ارزشیابی برنامهدرسی علومتجربی پایههای چهارم، پنجم و ششم ابتدایی مبتنی بر اسناد بالادستی
محورهای موضوعی : روانشناسی تربیتیمنصور کاظمزاده 1 , عفت عباسی 2 , غلامرضا حاجیحسیننژاد 3 , غلامعلی احمدی 4
1 - دانشجوی دکتری رشته برنامهریزی درسی دانشگاه خوارزمی تهران
2 - استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی تهران
3 - دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی تهران
4 - دانشیار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
کلید واژه: ارزشیابی, اسناد بالادستی, ابتدایی, علومتجربی, برنامهدرسی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف ارزشیابی وضعیت موجود برنامهدرسی علومتجربی پایههای چهارم، پنجم و ششم ابتدایی بر اساس اسناد بالادستی صورت پذیرفته است. روش تحقیق، ترکیبی و اکتشافی متوالی است. نمونه کیفی پژوهش در بخش اسناد شامل کلیه اسناد بالادستیِ آموزش و پرورش دربارۀ درس علومتجربی ابتدایی بود و در بخش افراد شامل کلیه متخصصان حوزه محتوا و آموزش علومتجربی و کارشناسان خبره مطلع از اسناد بالادستی؛ نمونه کمی نیز شامل کلیه اعضای گروههای آموزشی معلمان علومتجربی دوره ابتدایی در سطح مناطق شهر تهران بود. در بخش تحلیل اسناد، ملاکها و مؤلفههایی که برنامه و کتابهای درسی علوم تجربی ابتدایی بر اساس آنها طراحی و تدوین شده است شناسایی و دستهبندی گردید و پنج مقوله توجه به الگوی هدفگذاری مبتنی بر شایستگیهای پایه، توجه به سوادعلمی فناورانه، توجه به رویکرد زمینه محور، توجه به اصل نقش فعال یادگیرنده، توجه به اصل اعتبار و نقش مرجعیت معلم در برنامهدرسی علومتجربی بهصورت هدفمند انتخاب شد و به منظور شناسایی زیر مقولههای مربوط به هریک از مقولههای به دست آمده از اسناد بالادستی، با گروهها و کارشناسان عضو شورای برنامهریزی درسی مربوط، متخصصان حوزه محتوایی در آموزش علومتجربی دوره دوم، متخصصان و دستاندرکاران مرتبط با طراحی و تدوین سند برنامهدرسی ملی مصاحبههای نیمهساختاریافته به عمل آمد و فرمهای تحلیل محتوا و پرسشنامه تدوین گردید. جهت تعیین روایی از روشهای تعیین قابلیت اعتبار، قابلیت انتقال و قابلیت تأیید، و پایایی فرمهای تحلیل محتوا به روش ویلیام اسکات[1] مورد بررسی قرار گرفت. یافته های تحقیق نشان داد که کمترین توجه برنامهدرسی علومتجربی به سواد فناورانه و بیشترین توجه به اصل شایستگیهای پایه میباشد و محتوای این برنامه درسی در برخی از زیرمقولهها از جمله، توجه به تفکرانتقادی، کارآفرینی، نقش تولید دانش، خودارزشیابی و نقادی و تفکر منطقی نیاز به بازنگری و توجه بیشتری دارند.6. William Scott
The purpose of this study was to evaluate the existing status of the curriculum of the second grade primary science books based on upstream documents. The research method is a combination of consecutive exploration. The qualitative research sample in the Documentation section included all of the Upstream Documentary Education in the Elementary Secondary Science Course, and the Subjects included all Elementary Content and Education Experts in the Elementary Education and expert Experts in the Upstream Documentation. A small sample of all teachers was a member of the Unit of Experimental Science Curriculum Unit in Tehran. In the Document Analysis section, the criteria and components underlying the Secondary Education Experimental Curriculum were identified and categorized, and five categories of attention to basic competency-based targeting model, attention to technological literacy, were identified and categorized. , Attention to context-based approach, attention to the principle of active learner role, attention to the principle of credibility, and the role of teacher reference in the empirical science curriculum were purposefully selected and identified for subcategories related to each of the categories obtained from the upper hand documents. , With groups and experts in the relevant Curriculum Council Experts in the field of content in Science Education II, experts and practitioners associated with the design and formulation of the National Curriculum Document semi-structured interviews and questionnaires were developed to act Amdo ThlylMhtva forms. The findings of the study showed that the least attention to the empirical sciences curriculum is to technological literacy and the most attention to the principles of basic competencies. Self-evaluation, criticism, and rational thinking need more consideration and attention
احمدی، غلامعلی (1380). بررسی میزان همخوانی و هماهنگی بین سه برنامه قصد شده، اجرا شده و کسب شده در برنامه جدید آموزش علوم دوره ابتدایی. فصلنامه علمی و پژوهشی پژوهشکده تعلیم و تربیت، 22(86)، 92-51.
احمدی، غلامعلی (1389). پژوهش در ارزشیابی برنامهدرسی علومتجربی راهنمایی. سازمان پژوهش و برنامهریزی درسی و نوآوری.
ادیب، یوسف؛ عزتی، محمدرضا؛ فتحیآذر، اسکندر؛ محمودی، فیروز(1395). ارزیابی میزان توجه به «سواد فناورانه» در آموزش و پرورش عمومی(پایههای 9-1)، نشریه علمی- پژوهشی آموزش و ارزشیابی، 9(35)، 154-125.
اکبری بورنگ، محمد و آیتی، محسن (1393). مجموعه مقالات همایش ملی تغییر در برنامه درسی دورههای تحصیلی آموزش و پرورش، (دانشگاه بیرجند، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، 14 و 15 اسفندماه). ناشر: چهار درخت.
امانی طهرانی، نیکنام(1394). دانشنامه آموزش علوم در ایران، ص 1-4.
ایجادی، زهرا؛ سیف نراقی، مریم و نادری، عزتاله(1397). طراحی برنامهدرسی پژوهشمحور در علومتجربی پایه ششم دوره ابتدایی، پژوهش در برنامهریزی درسی، 15(2)،60-49.
بازرگان، عباس(1387). ارزشیابی آموزشی. تهران: انتشارات سمت.
برنامهدرسی ملی جمهوری اسلامی ایران(1391)، مصوبه 745، شورای عالی نظام آموزش و پرورش ایران، www.medue.ir.
پاکمهر، حمیده؛ امینخندقی، مقصود؛ قندیلی، سیدجواد و سعیدیرضوانی، محمود(1396). ماهیت گفتمانسازی آموزههای انقلاب اسلامی و ویژگیهای آن در برنامههای درسی نظام آموزش و پرورش ج.ا.ا، فصلنامه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، 2(3)، 40-7.
پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش(1387). ویژهنامه نتایج تیمز، مرکز ملی مطالعات تیمز و پرلز، ص1-3
پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش(1395). گزارش ارائه یافتههای تیمز 2015، ستاد هفته پژوهش وزارت آموزش و پرورش و مرکز ملی مطالعات تیمز و پرلز، سالن اجتماعات سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، سیزدهم آذرماه.
حسینپناه، مهدی؛ کرمی، مرتضی؛ جعفری ثانی، حسین و کارشکی، حسین(1396). ارزیابی میزان همخوانی برنامههای درسی قصدشده، اجرا شده و کسب شده دوره دوم ابتدایی در پرورش شایستگیهای پژوهشی، فصلنامه مطالعات برنامهدرسی ایران، 11(44)، 164-141.
دوستی، محمدرضا(1392)، تحلیل محتوای کتابهایدرسی پایه پنجم و ششم ابتدایی از لحاظ توجه به ابعاد فناوری، مجموعه مقالات همایش ملی تغییر برنامههای درسی دورههای آموزش و پرورش، دانشگاه بیرجند، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، 14 و 15 اسفندماه.
زارعی، اقبال؛ جواهری، دانشمند؛ شیخی، محمد و فینی، علی اکبر(1398). شناسایی عوامل و موانع تأثیرگذار بر کاربرد یادگیری الگترونیکی بر آموزش دانشآموزان مدارس ابتدایی شهر کرج، نشریه علمی پژوهشی فناوری آموزش، 13(4)، 773-783.
سلسبیلی، نادر(1395). ارزیابی برنامهدرسی ملی تدوینشده جمهوری اسلامی ایران براساس ملاکهای برگرفته از دانش نظری حوزه مطالعات برنامهدرسی، فصلنامه مطالعات برنامه درسی ایران، 11(41)، 98-65.
شکرباغانی، اشرفالسادات؛ عباسی، مصطفی(1395). ارزیابی انطباق بستههای آموزشی معلم با محتوا و اهداف برنامه درسی جدید علوم تجربی پایه دوم ابتدایی، دومین کنفرانس ملی راهکارهای توسعه و ترویج آموزش علوم در ایران، تهران: 18 تیرماه.
صفری، ثنا؛ فرجاللهی، مهران و عسکریان، مصطفی(1392). ارزشیابی محتوای کتاب علومتجربی پایه ششم ابتدایی با استفاده از روش ویلیام رومی، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور تهران.
صنعتی، فاطمه؛ اکبریان، ناهید و عسیان، نفیسه(1394). بررسی رویکرد زمینهمحور(تماتیک) در کتب علومتجربی دوره اول ابتدایی، مجموعه مقالات همایش آموزش ابتدایی؛ وزارت آموزش و پرورش
صیدزاده، هادی؛ نیلی احمدآبادی، محمدرضا و علیآبادی، خدیجه(1395). تحلیل محتوای کتاب راهنمایمعلم پایه ششم ابتدایی درس علوم با تأکید بر آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه علامه طباطبایی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
فارسی علیآباد، نسرین؛ ناطقی، فائزه و سیفی، محمد(1396)، ارزیابی برنامههای درسی ضمنخدمت معلمان دوره ابتدایی در ایجاد صلاحیتهای لازم در معلمان به منظور تحقق بخشیدن به هدف کلی برنامههای درسی و تربیتی دوره، فصلنامه خانواده و پژوهش، 14(35)، ص85-65.
قنبری، فرانک؛ کیامنش، علیرضا(1380). میزان به کارگیری روش فعال توجیه شده در راهنمای تدریس کتاب علومتجربی پایه پنجم ابتدایی توسط معلمان شهر رشت، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تریت معلم تهران.
کبیری، مسعود؛ قاضی طباطبایی، محمود و بازرگان، عباس(1396). تعیین شایستگیهای پایه مورد انتظار از دانشآموزان پایه هشتم در علومتجربی و مقایسه آنها با تأکیدات برنامهدرسی علوم ایران، فصلنامه مطالعات برنامهدرسی ایران، 11(44)، 140-109.
کرسول، جان دبلیو(1390). طرح پژوهش: رویکردهای کیفی، کمی و ترکیبی، ترجمه: علیرضا کیامنش، جهاد دانشگاهی: دانشگاه علامه طباطبایی.
کریمی، عبدالعظیم(1388). مهمترین یافتههای پژوهشی مطالعات تیمز TIMSS و پرلز PIRLS، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش؛ مرکز ملی مطالعات تیمز و پرلز.
مؤلفان گروه علوم دفتر تألیف کتابهایدرسی دوره عمومی و نظری وزارت آموزش و پرورش(1390). راهنمای برنامهدرسی علومتجربی دوره ششساله ابتدایی، تهران: سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی.
نجار نهاوندی، مریم و قربانعلیزاده، مژده(1393). تحلیلی بر هویتملی در کتبدرسی، نشریه پژوهشهایتربیتی، 1(29)، 101-79.
نوری، فریده؛ یارمحمدیان، محمدحسین و نادی، محمدعلی(1398). بررسی نقش مؤلفه های شایستگی مرتبط با فناوری در برنامه درسی، فصلنامه پژوهش در برنامهریزی درسی، 16(36)، 49-65.
نوریان، محمد و سالم، صدیقه(1394). چگونگی ارتباط متن و تصویر در کتابهای درسی علوم پایه دوم و ششم ابتدایی ایران در سالتحصیلی92-91، پژوهش در برنامهریزی درسی، 12(19)، 115-104.
یوسفزاده چوسری، محمدرضا و شاهمرادی، مرتضی(1399). ارائه مدل برنامةدرسی تربیتسیاسی بر اساس ساحت تربیت اجتماعی- سیاسی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش برای دانشآموزان دورة متوسطه اول، فصلنامه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، 5(1)، 206-173.
Adib, Y., Ezzati, M., Fathiazar, E., & Mahmoudi, F. (2016). Assessing the level of attention to "technological literacy" in public education, grades 1 to 9. Journal of Educational Research and Evaluation, 9(35): 125-154 [In Persian].
Ahmadi, G. (2001). Investigating the degree of consistency and coordination between the three programs intended, implemented and obtained in the new elementary school education program. Scientific and Research Quarterly of the Education Research Institute, 66(86): 51-92 [In Persian].
Ahmadi, G. (2010). Research in the evaluation of the experimental science curriculum. Organization for Research and Curriculum Planning and Innovation [In Persian].
Akbari Pourang, M., & Ayati, M. (2014). Set of papers of the National Conference on Curriculum Change in Educational Courses (Birjand University, Faculty of Educational Sciences and Psychology, March 4 and 5), Publisher: Chahar Drakht [In Persian].
Amoli Tehrani, N. (2013). Encyclopedia of Science Education in Iran, PP. 1-2 [In Persian].
Atacash, f (2016). Empirical Curriculum Analysis International. Journal for Teaching and Learning, pp. 1-16.
Authors of the Department of Science, Textbook Compilation Office for compiling the General and Theoretical Courses, Ministry of Education (2011), Experimental Science Curriculum Guide for the Six-Years Elementary Course, Tehran, Educational Research and Planning Organization [In Persian].
Bazargan, A. (2008). Educational evaluation. Tehran; Samt Publications [In Persian].
Buishaw, A. & Ayalew, A. (2013). An evaluation of grades 9 and 10 mathematics textbooks vis-à-vis fostering problem solving skills. Educational Research and Reviews, 8(15): 1314-1321.
Dorin, A., & korb, K. B. (2009). Improbable creativity. In M. DInverno, J. mcCornak (Eds.), Dagstuhl semina proceedings: Vol, 09291.
Doosti, M. (2013), Content analysis of fifth and sixth grade elementary textbooks in terms of technology dimensions, series of papers of the National Conference on Curriculum Change in Education Courses, Birjand University, Faculty of Educational Sciences and Psychology, March 4 and 5 [In Persian].
Eijadi, Z., Seif Naraghi, M., & Naderi, E. (2018). Research-based curriculum design in experimental sciences in the sixth grade of elementary school; Research in Curriculum Planning, 2(29): 29-60 [In Persian].
European Commission (2019). Education and Training Monitor, ec. europa.eu /education/monitor
Farsi Aliabadi, N., Nateghi, F., & Seifi, M. (2017). Evaluating in-service curricula for elementary school teachers in creating the necessary competencies in teachers in order to achieve the goal of all curricula and educational programs. Family and Research Quarterly, 14(35): 65-85 [In Persian].
Gadiri, F., & Gilmanesh, A. (2001). Rate of applying the active method justified in the teaching guide book of experimental sciences, fifth grade of elementary school, by teachers in Rasht; Master Thesis, Teacher Training University of Tehran [In Persian].
Harlen, w. (2000). The teacing of science in primory schools. London: david fulton
Harmin, M (2006). Inspiring active learning: A handbook for science in the primary school. Paris: UNESCO.
Hosseinpanah, M., Karami, M., Jafari Sani, H., & Karshaki, H. (2015). Assessing the degree of consistency of the curricula intended, implemented and obtained in the second elementary course in developing research competencies; Iranian Curriculum Studies Quarterly, 11(44): 141-164 [In Persian].
Institute for Educational Studies (2008), Special Issue on TIMSS Results, National Center for TIMSS and PIRLS Studies, page 301. [In Persian]
Institute of Education Studies (2016). Report on the findings of the TIMMS 2015, Headquarters of Research Week of the Ministry of Education and the National Center for TIMSS and PIRLS Studies, Assembly Hall of the Educational Research and Planning Organization, December 4. [In Persian]
Kabiri, M., Gazi Tabatabaei, M., & Bazargan, A. (2017). Determining the expected basic competencies of eighth grade students in experimental sciences and comparing them with emphasis on Iranian science curriculum; Iranian Curriculum Studies Quarterly; 11(44): 109-140 [In Persian].
Karimi, A. A. A. (2009). The most important research findings of TIMSS and PIRLS studies, Institute of Education Studies; National Center for TIMSS & PIRLS Studies [In Persian].
Karsoul, J. D. (2011). Research design: qualitative, quantitative and combined approaches; Translation: Alireza Kiamanesh, University Jihad: Allameh Tabatabai University [In Persian].
Lee, Keunho. (2014). Competency-based curriculum and curriculum autonomy in the Republic of Korea, UNESCO International Bureau of Education, Geneva, Switzerland.
Najar Niavandi, M., & Gorbanalizadeh, M. (2014). An analysis of national identity in textbooks; Journal of Educational Research, 1(29): 79-101 [In Persian].
National Curriculum of the Islamic Republic of Iran (2012), approved by the 745th Supreme Council of the Iranian Education System [In Persian].
Nouri, F., Yarmohammadian, M., & Nadi, M. (2019). Investigatin the role of technology-based competency components in the curriculum; Quarterly Journal of Research in Curriculum Planning; 16(2): 49-65 [In Persian].
Ontas, T., Eguz, S., & Yildirim, E. (2020). Reflections of Political Education on Primary Education Classes. International Online Journal of Educational Sciences, 12(2).
Pakmehr, H., Amin Khandaghi, M., Gandili, S. J., & Saeedi Rezvani, M., (2015). The nature of the discourse of the teachings of the Islamic Revolution and its features in the curricula of the education system of the Islamic Republic of Iran. Quarterly Journal of Applied Issues of Islamic Education, 2(3): 704 [In Persian].
Renato, O., & Hyekyung Kang, G. M. (2018). Comparative Analysis of the National Curriculum Frameworks of Five Countries: Brazil, Cambodia, Finland, Kenya and Peru, UNESCO, Current and Critical Issues in Curriculum, Learning and Assessment, IBE/2018/WP/CD/18.
Safari, S., Farajallahi, M., & Askarian, M. (2013). Evaluating the content of the book called “Experimental Sciences”, sixth grade of elementary school using the method of William Rumi. Master Thesis, Payame Noor University of Tehran [In Persian].
Salsabili, N. (2016). Evaluation of the National Curriculum Compiled in the Islamic Republic of Iran according to the Criteria Based on Theoretical Knowledge in the Field of Curriculum Studies, Iranian Curriculum Studies Quarterly, 11(21): 65-98 [In Persian].
Sanati, F., Akbarian, N., & Osyan, N. (2015). A study of contextual approach in the book of experimental sciences of the first grade of elementary school. Series of papers of the Elementary Education Conference; Ministry of Education [In Persian].
Seydzadeh, H., Nili Ahmadabadi, M., & Aliabadi, Kh. (2016). Content analysis of the teacher's handbook, sixth grade elementary school, science course, with emphasis on teaching the cognitive and metacognitive strategies; Master Thesis, Allameh Tabatabai University, Faculty of Psychology and Educational Sciences [In Persian].
Shekarbaghani, A. A. S., & Abbasi, M. (2016). Assessing the compliance of teacher training packages with the content and objectives of the new curriculum of experimental sciences, second grade; The Second National Conference on Strategies for the Development and Promotion of Science Education in Iran, Tehran, July 9th [In Persian].
Stabback, Ph. (2016). What Makes a Quality Curriculum? UNESCO, Current and Critical Issues in Curriculum and Learning, March, No.2, IBE/2016/WP/CD/02.
Sunday, A. S. (2014). Mathematics Text Analysis: A study of proposed mathematics texts in school use in the southern states of Nigeria. European Scientific Journal, September, Special Edition, 1, 140-151.
Tourban, M.m & Salem, S. (2015). Determining the relation between text and image in basic science textbooks, second and sixth grade, Iran in the academic year 2012-2013; Research in curriculum planning; 12(2): 104-115 [In Persian].
Yousofzadeh Choosari, M., & Shahmoradi, M. (2020). Providing a model of political education curriculum based on socio-political education topics of the document of fundamental change in education for junior high school students; Quarterly Journal of Applied Issues of Islamic Education; 15(14): 173-206 [In Persian].
Zarei, E., Khahari, D., Shafiei, M., & Fili, A. (2019). Identifying the Factors and Barriers Affecting the Application of E-Learning in the Education of Elementary School Students in Karaj, Journal of Educational Technology, Summer 2009, 13(4): 773-782 [In Persian].
_||_Adib, Y., Ezzati, M., Fathiazar, E., & Mahmoudi, F. (2016). Assessing the level of attention to "technological literacy" in public education, grades 1 to 9. Journal of Educational Research and Evaluation, 9(35): 125-154 [In Persian].
Ahmadi, G. (2001). Investigating the degree of consistency and coordination between the three programs intended, implemented and obtained in the new elementary school education program. Scientific and Research Quarterly of the Education Research Institute, 66(86): 51-92 [In Persian].
Ahmadi, G. (2010). Research in the evaluation of the experimental science curriculum. Organization for Research and Curriculum Planning and Innovation [In Persian].
Akbari Pourang, M., & Ayati, M. (2014). Set of papers of the National Conference on Curriculum Change in Educational Courses (Birjand University, Faculty of Educational Sciences and Psychology, March 4 and 5), Publisher: Chahar Drakht [In Persian].
Amoli Tehrani, N. (2013). Encyclopedia of Science Education in Iran, PP. 1-2 [In Persian].
Atacash, f (2016). Empirical Curriculum Analysis International. Journal for Teaching and Learning, pp. 1-16.
Authors of the Department of Science, Textbook Compilation Office for compiling the General and Theoretical Courses, Ministry of Education (2011), Experimental Science Curriculum Guide for the Six-Years Elementary Course, Tehran, Educational Research and Planning Organization [In Persian].
Bazargan, A. (2008). Educational evaluation. Tehran; Samt Publications [In Persian].
Buishaw, A. & Ayalew, A. (2013). An evaluation of grades 9 and 10 mathematics textbooks vis-à-vis fostering problem solving skills. Educational Research and Reviews, 8(15): 1314-1321.
Dorin, A., & korb, K. B. (2009). Improbable creativity. In M. DInverno, J. mcCornak (Eds.), Dagstuhl semina proceedings: Vol, 09291.
Doosti, M. (2013), Content analysis of fifth and sixth grade elementary textbooks in terms of technology dimensions, series of papers of the National Conference on Curriculum Change in Education Courses, Birjand University, Faculty of Educational Sciences and Psychology, March 4 and 5 [In Persian].
Eijadi, Z., Seif Naraghi, M., & Naderi, E. (2018). Research-based curriculum design in experimental sciences in the sixth grade of elementary school; Research in Curriculum Planning, 2(29): 29-60 [In Persian].
European Commission (2019). Education and Training Monitor, ec. europa.eu /education/monitor
Farsi Aliabadi, N., Nateghi, F., & Seifi, M. (2017). Evaluating in-service curricula for elementary school teachers in creating the necessary competencies in teachers in order to achieve the goal of all curricula and educational programs. Family and Research Quarterly, 14(35): 65-85 [In Persian].
Gadiri, F., & Gilmanesh, A. (2001). Rate of applying the active method justified in the teaching guide book of experimental sciences, fifth grade of elementary school, by teachers in Rasht; Master Thesis, Teacher Training University of Tehran [In Persian].
Harlen, w. (2000). The teacing of science in primory schools. London: david fulton
Harmin, M (2006). Inspiring active learning: A handbook for science in the primary school. Paris: UNESCO.
Hosseinpanah, M., Karami, M., Jafari Sani, H., & Karshaki, H. (2015). Assessing the degree of consistency of the curricula intended, implemented and obtained in the second elementary course in developing research competencies; Iranian Curriculum Studies Quarterly, 11(44): 141-164 [In Persian].
Institute for Educational Studies (2008), Special Issue on TIMSS Results, National Center for TIMSS and PIRLS Studies, page 301. [In Persian]
Institute of Education Studies (2016). Report on the findings of the TIMMS 2015, Headquarters of Research Week of the Ministry of Education and the National Center for TIMSS and PIRLS Studies, Assembly Hall of the Educational Research and Planning Organization, December 4. [In Persian]
Kabiri, M., Gazi Tabatabaei, M., & Bazargan, A. (2017). Determining the expected basic competencies of eighth grade students in experimental sciences and comparing them with emphasis on Iranian science curriculum; Iranian Curriculum Studies Quarterly; 11(44): 109-140 [In Persian].
Karimi, A. A. A. (2009). The most important research findings of TIMSS and PIRLS studies, Institute of Education Studies; National Center for TIMSS & PIRLS Studies [In Persian].
Karsoul, J. D. (2011). Research design: qualitative, quantitative and combined approaches; Translation: Alireza Kiamanesh, University Jihad: Allameh Tabatabai University [In Persian].
Lee, Keunho. (2014). Competency-based curriculum and curriculum autonomy in the Republic of Korea, UNESCO International Bureau of Education, Geneva, Switzerland.
Najar Niavandi, M., & Gorbanalizadeh, M. (2014). An analysis of national identity in textbooks; Journal of Educational Research, 1(29): 79-101 [In Persian].
National Curriculum of the Islamic Republic of Iran (2012), approved by the 745th Supreme Council of the Iranian Education System [In Persian].
Nouri, F., Yarmohammadian, M., & Nadi, M. (2019). Investigatin the role of technology-based competency components in the curriculum; Quarterly Journal of Research in Curriculum Planning; 16(2): 49-65 [In Persian].
Ontas, T., Eguz, S., & Yildirim, E. (2020). Reflections of Political Education on Primary Education Classes. International Online Journal of Educational Sciences, 12(2).
Pakmehr, H., Amin Khandaghi, M., Gandili, S. J., & Saeedi Rezvani, M., (2015). The nature of the discourse of the teachings of the Islamic Revolution and its features in the curricula of the education system of the Islamic Republic of Iran. Quarterly Journal of Applied Issues of Islamic Education, 2(3): 704 [In Persian].
Renato, O., & Hyekyung Kang, G. M. (2018). Comparative Analysis of the National Curriculum Frameworks of Five Countries: Brazil, Cambodia, Finland, Kenya and Peru, UNESCO, Current and Critical Issues in Curriculum, Learning and Assessment, IBE/2018/WP/CD/18.
Safari, S., Farajallahi, M., & Askarian, M. (2013). Evaluating the content of the book called “Experimental Sciences”, sixth grade of elementary school using the method of William Rumi. Master Thesis, Payame Noor University of Tehran [In Persian].
Salsabili, N. (2016). Evaluation of the National Curriculum Compiled in the Islamic Republic of Iran according to the Criteria Based on Theoretical Knowledge in the Field of Curriculum Studies, Iranian Curriculum Studies Quarterly, 11(21): 65-98 [In Persian].
Sanati, F., Akbarian, N., & Osyan, N. (2015). A study of contextual approach in the book of experimental sciences of the first grade of elementary school. Series of papers of the Elementary Education Conference; Ministry of Education [In Persian].
Seydzadeh, H., Nili Ahmadabadi, M., & Aliabadi, Kh. (2016). Content analysis of the teacher's handbook, sixth grade elementary school, science course, with emphasis on teaching the cognitive and metacognitive strategies; Master Thesis, Allameh Tabatabai University, Faculty of Psychology and Educational Sciences [In Persian].
Shekarbaghani, A. A. S., & Abbasi, M. (2016). Assessing the compliance of teacher training packages with the content and objectives of the new curriculum of experimental sciences, second grade; The Second National Conference on Strategies for the Development and Promotion of Science Education in Iran, Tehran, July 9th [In Persian].
Stabback, Ph. (2016). What Makes a Quality Curriculum? UNESCO, Current and Critical Issues in Curriculum and Learning, March, No.2, IBE/2016/WP/CD/02.
Sunday, A. S. (2014). Mathematics Text Analysis: A study of proposed mathematics texts in school use in the southern states of Nigeria. European Scientific Journal, September, Special Edition, 1, 140-151.
Tourban, M.m & Salem, S. (2015). Determining the relation between text and image in basic science textbooks, second and sixth grade, Iran in the academic year 2012-2013; Research in curriculum planning; 12(2): 104-115 [In Persian].
Yousofzadeh Choosari, M., & Shahmoradi, M. (2020). Providing a model of political education curriculum based on socio-political education topics of the document of fundamental change in education for junior high school students; Quarterly Journal of Applied Issues of Islamic Education; 15(14): 173-206 [In Persian].
Zarei, E., Khahari, D., Shafiei, M., & Fili, A. (2019). Identifying the Factors and Barriers Affecting the Application of E-Learning in the Education of Elementary School Students in Karaj, Journal of Educational Technology, Summer 2009, 13(4): 773-782 [In Persian].