رویکردهای مدیریتی شش سیگما و ناب در آموزش و پرورش
محورهای موضوعی : روانشناسی تربیتیپریوش جعفری 1 , سهراب یزدانی 2
1 - عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
2 - دانشجوی دکتری تخصصی مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران و مدرس دانشگاه آزاد واحد تبریز
کلید واژه: ارزش آفرینی, بهبود کیفیت, تفکر ناب, شش سیگما, خطای فرآیند, مودا, اتلاف, ناب سازی, مخاطب محوری, چرخه DMAIC,
چکیده مقاله :
شش سیگما[i]و ناب[ii]دو رویکرد قدرتمند برای بهبود کارآیی و کیفیت فرآیند هستند که هر کدام شامل مجموعهای از ابزارها، مبانی و اصول خاص بوده و سیستمهای مدیریتی توانمندی برای ارائه محصولات و خدمات کیفی و مبتنی بر خواست مشتری و مخاطب از طریق حذف خطاهای فرآیندها و اتلافها و ارزش آفرینی در سازمان میباشند. مقاله حاضر براساس مطالعات کتابخانهای و بررسی تحلیلی محتوای مقاله ها و کتب فارسی و انگلیسی با هدف تبیین و تشریح مبانی نظری و اصول این دو رویکرد مدیریتی و بومی سازی و پیوند آنها به آموزش و پرورش، تدوین گردیده تا بستر مناسبی را جهت کاربرد آنها در مدیریت نظام آموزشی فراهم سازد. بدون تردید، با به کارگیری ابزارها، اصول و روش های مربوط به شش سیگما و ناب در آموزش و پرورش در جهت کاهش خطای فرآیندهای کاری و افزایش قابلیت آنها و همچنین ارزش آفرینی و حذف اتلافها شاهد تحولات عظیمی در نظام آموزشی و کسب نتایج مطلوب و بیعیب و نقص و تحقق بهینه و کیفی اهداف آموزش و پرورش خواهیم بود. [i] Six Sigma [ii] Lean
Six sigma and lean management are two powerful approaches for the efficiency and quality of processes,each of which include a pack of tools, basics and specific principles and powerful adminstrative systems for production of qualitative services and customer - centered by omission of process errors and waste and creation of values in an organization. The present article is based on library studies and takes an analytic exploration of the contents of papers, latin and persian books with the purpose of description and clarification of theoretical bases and the principles the approaches, nativization( localization) and their application and merging into education so that we could provide an optimal basis for their application in education. Undoubtedly, with the application of tools, principles and procedures related to six sigma and lean in line with reduction of process application errors and increase of their potential, also value creation and omission of wastes, we can experience great changes in education, and achieve desirable and defficiency-free conclusions, and reach qualitative and improved goals designed for education.
_ برفروشان، سهراب. نصرتی، عطاالله. (1384). تفکر ناب دروازه ورود به سرزمین سیگماها. مجله الکترونیکی مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران. شماره دوم، دوره چهارم.
_ پند ، پ . نیومن ، ر . کاوانا ، ر .(1384 ) . راه شش سیگما . ترجمه امیر توفیقی . انتشارات رادان تحریر
_ چادهوری ، س .(1383) . معجزه شش سیگما . ترجمه حمیدرضا فرتوک زاده . انتشارات سازمان فرهنگی فرا.
_ حیدری، غلامحسین. یوسفی، رضا و خدیوی، اسدالله. (1381). نگرشی نوین به نظریات سازمان و مدیریت در جهان امروز. تهران : انتشارات فراشناختی اندیشه.
_ رضایی، حمیدرضا. (1381). شش سیگما گزاره نوین مدیریت کیفیت. نشریه تدبیر، شماره 128، آذرماه 81، سال سیزدهم.
_ سقایی، عباس. عسگری، کاظم و صمیمی، یاسر. (1383). تعامل بین شش سیگما و تولید ناب. چهارمین کنفرانس بین المللی مهندسی صنایع. دیماه 83. تهران.
_ علیون، مژگان. (1381). استراتژی پیشبردی شش سیگما. مجله صنعت لاستیک ایران، دوره 7، شماره 23، بهار 81.
_ غضنفری، مهدی و فتح الله ، مهدی. (1382). ناب سازی سازمان و فرایندهای سازمانی.فصلنامه مدیریت فردا ، دوره1، شماره3 و 4، پاییز و زمستان 82 .
_ کستل ، ب . روالد ، د. جورج ، م . (1384 ) . شش سیگمای ناب چیست . ترجمه رسول نورالسنا . تهران: انتشارات ترمه.
_ میرباقری، سید محمد. (1383). شش سیگما. نشریه تدبیر، شماره 135، مردادماه 82 ، سال چهاردهم.
_ میکنس ، ر . (1384 ) . سازمان ناب : روشی برای ایجاد ارزش افزوده و حذف اتلاف در سازمان . ترجمه محمد ابراهیم پناهی . تهران : نشر اوحدی .
_ نورالسنا ، رسول. صالحی پور، امیر و سقایی، عباس .(1384). شش سیگما چیست . تهران : انتشارات دانشگاه علم و صنعت.
_ نیاز آذری، کیومرث. (1385). نظریههای سازمان و مدیریت با تأکید بر سازمانهای آموزشی. تهران: انتشارات فراشناختی اندیشه.
_ Edward, D.A and Maleyeff,j.(2005). The integration of lean management and six sigma.The TQM magazine . VOL.17 NO.1
_ Emilian, M.L .(2006). Origins of lean management in America . journal of management history ,VOL.12 NO.2
_ Harry, M. (2003). Where did the name Six Sigma Come from? by: http://www. Isixsigma. Com/forum/ask – dr – harry. 9dp? ToDo= View print & catld = 10 & questld = 109.
_ Jiju, A. (2004). Customer centred sixsigma initiative. by: http://www.qualityamerica. Com/knowledgecente/articles/Antony-CUSTOME RCENTRICSSIXSIGMA.pdf.
_ Jiju, A and Bhaiji, M. (2005). Key ingredients for a Successful Six SigmaProgram.by:http//:www.Qualityamerica.com/knowledgecente/ articles/antony-successfulss: pdf
_ Pyzdek,T . (2001). The six sigma hand book . Mc Graw – Hill ,NY