت و با در نظر گرفتن دو ویژگی فوق برخوردار است.
The purpose of this study is to achieve two general cognitiveapproaches. The first one is the technical evaluation of the website of theFood and Drug Administration in terms of the technical standards relatedto the website of government agencies and then the content analysis ofthe web site in terms of creativity and applicability. The research methodis descriptive. The statistical population of this study is the users of thewebsite of the Food and Drug Administration of the Islamic Republic ofIran, whom the total population is 6 thousand, as well as 50 IT expertsand specialists. The sample size based on the Cochran formula wascalculated (with a 95% confidence interval) 361 people. 382 questionnaireswere used for rendering the sample variety using a random samplingmethod among the users of the Food and Drug Administration website.The data gathering tool was a researcher-made questionnaire thatincluded 55 questions on applicability and 40 questions in the form of achecklist for assessing the quality of the website services that wereprepared based on the goals and questions of the research and, somequestions is designed in the form of the Likert spectrum. Data is analysedusing SPSS software. Theoretical framework of the research is based ontheories of “use and gratification theory", "probability and detail model","interaction design theory", "Albert Bandura social learning theory","theory of the dissemination of innovations", "theory of highlighting",and "theory" Cleft of consciousness ". The findings of the study showedthat, the variable of the level of applicability from the users perspective;in two aspects of the level of website services and the level of creativityof the website that the website of the Food and Drug Administration ofthe country on the level of services has a higher level of service and onthe level of creativity, although some of the components of this websitehave achieved significant averages, but generally showed a moderate tohigh level in the components of website creativity; however, about 13components of the 23 components of the web creativity level needs toupgrade and optimize the level of service for customers and users. Ingeneral, the level of applicability of this website comparing to the levelsof technological features and content properties; has acceptable and highscores relative to the overall site.
منابع
احدزاده، اشرف. (1392). ارتباطات سلامت و رسانههای اجتماعی. مرکز آموزش و پرورش موسسه همشهری، .aspx3709 http://www.hamshahritraining.ir/news-
اسدی، امیرحسین؛ و همکاران. (1390). رسانههایدیجیتالوسلامت. تهران: دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت.
پرویز راد، پیمان؛ و میرزایی، سارا. (1385). کیفیت پایگاههای اطلاع رسانی اینترنتی مرتبط با سلامت در ایران، فصلنامهمدیریت اطلاعاتسلامت. دوره سوم، شماره 1.
جوادی، فاطمه؛ سهرابی، فرامرز؛ فلسفینژاد، محمدرضا؛ و برجعلی، احمد. (1387). بررسی تاثیر سبک مداخله (نظارت) در تماشای خشونت تلویزیونی بر پرخاشگری پسران 11-9 ساله، فصلنامه پژوهشوسنجش. شماره 15.
حسینی انجدانی، مریم. (1386). بررسی تاثیر تماشای کارتونهای خشونتآمیز بر میزان پرخاشگری نوجوانان، فصلنامهپژوهشو سنجش. شماره 15.
حسنزاده محمد؛ و نویدی، فاطمه. (1389). مقایسه کاربرد انواع روشهای ارزیابی دسترسپذیری وب سایتها، تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانههای عمومی. 16 (2)، صص 27-5.
درویش، آسیه. (1388). اینترنت و پیشگیری از سرطان. پایاننامه کارشناسی ارشد، تهران: دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی.
رفیعیفر، شهرام. (1383). ازآموزشسلامتتاسلامت. تهران: وزارت بهداشت، اداره کل ارتباطات و آموزش سلامت.
زاهدی، شمسالسادات. (1390). پژوهشی درباره وب سایتهای پنج دانشگاه بزرگ دولتی ایران و ارائه الگوی مناسب، نشریه مدیریت فناوری اطلاعات. دوره 3، شماره 6.
سورین، ورنر؛ و تانکارد، جیمز (1386). نظریههایارتباطات. ترجمه: علیرضا، دهقان. تهران: انتشارات دانشگاه تهران، چاپ سوم.
شاقاسمی، احسان. (1396). روری بر زمینههای تاثیر فضای مجازی بر نظریههای ارتباطات. مرکز پژوهش و سنجش افکار صدا و سیما، دانشگاه تهران. http://iribresearch.ir/fa/viewnews.aspx?id=397
شفیعی، شهرام؛ رضایی صوفی، مرتضی؛ و افروزه، حکیمه. (1395). بررسی محتوای وب سایت منتخبی از فدراسیون ورزشهای ایران با استفاده از معیار سیلبرگ اس ام آر تی و اکشن فور هلس، فصلنامه علمی- ترویجی مدیریت ارتباطات در رسانههای ورزشی. مقاله 4، دوره 3، شماره 11، صص 41-35.
صدیقه، محمداسماعیل (1384). کاربردپذیری صفحات وب دانشگاههای صنعتی کشور، مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات. بهار 1384، شماره 61.
ضیاییپرور، حمید. (1391). شاخصهای ارزیابی پرتالهای روابط عمومی در ایران. هفتمین همایش روابط عمومی ایران- تهران.
عاملی، سعیدرضا. (1387). ارزیابی وبگاههای دولتی. دانشگاه تهران، شورای عالی اطلاع رسانی و همکاری نشر جمیل، صفحه 26.
علیدوستی، سیروس؛ باقری، محمدعلی؛ و شهریاری، پرویز. (1388). طراحی پایگاه وب دستگاههای دولتی (اطلاعات و ارتباطات). انتشارات چاپار.
فتحیفر، زهرا؛ حسینیآغا، فاطمه؛ و علی بیگ، محمدرضا. (1386). بررسی مشخصات وب سایتهای پزشکی و بهداشتی فارسی با معیار سیلبرگ، فصلنامه مدیریت سلامت. ۱۰ (۲۸)، صص 30-25.
کیا، علیاصغر؛ فتوحی کندلجی، المیرا. (1395). نقش آموزش الکترونیک در ارتقای سطح آگاهی کاربران جوان اینترنتی از سلامت (مطالعه موردی: دانشجویان دختر دانشگاه علامه طباطبایی)، فصلنامه مطالعات رسانههای نوین. سال دوم، شماره 5، بهار 1395.
Ambra, John D, and Ronlad E., Rice. (2001). Emerging factors in user evaluation of the World Wide Web information and management. 38, p: 373.
Armitage, John & Roberts, Joanne. (2002). Living with cyberspace. London and New York, Continuum.
Chang, Tae H. (2008). Internet. Encyclopedia of Human Development. 2007. SAGE Publica ons. 6 Apr. <htp://sageereference.com/humandevelopment/Ar cle_n355.html>.
Dourish, P. & Bly, S. (1992). Portholes: Supporting awareness in a distributed work group. In Proceedings of CHI '92. ACM.
Desmet, P., & Hekkert, P. (2002). The basis of product emotions. In W. Green, & P. Jordan (Eds.).
Glanz, K., Rimer, B. K., & Lewis, F., M. (2002). Health Behavior and Health Education: Theory, Research and ractice, Fourht edition. San Fransisco: Wiley & Sons.
Gomez, P. (2005). Respiratory Responses to Visual and Acoustic Stimuli From a Dimensional Perspective of Emotion (Doctoral Dissertation). Aachen: Shaker Verlag.
Gutwin, C. and Greenberg, S. (2002). A descriptive framework of workspace awareness for real-time groupware, Computer Supported Cooperative Work. 11, (3).
Harvey, Pierre-Léonard, and Karine Vigneault. ( 2007). Internet. Encyclopedia of Distributed Learning. SAGE Publica ons. 6 Apr. 2008. <http://sageereference. com/distributedlearning/Ar cle_n89.html>.
Heath, William. (2000). Europe's readiness for e- government. England: kable limited.
Hutchins, E. (1995). Cognition in the Wild. Cambridge, MA: MIT Press.
Hutchins, E., Holan, J., D. and Norman, D. (1986). Direct manipulation interfaces. in User Centered Standardization (ISO), Retrieved from.
Keeble Leight and Loader Bryan D. (2001). Community informatics shaping computer mediated social relations. London, Routledge publications.
Kirsh, D. (2010). Thinking with external representations. AI & Soc, Retrieved from www. springerlink.com/content/5913082573146k68/.
Norman, D. & Draper, S., W. (1986). User Centered System Design. New Perspectives on Human.
Norman, D. (2004). Emotional Design: Why we love (or hate) everyday things. New York: Basic Books.
Ortega, J. L, Aguillo, I., F. (2009). Mapping world-class universities on the web. Information Processing and Management, 45, P.p: 272-279.
Rogers, E. (1995). The Diffusion of Innovations. New York: The Free Press.
Robbins, S. S, Stylianou, A. C. (2003). Global corporate websites: An empirical investigation of content and design. Information & Management, 40, P.p: 205-212.
Rogers, Y., Sharp, H. & Preece, J. (2011). Interaction Design: Beyond Human Computer Interaction (Third ed.). West Sussex: John Wiley & Sons Ltd.
Rubin, A. (1994). Media uses and effects: A uses and gratifications perspective. in J. Bryant & D. Zillmann. 2004, 57, P.p: 787- 794.
Ruggiero,T. (2000). Uses and gratification theory in the 21st century. Mass communication & society, 3, P.p: 3-37.
Sharp, N., W. (1988). Communications research: the challenge of the information age. Syracuse, N.Y: Syracuse University Press.
Webster, Frank. (2001). A new politics? In culture and politics in the information age. London: routledge.
Williams, Kevin. (2003). Understanding media theory. London: Routledge.
_||_