واکاوی مقاصد قصاص اعدامی زنده شده در تعارض با قاعده عدالت
زهرا سادات سهروردی
1
(
دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
)
سعید ابراهیمی
2
(
دانشگاه مازندران
)
محمد مهدی زارعی
3
(
دانشگاه مازندران- دانشکده الهیات و معارف اسلامی- گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی- بابلسر
)
کلید واژه: حکومت, قصاص, اعدامی زنده شده, اجرای مجدد حکم,
چکیده مقاله :
در نظام مقاصدی اسلام، مقصد حفظ نفس، از اساسی ترین مقاصد است. در جایی که نفس محترمی عامدانه مورد سوء قصد قرار گیرد؛ مجازات قصاص درنظر گرفته شده است. اگر قصاص قاتل به صورت اعدام با طناب دار باشد و پس از انجام حکم قصاص، جانی زنده بماند، آیا دوباره باید وی را اعدام کرد یا اجرای مجدد حکم، نیاز به دلیل داشته و وجاهت قانونی ندارد؟ نویسندگان معتقدند در این مورد، تبدیل قصاص به دیه به حکم واقعی و عدالت کیفری اسلام نزدیکتر است. این حکم علاوه بر اقتضای اصل برائت و قاعده درأ با قواعد اولیه ناظر به مجازاتها نیز هماهنگ است. با در نظر گرفتن اصل عدالت، باز بینی و تغییر در قوانین کیفری قصاص در مواردی که اعدامی زنده می ماند لازم و ضروری است. آنچه مطابق با عدالت کیفری اسلام است، اقتضای عدم مجازات مجدد اعدام را دارد علاوه بر اینکه عدالت حاکم بر قاعده اشتغال یا سایر قواعدی است که می گوید جانی باید دوباره قصاص شود.
چکیده انگلیسی :
Study of quesas of alive executed in contradiction with justice rule Abstract In intentional system of Islam, surviving soul intention intention is one of basic intentions .where a respected soul is subject to abuse intention intentionally, quesas punishment is considered. If quesas of murderer is execution with rope of gallows , and after enforcing quesas sentence , criminal be alived , should be executed again or enforcing sentence again necessitates a reason and haven't legal validity ? Writers believe in this case changing quesas to Diyyah is nearer to actual verdict and criminal justice of islam. This sentence additional to requirement of principle of innocence and the rule of Dare , is harmonized with primary rules of punishments . In addition to the requirement of the principle of innocence and the rule of law, this sentence is also in line with the basic rules governing punishments.Given the principle of justice, it is necessary to review and change the penal code of retribution in cases where the death penalty survives.What is in accordance with the criminal justice of Islam requires that the death penalty not be reinstated, in addition to the fact that justice governs the rule of employment or other rules that say that a person should be retaliated against again.