کنکاشی بوم– جامعهشناختی در قصه قرآنی صالح و ناقهالله
محورهای موضوعی : جامعه شناسی
1 - عضو هیات علمی دانشگاهآزاد اسلامی واحد مراغه- ایران
کلید واژه: : محیط غیر انسانساخت (طبیعی), جنون تولید- مصرف, پرستاری توحیدی, تولید-مصرف توحیدی,
چکیده مقاله :
این نوشتار با دو رویکرد توصیفی و تحلیلی- هرمنوتیکال، قصه صالح را در سپهرمعرفتی معاصر بازخوانی نموده و در قرائتی زیست محیطی- جامعه شناختی، طبیعت (محیط غیر انسان ساخت)، به مثابه ناقه الله دیروزین و امروزینی تلقی شده است. نتیجه آن که محیط غیر انسان ساخت (ناقه الله) سهمی از منابع حیات (آب و ...) داشته و به ویژه امروزه در برابر جنون تولید ومصرف مدرنیسم- اومانیسم؛ نیازمند توجه، مراقبت و پرستاری ویژه ائی است که نگارنده آن را مدیریت و پرستاری توحیدی نامیده است. این مدیریت و پرستار ی از طبیعت (ناقه الله)، فرهنگ تولید و مصرف توحیدی (با ویژگی بازیافت منابع و ...) از جمله آموزه ها وپیام های استنباطی پژوهشگراز قصه است.
This paper has reread the Salah’s story using descriptive and analytical-hermeneutical approaches and the nature in ecological/ sociological reading is regarded as Naqhatollah. The result is that the natural structure has a share of life resources (water,…) ( especially today against insanity of production and consumption of modernism-humanism ) which need attention, care and nursing that the author called it integrated management and nursing. This management and nursing of nature (Naqhatollah) and integrated production and consumption culture are among inferential doctrines and massages of the story.
قرآن مجید.
انزابینژاد، ر. (١٣٧١). گزیده تفسیر کشفالاسرار و عدهالابرار. تهران: ش. س. کتابهای جیبی. چاپ سوم.
بایر، ی. (١٣٥٤). افریقا، افسانههای آفرینش. مترجم: ژ. آ. صدیقی. تهران: عطائی. ؟.
بوریج، و، ا، ب. (١٣٨٦). هنر تخقیق علمی. م، ت، فرامرزی. تهران: مازیار. چاپ اول.
بیکمن، و؛ و دیگری. (١٣٨١). درآمدی بر پدیدارشناسی در علوم زیستی. ع، ر، کوچکی و دیگران. مشهد: جهاد دانشگاهی مشهد. چاپ اول.
بیتس، د؛ و دیگری. (١٣٧٥). انسانشناسی فرهنگی. م، ثلاثی. تهران: علمی. چاپ اول.
جعفری، م، ت. (١٣٧١). بقا در قرن بیست و یکم (نقد و بررسی بیانیه ونکور).؟: کمسیون ملی یونسکو در ایران. چاپ اول.
خرمشاهی، ب. (١٣٧٦). قرآن و قرآنپژوهی. تهران: ناهید. چاپ سوم.
طالقانی، م. (؟). پرتوی ا ز قرآن. جلدهای ٤ و ٢. تهران: شرکت سهامی انتشار. ؟.
ساروخانی، ب. (١٣٧٧). روشهای تحقیق در علوم اجتماعی. مجلد دوم. تهران: پژوهشگاه علوم انسان و مطالعات فرهنگی. چاپ اول.
سلطانی، ا؛ و دیگری. (١٣٨٦). رابطه آب خاک و گیاه. مشهد: جهاد دانشگاهی مشهد. چاپ اول.
شاملو، ا؛ و دیگری. (١٣٨٥). کتاب کوچه. جلد ١. تهران: مازیار. چاپ پنجم.
شریعتی، ع. (١٣٦١). جهانبینی و ایدئولوژی (م. آ: ٢٣). تهران: مونا. چاپ اول.
شریعتی، ع. (١٣٦٠). چه باید کرد؟ (م. آ: ٢٠). ؟: ؟. چاپ اول.
شریعتی، م، ت. (١٣٦٥). تفسیر نوین. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی. چاپ پنجم.
عبدالباقی، م، ف. (؟). المعجم المفهرس لاالفاظ القرآنالکریم. تهران: اسماعیلیان. ؟.
قرشی، ع، ا. (١٣٦١). قاموس قرآن. جلدهای ٧-١. تهران: دارالکتاب الاسلامیه. چاپ هشتم.
لابوم، ژ. (؟). تفصیل الاآیات القرآنالکریم. ترجمه: م، الهیقمشهای. تهران: اسلامیه. ؟.
مرتاض، ع، ا. (١٣٨٦). بررسی نشانهشناختی و مردمشناختی معلقات سبع. ح، سیدی. مشهد: دانشگاه مشهد. چاپ اول.
مولوی، ج، ا، م. (١٣٦٠). مثنوی معنوی. جلد ١. تهران: مولی. ؟.
نوربخش، ج. (١٣٦٩). فرهنگ نوربخش (اصطلاحات تصوف). جلد ٤. تهران: ا. خ. نعمتاللهی. ؟.
www.FARSNES.ir, (١۹ :٠۹ - ٣/٧/13۹٢)
سایت علمی دانشجویان ایران.