جُستاری در عنصر معنـوی جرم سبّالنبی(ص)
اردوان ارژنگ
1
(
عضو هیات علمی گروه فقه و حقوق . دانشگاه میبد
)
حسین حقانی خواه
2
(
دانشگاه میبد.دانشجوی دکتری
)
کلید واژه: عمد, سبّالنبی, عنصر معنوی, قصد عام و قصد خاص, سوء نیت عام و خاص,
چکیده مقاله :
عنصر معنوی در کنار عنصر قانونی و عنصر قانوی، از عناصر مسئولیت کیفری، تلقی میشود. عنصر معنویِ جرم(قصد مجرمانه) معمولا و غالبا بروز و نمود خارجیِ فیزیکی ندارد. احراز این عنصر در برخی جرایم بویژه در جرم سبّالنبی که مجازات سالب حیات دارد، از اهمیت بیشتری برخوردار است. در جرم سبّالنبی، قصد عام، اراده و قصد سبّ و توهین است که البته تمسخر، غضب، مستی و اکراه، نواقض این اراده و قصد بوده و به طور نسبی و با شرایطی، رافع مجازات اعدام میباشند، هرچند در برخی حالات، کیفر تعزیر برداشته نمیشود. در سوء نیت خاص نیز از این جهت که سبّ، نوعی توهین است، قصد خاص آن، قصد تحقیر و خوار کردن است. این پژوهش به بررسی فقهی قصد عام و قصد خاص این جرم پرداخته است و نگاهی نقادانه نیز به قانون مجازات اسلامی دارد.این پژوهش به بررسی فقهی قصد عام و قصد خاص این جرم پرداخته است و نگاهی نقادانه نیز به قانون مجازات اسلامی دارد.
چکیده انگلیسی :
The spiritual element, along with the legal element and the legal element, are considered as elements of criminal responsibility. The spiritual element of the crime (criminal intent) usually does not often have a physical appearance. The realization of this element is more important in some crimes, especially in the crime of Sabb al-Nabi, which is punishable by life. In the crime of blasphemy, the general intention is the will and intention of blasphemy and insult, which, of course, ridicule, anger, drunkenness and reluctance, are violations of this will and intention, and are partially the abolition of the death penalty. As for special malice, because slander is an insult, its specific intention is to insult the intention of humiliating and humiliating another. This study examines the jurisprudence of general and specific intent of this crime and has a critical look at the Islamic Penal Code.this crime and has a critical look at the Islamic Penal Code.