Dynamic Assessment of EFL Learners’ Reading Strategies: Introducing ‘Sauce’-Format Mediation
محورهای موضوعی : language teachingقربان احمدی 1 , بهروز عزبدفتری 2 , سید محمد علوی 3
1 - گروه زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز ، تبریز، ایران
2 - گروه زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز ، تبریز، ایران
3 - گروه زبان انگلیسی، دانشگاه تهران
کلید واژه: reading strategies, Dynamic Assessment, sauce-format mediation, assesstruction, mediation box,
چکیده مقاله :
Sandwich and cake formats of interventionist Dynamic Assessment suffer from two problems: both are time-demanding, and the intervention presented to the learners varies from one learner to another. To suggest a solution to the above problems in teaching and assessing reading strategies, the present researchers have introduced ‘sauce’-format mediation through which intervention is provided for the learners within ‘mediation boxes’ along the test. Thirty Iranian intermediate EFL learners participated in the study. They were first given a non-mediated reading pretest, and then they took the same test along with a ‘mediation box’ following each question to observe the probable effect of ‘sauce’-format mediation. To measure the transcendence of the given mediation, the participants answered a non-mediated delayed posttest at the end. Comparing the means of the mediated posttest and non-mediated pretest on the one hand and those of the non-mediated delayed posttest and the pretest on the other revealed that the learners benefitted significantly well from the ‘sauce’-format mediation and could transfer their learning to a novel context. Findings of this study are consistent with the previous research on DA that intervention supports learner development.
این مقاله بخشی از یک پژوهش را گزارش می کند که هدف آن معرفی نوع جدیدی از مداخله در چارچوب سنجش پویای (DA) مداخله گر یعنی وساطت-در-قالب-"سس" می باشد. فرض محقق بر این بود که، بمنظور ارتقاء روایی و عدالت یک آزمون خواندن پویا، وساطت نوشتاری در قالب "جعبه های وساطت" احتمالا نسبت به قالب های "کیک" و "ساندویچ" برای تقویت سطح بالقوه رشد زبان آموزان مفیدتر باشد. تعداد 30 دانشجوی شاغل به تحصیل در رشته زبان انگلیسی در دانشگاه های شمال غرب ایران در این مطالعه شرکت کردند. ابتدا به آنها پیش-آزمون خواندن وساطت نشده داده شد و پس از دو هفته، جهت مشاهده تأثیر احتمالی وساطت-در-قالب-"سس"، همان آزمون را همراه با "جعبه وساطت" به دنبال هر سوال پاسخ دادند. به منظور اندازه گیری میزان توانایی تسری وساطت ارائه شده، شرکت کنندگان در پایان به یک پس-آزمون متاخر وساطت نشده پاسخ دادند. مقایسه میانگین های پس-آزمون وساطت شده در قالب "سس" با پیش-آزمون وساطت نشده از یک سو و پس-آزمون متاخر وساطت نشده با پیش آزمون از سوی دیگر نشان داد که فراگیران از وساطت-در-قالب-"سس" ارائه شده در "جعبه های وساطت" به طور معنی داری بهره برده اند و قادر بودند یادگیری خود را به یک موقعیت جدید وساطت نشده منتقل کنند. یافته های این پژوهش با تحقیقات قبلی در مورد سنجش پویا که تاثیر وساطت در رشد یادگیرندگان را تایید می کنند مطابقت دارد (پوهنر، 2005؛ پوهنر، 2008؛ کوزولین و گارب، 2002).
Ableeva, R. (2008). The effects of dynamic assessment on L2 listening comprehension. In J.
P. Lantolf & M. E. Poehner (eds.), Sociocultural theory and the teaching of second languages (pp. 57-66). London: Equinox.
Ackert, P., & Lee, L. (2005). Concepts and comments. Cengage Learning.
Edwards, L. (2007). Solutions Placement Test. Oxford: Oxford University Press.
Feuerstein, R., R., J., Jensen, M. R., Kaniel, S., & Tzuriel, D. (1987). Prerequisites for assessing learning potential: The LAPD model. In C. S. Lidz (Ed.), Dynamic Assessment: An interactional approach to evaluating learning potential (pp. 35-51). New York: Guilford
Press.
Kozulin, A., & Garb E. (2002). Dynamic assessment of EFL text comprehension of at-risk students. School Psychology International, 23, 112–127.
Lantolf, J. P. (Ed.). (2000). Sociocultural theory and second language learning. Oxford: Oxford University Press.
Lantolf, J. P., & Poehner, M. E. (2004). Dynamic assessment: Bringing the past into the future. Journal of Applied Linguistics, 1, 49–74.
Lantolf, J. P., & Poehner, M. E. (2010). Dynamic assessment in the classroom: Vygotskian praxis for second language development. Language Teaching Research, 15, 11-33.
Lantolf, J. P., & Thorne, S. L. (2006). The sociocultural theory and the genesis of second language development. Oxford: Oxford University Press.
Poehner, M. E. (2005). Dynamic assessment of advanced L2 learners of French. Unpublished PhD dissertation, The Pennsylvania State University, University Park, PA, USA.
Poehner, M. E. (2008). Dynamic assessment: A Vygotskian approach to understanding and promoting second language development. Berlin: Springer Publishing.
Poehner, M. E., & Lantolf, J. P. (2005). Dynamic assessment in the language classroom. Language Teaching Research, 9, 1-33.
Poehner, M. E. (2007). Beyond the test: L2 dynamic assessment and the transcendence of mediated learning. The Modern Language Journal, 91, 323–340.
Poehner, M. E., & Lantolf, J. P. (2010). 'Vygotsky's Teaching-Assessment Dialectic and L2 Education: The Case for Dynamic Assessment. Mind, Culture, and Activity, 17, 312-330.
Sternberg, R. J., & Grigorenko E. L. (2002). Dynamic testing: The nature and measurement of learning potential. Cambridge: Cambridge University Press