بررسی رابطه بین مهارتهای ارتباطی مدیران با سلامت سازمانی مدارس شهرستان پارسآباد در سال تحصیلی90-89
محورهای موضوعی : روانشناسی تربیتیسیّدداوود حسینینسب 1 , کبری مصطفیپور 2
1 - استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، گروه علوم تربیتی، تبریز، ایران.
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، دانش آموخته کارشناسیارشد رشته مدیریت آموزشی، تبریز، ایران.
کلید واژه: سلامت سازمانی, مدیران مدارس, مهارت ارتباطی مدیر,
چکیده مقاله :
تحقیق حاضر بررسی رابطه بین مهارتهای ارتباطی مدیران با سلامت سازمانی مدارس شهرستان پارسآباد بوده است. روش تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی میباشد. جامعه آماری این تحقیق عبارت است از کلیه مدیران مدارس پارسآباد که برابر 157 مدیر و کلیه دبیران که 1323 نفر میباشند که در نهایت حجم نمونه مدیران با استفاده از فرمول کوکران 76 نفر و حجم نمونه معلمان (به ازاء هر مدیر 5 معلم) 380 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات دو پرسشنامه استاندارد شده، شامل پرسشنامه مهارتهای ارتباطی بارتون ای جی و پرسشنامه سلامت سازمانی OHI هوی و همکاران میباشد. دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته که طبق آزمون ضریب همبستگی انجام گرفته عمدهترین نتایج آن به شرح زیر است: بین مهارتهای ارتباطی مدیران، مهارت کلامی، مهارت شنود و مهارت بازخورد مدیر با سلامت سازمانی مدارس رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد. طبق آزمون رگرسیون چندگانه به روش گام به گام مهارت شنود بیشترین تأثیر را در پیش بینی سلامت سازمانی میان 71% دارد.
The main objective of this study was to examine the relationship between the managers’ communicative skills and schools organizational health in Parsabad. The research method was descriptive- correlation. The statistical population included all the managers and teachers in Prasabad which added to 157 manager and 1323 teachers. Using Cochran's Formula the sample size was 76 manager and 380teachers (five teachers for each manager). The sampling method was random sampling. The data were collected through two standardized questionnaires including Barton E. G. communicative skill questionnaire and Hoy et al. organizational health questionnaire. The data were analyzed through SPSS software and descriptive and inferential statistics. The results indicated that there was direct and meaningful relationship between managers’ communicative, speech, listening, and Feedback skills with the schools organizational health. The schools organizational health was relatively high.
انصاری، م ، استادی، ح و جاوری، ف، (1388). بررسی رابطه بین سلامت سازمانی و نگرشهای مثبت کاری در ادارات امور مالیاتی استان اصفهان، فصلنامه تخصصی مالیات، دوره جدید، شماره6 ،مسلسل54، پاییز88
بهمنی، م. (1388). بررسی رابطه مهارتهای سه گانه مدیریتی با اثربخشی مدارس شهرستان سراب، پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز.
بهشتیپور، م (1388)، ایجاد ارتباط مؤثر با دیگران،(www.daneshju.ir).
جاهد، ح (1384). سلامت سازمانی، مجله تدبیر، تهران، شماره 159
حاتمی، ح (1388).مدیریت نوین در هزاره سوم((www.hosinhatami.blogfa.com
رئیسی، پ، کلهر، ر و ازمل، م (1388). همبستگی هوش هیجانی با مهارتهای ارتباطی مدیران بیمارستانهای آموزشی قزوین، مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، سال سیزدهم، شماره 4 (پیدرپی53)، زمستان 88
سلیمانی، ن (1387)، بررسی میزان سلامت سازمانی مدارس شهرستانهای استان تهران براساس الگوی هوی و فیلدمن،(www.sid.ir)
شرمر هورن، ج، هانت، ج و ازبورن، ر. (1386). مدیریت رفتار سازمانی. ترجمه مهدی ایراننژادپاریزی و همکاران.کرج: مؤسسات و تحقیقات و آموزش مدیریت. چاپ چهارم
صافی، ا. (1381). سازمان و مدیریت در آموزش و پرورش، تهران: نشر ارسباران
صدقی بوکانی، ن. (1384). رابطه ذهنیت فلسفی و هوش هیجانی مدیران با سلامت سازمانی مدارس شهرستان بوکان و مهاباد. پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات.
علاقهبند، ع. (1382). مقدمات مدیریت آموزشی، تهران: نشر روان
علیزاده سامع، م. (1387) بررسی رابطه بین مهارتهای ارتباطی مدیران و روحیه دبیران دبیرستانهای شهرستان مراغه، پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
فیضی، ط. (1383). مبانی سازمان و مدیریت، تهران: دانشگاه پیام نور
قربانی،ن. (1380). مهندسی رفتار سازمانی، تهران: نشر سینه سرخ
قرهمحمدی، ش. (1388). بررسی رابطهی مهارتهای ارتباطی مدیران مقاطع متوسطه و راهنمایی میانه با میزان اثربخشی آنها، پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
مرتضوی، س. (1385). رابطهی مهارتهای ارتباطی مدیران و تعهد سازمانی دبیران مدارس متوسطه، پایانامه کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی مشهد.
منیدری، ر. (1382). رابطه بین مهارتهای ارتباطی مدیران و سلامت سازمانی در دانشگاه فردوسی مشهد.پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه فردوسی مشهد.
مهربان، ح. (1379). بررسی رابطه بین مهارت ارتباطی مدیران و تعهد سازمانی دبیران مدارس متوسطه، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
میرکمالی، م. (1378). رهبری و مدیریت آموزشی. چاپ پنجم. تهران: نشر سیطرون.
میرکمالی، م. و ملکینیا، ع. (1387). بررسی رابطه بین مشارکت کارکنان و سلامت سازمانی دبیرستانهای پسرانه دولتی شهر تهران، فصلنامه اندیشههای تازه در علوم تربیتی، سال سوم، شماره چهارم، پاییز86
ناظم، ف. (1389). سلامت سازمانی مناطق مختلف دانشگاه آزاد اسلامی، فصلنامه اندیشههای تازه در علوم تربیتی، سال پنجم، شماره سوم، تابستان 89
هوی، و، میسکل، س.( 1382 ). مدیریت آموزشی (تئوری، تحقیق و عمل)، ترجمه میرمحمد سیدعباسزاده. ارومیه: انتشارات دانشگاه ارومیه.
Akbaba, S (1990). Organizational health of secondary school turkey and changes needed: presented at the Annual Meeting of American Association of Behavioral and social sciences, Las vegas, Nevada, 2th,
Christopher mazzeo. September (2003). (HTTP:// www.nga.org)
Hoy, W. K., Tarter, C. J., & Kottkamp, R. B. (2000). Open schools/healthy schools: measurement organizational climate. E-book has been republished by writers, LTD. http://www.coe.ohio-state.edu/whoy/on-line Arlington
Kathrin, B (2007). Staff and school level predictors of school organizational Health: A mu stoner. James A. F. 1995. Managment 8th. ED. prentice hall inc. Itilevel analysis. Journal of school health.
Lynden. Julie. A., and Klingle, William, (2000), Supervising Organizational Health, Supervision Journal, PP 5-3.
Nir, Adam, (2002). School health and its Relation to teacher commitment, Journal of planning and changing, 1-2,106-12
Shaffer, M. B., (2004). An instigation of the relationship between Organizational health and third grade student achievement in Indiana's title me elementary schools. Dissertation Abstract