بررسی شاخص های اخلاق سیاسی در کتب درسی مقطع ابتدایی بعد از انقلاب اسلامی
محورهای موضوعی : فصلنامه مطالعات سیاسی
1 - خیر
کلید واژه: اخلاق, کتب درسی, اخلاق سیاسی,
چکیده مقاله :
بخش مهمی از نظام آموزشی، به تأثیرات کتب درسی مربوط می شود. تدوین کتاب های درسی بر این اساس صورت می گیرد که دانش آموزان علاوه بر توسعه مهارت های عمومی و تجهیز به دانش و مهارت های مرتبط برای زندگی بهتر، گرایش ها و ارزش های متعالی را در وجودشان درونی سازند، و خود را برای مقابله با چالش های پیش رو آماده سازند. یکی از این ارزش های متعالی، اخلاق و به معنای خاص آن اخلاق سیاسی است. مشخص کردن این کدها در کتب درسی، آن هم در مقطع ابتدایی حائز اهمیت است. یادگیری و درونی کردن شاخص های اخلاق سیاسی می تواند از ظهورچالش ها، تعارضات اجتماعی، پیشگیری کرده و با انتشار ارزش های انسانی در میان اعضای جامعه، وفاق و همبستگی اجتماعی را در سطح ملی افزایش دهد و امیدواری جامعه جهانی را به داشتن جهانی با صلحی پایدارتر، جامعه ای با فقر کمتر و رفاه بیشتر افزونتر سازد و وجدان های بشری را برای این امور حساس تر سازد. در این پژوهش برای دست یافتن به این شاخص ها درکتب درسی از تکنیک تحلیل محتوای کیفی استفاده شده است. متون مورد تحلیل شامل نظریه های اخلاق است.
Considering the importance of political ethics, due to its direct influence on the political structure, power relations,It is important and necessary for the rulers, the rulers and consequently the lives of all the people in the society to examine the moral indicators at both individual and social levels.An important part of the educational system is related to the effects of textbooks. The compilation of textbooks is based on the fact that students, in addition to developing general skills and equipping them with knowledge and related skills for a better life, internalize transcendental tendencies and values in their existence, and prepare themselves to face the challenge. Prepare for the future . One of these transcendental values is ethics and, in a special sense, political ethics.Specifying these codes in textbooks is important for the reasons mentioned above. Learning and internalizing the indicators of political ethics can prevent the emergence of challenges and social conflicts, and by spreading human values among the members of society, it can increase social harmony and solidarity and make human consciences more sensitive to these issues. In this research, qualitative content analysis technique has been used to achieve these indicators in textbooks. The analyzed texts include moral theories.With all these introduced indicators, it will still be in the crucible of criticism to reach the destination with the wealth of that traveled path.key words:Ethics,, political ethics, textbooks
_||_