تقلب الکترونیکی و سرقت ادبی چهره پنهان و چالش برانگیز نظام سنجش دانشگاههای باز و آموزش از دور و راهکارهای ممانعت از آن: مطالعه موردی دانشگاه پیام نور
محورهای موضوعی : روانشناسی تربیتیفهیمه السادات حقیقی 1 , مهران مهران فرجاللهی 2
1 - دکتری برنامهریزی آموزش از دور و مدرس دانشگاه
2 - دانشیار دانشگاه پیام نور
کلید واژه: سنجش, آزمون, تقلب الکترونیکی, سرقت ادبی, دانشگاه باز و آموزش از دور,
چکیده مقاله :
تقلب و عدم صداقت تحصیلی قدیمیترین و بزرگترین چالش محیطهای آموزشی به شمار میرود که امروزه در تحصیلات دانشگاهی با حضور فناوری الکترونیکی، شکلی پنهان در فضای جدید پیدا کرده است. هدف این تحقیق بررسی چهره پنهان و چالش برانگیز نظام سنجش دانشگاههای باز و از دور است. روش تحقیق توصیفی با راهبردمیدانی (کمی و کیفی) است. 320 دانشجو به چهار سؤال تحقیق پاسخ دادند. 286 عضو هیئت علمی و طراح سؤالات دانشگاه پیام نور درخصوص راهکارهای اجرایی(حضوری، غیر حضوری، سنتی، الکترونیکی، شرایط و نظارت) برای تضمین سلامت آزمون به پرسشنامهای با آلفای کرانباخ 96/0 پاسخ دادند. برای درک بهتر مشکلات سنجش یادگیری دانشجویان و دریافت راهکارهای ممانعت از سرقت ادبی، مصاحبه نیمه ساختارمندی با هفت عضو با سابقه در طراحی سؤالهای پایانی دانشگاه باز و از دور پیام نور انجام شد. نتایج در بخش دانشجویی نشان داد که دانشجویان از فناوری الکترونیکی برای تقلب در آزمونها استفاده نمیکنند. به دلیل برگزاری حضوری و نظارت، تقلب در آزمون را مشکل ارزیابی کردند و فقط 10% از دانشجویان در طول دو ترم تقلب در آزمون را گزارش کردهاند. 62% دانشجویان در انجام تکالیف کپیبرداری میکنند. 30% با کمک دیگران تکالیف خود را انجام میدهند. 18% بدون ذکر نام کپیبرداری از سایتها میکنند و 4% از آنها کل مقاله را به نام خود به استادان تحویل میدهند. باور دانشجویان در خصوص تقلب سایر دانشجویان در آزمون 81%، در تکالیف 54% و کپی بدون ذکر منبع 45% است. استادان در آزمونها خواهان شیوه اجرای حضوری ولی الکترونیکی با نظارت و رعایت شرایط ایمنی زیاد برای ممانعت از تقلب بودند. استادان ضمن برشمردن مشکلات پنهان و چالشی سنجش دانشگاه باز و از دور، راهکارهایی را برای کاهش سرقت ادبی در انجام تکالیف ارایه دادند.
Cheating and academic dishonesty have always been the oldest and largest challenges of educational settings, which with the leverage of electronic technology (E-tech), have gained a hidden form in the new environment. The present study investigated the challenging hidden face of the evaluation system of open and distance education universities. It was a descriptive field study (quantitative and qualitative). Three hundred and twenty students answered the four research questions and 286 faculty members and test designers of Payam Noor University completed a questionnaire with Cronbach Alpha of 0.96 on administration methods (in-person, distance, traditional, electronic, conditions and invigilation) for ensuring secure testing. For better perception of the students’ problems in evaluation and finding ways to prevent plagiarism, a semi-structured interview was conducted with seven experienced final-test designers of open and distance education university of Payam Noor. Due to taking in-person exams and invigilation, the students noted that cheating was difficult in exams, and only 10% of them reported cheating within two semesters. It was also found that 62% of students copy assignments, 30% do assignments with the help of others, 18% copy without citation, and 4% hand in the entire paper as their own work. Moreover, the students believed that 81% of other students cheated in exams, 54% in doing assignments, and 45% in coping without citation. All the instructors requested in-person electronic exams with invigilation and highly secured testing environment to prevent cheating. Additionally, outlining the challenging hidden problems of evaluation in open and distance education universities, they proposed some solutions to reduce plagiarism in doing assignments.
خامسان، احمد، امیری، محمداصغر (1390)، بررسی تقلب تحصیلی در میان دانشجویان دختر و پسر، گروه روانشناسی، دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه بیرجند، فصلنامه اخلاق در علوم و فنّاوری، سال ششم شماره 1، بهار 1390
سیدحسینی داورانی، سیدوحید(1383)، نگرش دانشجویان پزشکی سال اول تا ششم نسبت به انواع خلاف دانشگاهی تقلب و سنجش فراوانی آن به روش غیر مستقیم. رساله دکتری پزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز، 1383
مرادی ولی اله، سعیدی جم مسعود. بررسی علل گرایش دانشجویان به تقلب در امتحانات دانشجویان علوم پزشکی همدان درسال 1375، 19. -16 :. طب و تزکیه. 1380، شمارة 40
نیکپور، هادی(1382)، تعیین نگرش دانشجویان سال آخر پزشکی نسبت به انواع تقلب در مراحل تدوین پایاننامه و سنجش فراوانی آن به روش غیرمستقیم. رساله دکتری پزشکی دانشگاه شهیدچمران اهواز، 1382
Abbo t, L., Siskovic, H., Nogues, V. & Williams, J. G. (2000). Student assessment in multimedia inst ruction: Considerations for the instructional designer. Retrieved June 11, 2002 from Ericon-line database (ED 444 516) on the World Wide Web: http://new first search.oclc.org
Bell, J. B., & Whaley, B.(1991). Cheating and deception. New York: Transaction Publishing.
Burgoon, J., Stoner, M., Bonito, J., & Dunbar, N. (2003). Trust and deception in Mediated communication. 36th Hawaii Intl. Conf. on Systems Sciences, 44a.
Connors, M. (1996). Cybercheating: the Internet could become the newest battleground in academic fraud. Available online at ursa. uregina. ca/~carillon/Sept12. 96/feature/feature1. html. Last viewed April 2006
Cromwell, Sh. (2010). “What can we do to curb student cheating?” Education World. Tuesday June 1.
Dick, M., Sheard, J., Bareiss, C., Carter, J., Joyce, D., Harding, T., & Laxer, C.(2003). Addressing student cheating: definitions and solutions. ACM SIGCSE Bulletin, 35(2), 172-184.
George, J., & Carlson, J.(1999). Group support systems and deceptive communication. 32nd Hawaii Intl. Conf. on Systems Sciences, 1038.
Heberling, M.(2002). Maintaining academic integrity in on-line education. Online Journal of Distance Learning Administration, 5(2). [Online] Available at:
http://www. westga. edu/~distance/ojdla/spring51/heberling51. html
King, D. L. & Case, C. J.(2007). -E-Cheating: Are Students Misusing It? Issues in Information Systems. Volume VIII, No. 1, 2007. St. Bonaventure University, dking@sbu. edu, St. Bonaventure University, ccase@sbu.edu
Lambert, E. G. & N. L. Hogan.(2004). “Academic Dishonesty among Criminal Justice Majors: A Research Note” American Journal of Criminal Justice. 29 (1): 1–20.
Lanier, M. M. (2006). Academic Integrity and Distance Learning. Journal of Criminal Justice Education. 17(2).
McMurtry, K.(2001). E-cheating: Combating a 21st Century Challenge. The Journal, vol 29 # 4. http://www.thejournal.com/magazine/vault/A3724.cfm
Omer, St., I.(2001). Potholes in the Information Highway: The Internet and Plagiarism. ASEE/IEEE Frontiers in Education Conference, Reno, USA. pp. F4F-7 – F4F-8.
Rimer S.(2003). A campus fad that’s being copied: Internet plagiarism seems on the rise. The New York Times. September 3.
Scanlon, P. M.(2004). Student OnlinePlagiarism: How Do We Respond? College Teaching, 51, 161-165.
Webster, Merriam Collegiate Dictionary, (1997).Merriam. 11th. ed. sv “plagiarize.”