بررسی ارتباط بین هویت ملی و استفاده از رسانهها در بین دانشجویان
محورهای موضوعی : جامعه شناسی
1 - عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر. گروه علوم اجتماعی. شبستر– ایران.
کلید واژه: جهانی شدن, هویت ملی, اینترنت, رشته تحصیلی, استفاده از رسانهها,
چکیده مقاله :
این تحقیق با هدف بررسی و تبیین هویت ملی بر اساس میزان استفاده از رسانه ها در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر انجام گرفته است. وجود هویت بهمنزله روح و جهت حرکت اجزای سازنده جامعه محسوب میشود. نتیجه های بهدست آمده از برخی تحقیق ها، حاکی از بروز آسیب ها و چالش های جدی در هویت ملی در یک صد سال اخیر است. هم چنین امروزه رابطه استفاده از رسانه ها و هویت ملی مورد توجه محقق ها و اندیشمندان است. روش تحقیق از نوع پیمایش و همبستگی است. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. ضریب آلفای محاسبه شده برای پرسشنامه 82/0 بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان شاغل به تحصیل در سال 1391-1390 است. تعداد 500 نفر با روش نمونه گیری طبقه ای به عنوان نمونه انتخاب شده اند. تجزیه و تحلیل اطلاعات با به کارگیری آمارهاى توصیفى شامل جداول فراوانى، میانگین، واریانس و برای آزمون فرضیه ها، r پیرسون، آزمون تفاوت میانگین و تحلیل واریانس انجام شده است. نتایج به دست آمده گویای آن است که بین میزان استفاده از رسانه ها و میزان هویت ملی رابطه آماری معنیداری وجود دارد. استفاده از تلویزیون با افزایش هویت ملی و استفاده از موبایل و اینترنت، با کاهش میزان هویت ملی همراه است. میزان هویت ملی براساس محل سکونت و نیز رشته تحصلی، تفاوت های معنی داری نشان نمی دهد و در بین دانشجویان دختر و پسر نیز تا حدودی یکسان است. اما میزان هویت ملی در بین ترم های پائین کمتر و در ترم های میانی بیشتر است.
The identity is considered as the soul and directions of components of thesociety. Results of some studies indicate that there are serious challenges innational identity in one hundred years. Also today, the relationship between themedia and the national identity is considered by scholars and thinkers. Theresearch method is measurement and correlation and a questionnaire with Alfacoefficient of 0.82 was used to collect data. The sample population is allstudents on 90-91 educational year. Five hundred students were selected bystratified sampling. Data analysis is conducted by descriptive statistics whichincludes: frequency tables, mean, variance and testing hypotheses, r Pearson,the mean difference test and variance. The results show that there is ameaningful relationship between the using of media and national identity. Theuse of media increase national identity and the use of mobile and internetdecrease it. National identity does not show meaningful differences based onresidency and educational fields and also they are identical between male andfemale students.
احمدلو، ح و همکار. (1381). رابطه هویت ملی و هویت قومی در بین جوانان تبریز. فصلنامه مطالعات ملی، سال چهارم. شماره13.
افروغ، ع. (1381). هویت شناسی مذهبی و باورهای دینی ایرانیان. مجموعه مقالات جامعه و فرهنگ. جلد چهارم، تهران: انتشارات فرهنگ و ارشاد اسلامی.
جهانگیری، ج.(1390). بررسی رابطه سرمایهاجتماعی و هویتملی (نمونه مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه شیراز). مجلهعلوم اجتماعی دانشکده ادبیات و علوم انسانی، سال هقتم، شماره دوم، دانشگاه فردوسی مشهد.
چلبی، م. (1375). جامعهشناسی نظم. تهران: نشر نی.
حاجی خیاط، ع. (1383). بررسی وضعیت هویت ملی کارکنان بخش اجرائی دولت در استان آذربایجانشرقی. سازمان مدیریت و برنامهریزی استان آذربایجان شرقی.
حاجی خیاط، علیرضا. (1382). تبیین ابعاد هویت. مجله علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد. ویژه نامه هویت، جلد چهارم، شماره اول.
حافظ نیا، م و همکار. (1385). تأثیر جهانی شدن بر هویت ملی (مطالعه موردی دانشجویان دانشگاههای دولتی شهر تهران). فصلنامهژئوپلیتیک، شماره 6، تهران.
حقیقتیان، م و همکاران. (1390). هویت ملی و برخی عوامل موثر بر آن در بین دانش آموزان مقطع متوسطه اصفهان. جامعهشناسی کاربردی. سال بیست و دوم. شماره 41.
دارابی، ج. (1383). بررسی و تعیین نوع هویتفردی، ملی و مذهبی در نوجوانان. معاونت پژوهشی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران.
دوران. ب. (1386). هویت ملی و تعامل در فضای سایبرنتیک. پرتال علومی انسانی.
رزازیفر، ا. (1379). الگوی جامعه شناختی هویت ملی در تهران با تأکید بر رابطه میان هویت ملی و ابعاد آن. فصلنامه مطالعات ملی، شماره 5.
رضائی، ا و همکاران. (1390). جایگاه برنامههای درسی دانشگاهی در تقویت هویت ملی دانشجویان. فصلنامه مطالعات ملی. سال دازدهم. شماره 45.
سفیری، خ و همکار. (1388). بررسی هویت دینی و ملی جوانان شهر تهران با تاکید برتاثیرخانواده. پژوهش جوانان، فرهنگ و جامعه، گروه علوماجتماعی، دانشگاه الزهرا. نشریهشماره ۲.
عباسپور. ع. (1387). بررسی جامعهشناختی نگرش جوانان نسبت به هویت ملی و مولفههای آن (مطالعه موردی: جوانان 16 تا 29 ساله شهرستان رودسر استان گیلان). فصلنامه دانش انتظامی، شماره مسلسل 38.
عبدالهی. م. (1372). جامعهشناسی بحران هویت، فصلنامه پژوهش. تهران: شماره 2 و 3 سال اول.
عباسی، م و همکار. (1389). تأثیر اینترنت بر هویت ملی. تهران: انتشارات پژوهشکده مطالعات راهبردی
گدازگر، ح. (1380). مطالعه تطبیقی هویت ملی از دیدگاه دکتر شریعتی و جمهوری اسلامی ایران. مجموعه مقالات کنگره ملی بازشناسی دکتر شریعتی. جلد دوم.
گلمحمدی، ا. (1380). جهانی شدن و بحران هویت. فصلنامه مطالعات ملی. سال سوم شماره 10.
مجتهدزاده، پ. (1377). هویت ایرانی در آستانه سده بیست و یکم. ماهنامه اطلاعات سیاسی– اقتصادی، سال دوازدهم، شماره 129 و 130.
منتظرقائم، م. (1379). رسانههای جمعی و هویت. فصلنامه مطالعات ملی، شماره 4.
نقیبزاده، ا. (1383). هویت ملی و عوامل بحران آن در ایران. گردآوری: علی اکبر علیخانی. تهران: موسسه تحقیقات و توسعه علوم انسانی، چاپ اول.
یوسفی، ع. (1380). روابط بین قومی و تأثیر آن بر هویت ملی اقوام در ایران. فصلنامه مطالعات ملی، شماره 8 ، سال دوم، تهران.
Borgatta, E, F & Borgatta, M. (1992). Encyclopedia of sociology. Mac millan.
Guibernau, M and Goldblatt. D. (2000). Identity and Nation. In Kath Woodward (Ed). Questioning Identity: Gender, Class, Nation. London: Rutledge in association With the Open University.
jankowski, N. W. (2002). Creating Community with Media: (History, Theories and Scientific Investigations). In Leah A. Lievrouw & Sonia Livingstone (Eds.) Handbook of New Media (Social Shaping and Consequences of ICTs). London: Sage Publications.
Salazar, J. M. (1998). Social Identity and National Identity. In Stephen Worchel; Tomlinson, J. (1999). Globalization and Culture، Cambridge: polity.
Wiggins. J & james vander berety. (1994). Social psychology. London. Sage publication.
Woodward, K. (2000). Questioning identity: Gender, Class, and nation. London: Rutledge in association with the Open University.