بررسی ارتباط ویژگیهای فردی- اجتماعی با خشنودی شغلی کارکنان دکتر هوشنگ تقیزاده1
محورهای موضوعی : جامعه شناسیهوشنگ تقیزاده 1 , نازل اسدی 2
1 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز، دانشیار گروه مدیریت صنعتی؛ تبریز- ایران
2 - دانشآموخته کارشناسی ارشد رشته مدیریت صنعتی دانشگاه آزاداسلامی، واحد تبریز- تبریز
کلید واژه: کارکنان, خشنودی شغلی, ویژگیهای فردی و اجتماعی,
چکیده مقاله :
هدف از این مقاله دست یابی بر ارتباط ویژگی های فردی- اجتماعی کارکنان با خشنودی شغلی است. جامعه آماری تحقیق کلیه کارکنان دانشگاه محقق اردبیلی است که تعداد آن ها 380 نفرمی باشد. با استفاده ازجدول کرجسی و مورگان تعداد نمونه آماری 202 نفر است که به روش نمونه گیری تصادفی طبقه بندی شده انتخاب شده اند. ابزارگردآوری داده ها مربوط به ویژگی های فردی- اجتماعی از نوع پرسشنامه محقق ساخته، و مربوط به پرسشنامه خشنودی شغلی از نوع پرسشنامه استاندارد است. نتایج به دست آمده نشان داد که بین متغیرهای مورد بررسی تحت عنوان ویژگی های فردی و اجتماعی کارکنان با خشنودی شغلی رابطه معنیداری وجود دارد (001/0P<). از بین متغیرهای موردبررسی متغیرمیزان سابقه خدمت واحساس تبعیض درکار با خشنودی شغلی ارتباط بیشتری دارد. بر اساس نتایج به دست آمده و با توجه به ضریب و شدت ارتباط بین ویژگی های فردی- اجتماعی با خشنودی شغلی پیشنهادهایی ارائه شده است.
This article aims to find the relationship between the individual-social characteristics of the personnel and their job satisfaction. The statistical population consists of 380 staff members of mohagheghArdebili University, and the sample size is 202 which is taken by stratified random sampling. The data related to the individual-social characteristics have been gathered by using a researcher-devised questionnaire, and the questionnaire relating to the job satisfaction is of the standard type. The obtained results showed that there is a meaningful relationship betweenthe variables of individual- social characteristics and job satisfaction (p<0.001). Among the studied variables, there is a stronger relationship between the variable of job experience and discrimination at work, and job satisfaction. Based on the obtained results and with regard to the coefficient and the intensity of the relationship between the individual-social characteristics and job satisfaction, some suggestions have been presented.
آزاد، ح. (1372). آسیبشناسی روانی. تهران: انتشارات بعثت.
پرهیزکار، ک. (1382). مدیریت منابع انسانی و اداره امور استخدامی. تهران: انتشارات آگاه.
رابینز، ا، پ. (1374). مدیریت رفتار سازمانی. ترجمه: علی پارسائیان و دیگری. تهران: انتشارات وزارت امور خارجه. چاپ اول.
راس، ر؛ و دیگری. (1377). استرس شغلی. ترجمه: غلامرضا خواجه پور. تهران: انتشارات سازمان مدیریت صنعتی.
ساعتچی، م. (1384). روانشناسی کار. تهران: موسسۀ نشر ویرایش. چاپ هفتم.
سلطانی، م؛ و دیگران. (1387). اثر آموزش مدیریت استرس بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دبیرستانهای دخترانه شهر تیران و کرون استان اصفهان.
شکرکن، ح؛ و دیگران. (1380). بررسی رابطه خشنودی شغلی با رفتار مدنی سازمانی و عملکرد شغلی در کارکنان برخی از کارخانههای اهواز. مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز. دوره سوم، سال هشتم، شمارههای 3 و 4، ص 22-1.
عبدالهی، ب؛ و دیگری. (1385). توانمندسازی کارکنان. تهران: انتشارات نشر ویرایش.
عطار، ح. (1374). بررسی ارتباط بین استرس شغلی با خشنودی شغلی و سلامت روان. پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی. انستیتو روانپزشکی تهران.
محمدزاده، ع؛ و دیگری. (1376). رفتار سازمانی نگرش اقتضایی. تهران: انتشارات سحاب.
نعامی، ع؛ و دیگری. (1383). بررسی روابط ساده و چندگانه عدالت سازمانی با خشنودی شغلی در کارکنان یک شرکت صنعتی. مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز. دوره سوم، سال یازدهم، شماره های 1 و 2، ص 70-57.
ویسی، م؛ و دیگران. (1379). تأثیر استرس شغلی بر خشنودی شغلی و سلامت روان. مجله اندیشه و رفتار. سال ششم، شماره 2 و 3، پاییز و زمستان 1379.
Chen, L. H. (2008). Job satisfaction among information system (IS) personnel. International Journal of computers in human behavior. 24, 105-118.
Chen, P.Y. & Spector, P. E. (1992). Relationship of work stressors with aggression, withdrawal, Theft and substance use. Journal of Occupational and Organizational Psychology. 65, 17-184.
Crampton, S. M., & Wagner, J. A. III. (1994). Precept-percept inflation in micro organizational citizenship behavior. Journal of Management. 16, 705-121.
Farrell, D., & Stamm. C. L. (1988). Meta-analysis of the correlated of employee absence. Human Relation, 41, 211-227.
Gillespie, B. M., Chaboyer, W. & Wallis, M. (2009). The influence of personal characteristics on the resilience of operating room nurses: A predictor study. International Journal of nursing studies. 46, 968-976.
Hugick, L., & Leonard, J. (1991). Job dissatisfaction grows: the Gallup poll News service. 5b, 1-11.
Iaffaldano, M. T., & Muchinsky, P. M. (1985). Job satisfaction and job performance: A meta-analysis. Psychological bulletin, Vol, 97,252-273.
Krejcie, R., & Morgan, D. (1970). Determining Sample Size for Research Activities. Educational and Psychological Measurement, 30, 607-610.
Lee, R. T., & Ashrorth, B. E. (1996). A meta-analytic examination of the correlates of the three dimensions of job burnout. Journal of Applied Psychology. 81, 123-133.
Lock, E. A. (1976). The nature and causes of Job satisfaction. In M.D. Dunnete (ED), Handook of Industrial and Organizational Psychology (PP, 1297-1349). Chicago: Rand MCNally, pp 1297-1349.
Nielsen, I., & Smyth, R. (2008). Job satisfaction and response to incentives among China’s urban workforce. International Journal of Socio-Economics. 37, 1921-1936.
O' Driscoll, M. P., & Beehr, T. A. (1994). Supervisor behavior, role stress and uncertainty as predictors of personal outcomes for subordinates. Journal of Organizational Behavior. 15, 141-155.
Petty, M. M., & Mcgee, G. W. (1984). A meta-analysis of the relationships between Individual job satisfaction and individual performance. Academy of management Review, 9, 712-721.
Podsakoff, P. M., Mackenzie, S., Moorman, R., & Fetter, R. (1990). Transformational leader behavior and their effects on trust, satisfaction, and organizational citizenship behavior. The Leadership Quarterly. 1, 107-142.
Schnake, M. (1991). Organizational citizenship: A review, personal model, and research agenda. Human Relations. 44, 735-759.
Spector, P. E. (1997). Job Satisfaction. Sage publications. Thousand oaks London New Delhi.
Spector, P. E. (2000). Industrial and Organizational Psychology. John Wiley & sons, Inc.
Vroom, V. (1970). Work and Motivation. New York Wiley & Sons.