واکاوی تطبیقی دفاع مشروع در فقه امامیه و حقوق بینالملل
محورهای موضوعی : حقوق خصوصیسید حسین حسینی زندآبادی 1 , احمد عابدینی 2 , نادعلی عاشوری 3 , رضا عباسیان 4
1 - دانشجوی دکتری گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، ایران
2 - استاد گروه حقوق، واحد نجفآباد،دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، ایران
3 - دانشیار گروه حقوق، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، ایران
4 - استادیار گروه حقوق، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، ایران
کلید واژه: فقه امامیه, دفاع مشروع, حقوق بینالملل, دفاع,
چکیده مقاله :
دفاع به معنای راندن، دور کردن و دفع تجاوز به حریم فرد با هدف تأمین امنیت جسمی و روحی افراد جامعه، یکی از مسائل مهم امروز در گستره فقه و حقوق اسلام و حقوق بین الملل است که در خلال آن فرد به حفظ جان یا شخصیت و آبروی خود یا افراد دیگر در مقابل متجاوز می پردازد. این عملکرد در هر یک از دو منبع مذکور دارای شرایط و ضوابطی از قبیل: تناسب و تلازم دفاع با خطر، تجاوز نظامی و مسلحانه، ضرورت و لزوم دفاع در مقابل متجاوز و ... است که با تفاوت ها و مشابهت هایی بروز و نمود یافته است. دین اسلام در برخی موارد نه تنها دفاع را نوعی حق بلکه نوعی تکلیف واجب دانسته و افرادی که درراه دفاع از حریم کشته می شوند را شهید معرفی نموده است. این در حالی است که در حقوق بین الملل به جنبهحق بودن آن تأکید شده و در برخی تفاسیر موسّع، آن را از محدوده دفاع خارج ساخته و به حالت حملات پیشگیرانه مبدل ساخته که ماهیت دفاع مشروع را تحت الشعاع قرار داده و از حالت عادی خارج می سازد. همگرایی و واگرایی مبانی اسلام با مبانی غرب از این نقطه آغاز می شود که در این پژوهش قابل بحث است.
Defending is to distance and to banish. The goal of defending is to gain the physical and mental security of the community. Defending is one of the important issues of today in the field of jurisprudence and Islamic law and international law, so that the individual deals with the persecution of his soul, personality and reputation. Defending in Islamic jurisprudence and international law has such conditions as the adequacy of defense with danger, military and armed aggression. These two sources are looked differently in some cases. Islam in some cases not only defines the defense as a kind of right but an obligatory duty. And the martyr is introduced as a person who is killed in the defense of privacy. However, it emphasizes the right in some contextual interpretations. The convergence and divergence of the principles of Islam with the foundations of the West begin from this point which is debatable in this study.
) کتب
ب) مقالات
_||_
Abdul Qadir, O. (No date). Al-Tashriol Jenaie Mogharena Alghanoun Al-Vaza'i. Beirut: Dar Al-Ketab Al-Arabi.
Ardebili, M. (2002). General penal law. Tehran :Mizan Publishing.
Ayati, A. (1995). Holy Quran. Tehran: Soroush Publishing.
Bahr Oloulum, M. (1982). Belghe Al-Faqih. Tehran: Manshurat Maktabat Al-Sadiq.
Beld Soiuschek, R. (1996). International law dictionary. Tehran: Ganj Danesh Publishing.
Beranli, Y. (2004). International law dictionary. Tehran: Islamic Publication Office.
Helli, M. ( 1989). Al-Sara'ar Al-Havi Le Tahrir Al-Fatavi. Qom: Islamic Publication Office.
Helli, J. (1991). Nekatol Nahayat Al-Nahayat. Qom : Islamic Publication Institute.
Ibn Fars, M. (1983). Mojam Maghayes Al-Loghat. Qom: Maktab Al-A'lam Al-Islam.
Ibn kasir, I. (1991). Al-Quran Al-Azim. Beirut: Darol Marefat.
Ibn Mnzour, M. (1993). Lesan Al-Arab. Beiru :Dar Sader.
Karamzade, S. (2003). Terrorism and legitimate defense in international law, Journal of modares, 7(1), 55-70.
Khomeini Mousavi, R. (2006). Tahrir Al-Vasileh. Qom: Darol Qalam Press.
Khosravi, A. (1994). International law. Tehran: Afarinesh Cultural Institute.
Khoei Mousavi, A. (1992). Tokammelat Al-Menhaj. Qom: Imam Khomeini Work's Institute.
Mirza Qom, A. (1992). Jame Al-Shatat. Tehran : Keyhan Publishing.
Mohaddes Nouri, M. (1987). Mostadrek Al-Vasael. Lebanon: Mostanbet Al-Masael.
Montazeri Najafabadi, H. (1988). Islamic judicial bases. Qom :Keyhan Institute.
Tousi, M. (1979). Al-Nahayat fi Mojard Al-Fiqh. Beirut: Dar Al-Ketab Al-Arabi.
Tousi, M. (1986). Al-Khelaf. Qom: Islamic Publication Office.