بررسی تأثیر استفاده از وبلاگ نویسی بر پیشرفت تحصیلی و میزان علاقة دانشآموزان به یادگیری درس زبانانگلیسی
محورهای موضوعی : روانشناسی تربیتیسیدداود حسینینسب 1 , غلامرضا گلمحمدنژاد 2 , یوسف ساجدیفر 3
1 - استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
2 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
3 - کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی
کلید واژه: پیشرفت تحصیلی, علاقه, وبلاگ نویسی, یادگیری زبان انگلیسی و ارتباط ناهمزمان,
چکیده مقاله :
تلفیق ارتباط ناهمزمان مبتنی بر رایانه در داخل و خارج از کلاس امروزه نیاز به یک پژوهش دارد. در پژوهش حاضر ما پیاده سازی این تکنولوژی برای بهبود دانش گرامری و علاقهمندسازی دانش آموزان به یادگیری زبان انگلیسی را وضوح مشاهده کردیم. به منظور انجام پژوهش حاضر از بین تمام دبیرستانهای پسرانة شهر تبریز به صورت تصادفی 2 دبیرستان با سطح تقریباً یکسان 30 نفر گروه آزمایش و 30 نفر گروه کنترل به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. روش پژوهش حاضر نیمه تجربی بود و ابزار جمعآوری اطلاعات آزمون پیشرفت تحصیلی معلم ساخته است که به صورت پیش آزمون و پس آزمون برای سنجش تأثیر وبلاگ نویسی بر یادگیری و میزان علاقه دانشآموزان به زبان انگلیسی استفاده شده است. برای آزمون فرضیهها از تحلیل کوواریانس ANCOVA استفاده شده است. تحلیل نتایج نشان داد بین گروهها در دو آزمون گرامر و علاقه تفاوت معنیداری وجود دارد اما در آزمون مهارت خواندن تفاوت معنیدار نبود. نتایج تحلیل نشان داد که علاقه دانشآموزان به یادگیری زبان انگلیسی افزایش یافته و نکات گرامری آنها در کاربرد زبان پیشرفت زیادی داشته است. پژوهش حاضر نشان داد که آموزش از طریق وبلاگ نویسی میتواند به عنوان یکی از ابزار یادگیری اجتماعی در آموزش مهارتهای زبان نقش مهمی داشته باشد.
The incorporation of asynchronous computer based communication in and out of the classroom is currently in need of a research. In present study the implementation of this technique to improve language grammar knowledge and students' interest have been investigated. To do this research, two high-schools, almost leveled, among all of the male high-schools in tabriz, through cluster random sampling with a control group(30 students) receiving traditional instruction and (30 students) as experimental group using bligging for nine sessions were choen. The research method was quasi-experimental.To collect the data the teacher made post and pre-assessment were used. To test the hyotheses, analysis of ANCOVA was used.Grammar and pupils' interest were significant but the reading comprehension was not. The result showed the students’high interest to language learning. Grammar points have encouraged them to produce language more accurately and to be more concerned abaut correctness.It could be conecluded that blogs as a social medium for learning language skills can have an important role.Therefore, the findings of this research show that the blogging has strong effect on English language learning.
سراجی، فرهاد.(1388).تأثیر مشارکت در وبلاگ نویسی به عنوان فعالیت یادگیری در
تجارب یادگیری دانشجویان دبیری دانشگاه همدان. همایش بین المللی
یادگیری الکترونیکی. تهران: انتشارات دانشگاه علم و صنعت. پاییز (1388).
نادری، عزت الله؛ سیف نراقی، مریم.(1388). روش های تحقیق و چگونگی
ارزشیابی آن در علوم انسانی.تهران: نشر ساوالان.
مهرمحمدی، محمود و همکاران.(1387). برنامه درسی نظرگاه ها، رویکردها و
چشم اندازها (ویراست دوم).تهران: انتشارات آستان قدس رضوی.
Arena, C. (2008). Blogging in the language classroom: It doesn't simply happen. TSEL-EJ. Teaching English as a second or Foreign Language, 1,4. http://www.tesl-ej.org/wordpress/past-issues/volume11/ ej44/ej44a3/
Baton. R. Haydn. T (2006). Trainee teachers's views on what helps them to use information and communication technology effectively in their subject teaching. Journal of Computer Assisted Learning 22, 257-272.
Begoña Montero-Fleta and Carmen Pérez-Sabater. (2009) A research on blogging as a platform to enhance language kills. http://www.sciencedirect.com.
Blood, R. (2000). Weblogs: A history and perspective. Available
from: http://www.rebeccablood.net/essays/weblog_history.html, retrieved 06.07.07.
Cashion, J., & Palmieri P. (2002). Relationships on the line. Retrieved February 15, 2004, from AusWeb02, http://ausweb.scu.edu.au/aw02/papers/refereed/quayle/paper.html
Chong Eddy K. M.. (2009). Using blogging to enhance the initiation of students into academic. www.elsevier.com/locate/compedu Dron, J. (2007). Designing the Undesignable: Social Software and Control. Educational Technology & Society, 10 (3), 60-71.
Ellis. R. A, Goodyear. P, Prossers. M & O'Hara. A(2006). How and what university students learn through online and face to face discussion.
Farmer. B, Yue. A and Brooks.C(2008). Using blogging for higher order learning in large cohort university teaching: A case study. Australasian Journal of Educational Technology, 24(2), 123-136
Felix, U. (2003). Teaching languages online: Deconstructing the myths. Australian Journal of Educational Technology, 19, 1, 118-138.
Garrison, D. R., Anderson, T. and Archer, W.(2003) 'Critical inquiry in a text-based environment: computer conferencing in distance education', The Internet and Higher Education, 2, 2/3: 87-105.
Hricko, M(2008). Blogs. In Lawrence A. Tomei. Encyclopedia of Information Technology Curriculum Integration. Hershey: InformatIon ScIence reference
Hsu.C-L, Lin J.C-C(2008). Acceptance of blog usage: The roles of technology acceptance,social influence and knowledge sharing motivation. Information & Management 45.65–74.
Hydn. T. A, Barton. R(2007). Common needs and different agendas: How trainee teachers make progress in their ability to use ICT in subject teachinh.
Karrer, T. (2007). Learning and networking with blogs. Retrieved 10.12.08, Available from. Learning Circuits. http://www.astd.org/LC/2007/1007_karrer.htm.
Kerawalla L., Minocha S., Kirkup G. & Conole G. (2008) Characterising the different blogging behaviours of students on an online distance learning course. Learning, Media and Technology 33, 21–33.
Kern, R. (1995). Restructuring classroom interaction with networked computers: Effects on quantity and characteristics of language production.The Modern Language Journal, 79. 457- 476.
Kim.H.N(2008). The phenomenon of blogs and theoretical model of blog use in educational contexts.Computers & Education 51. 1342–1352
Little, D. (1999). Freedom to learner and compulsion to interact: promoting learner autonomy through the use of information systems and information technologies. In R. Pemberton (et al.), Taking control: Autonomy in language learning (pp.203-218). Hong Kong: Hong Kong University Press.
Motteram. G (2006). 'Blended'education and the transformation of teacher: a long- term case study in postgraduate UK Higher Education, British Journal if Educational Technology 37(1)17-30
Murray, L, Hourigan, T., & Jeanneau, C., (2007). Blog writing integration for academic language learning purposes: Towards an assessment framework. Ibérica, 14, 9-32.
Pérez-Sabater, C.; Montero-Fleta, B. & Rising, B. (2009). Short and Long-Term Retention and Student Motivation Using Active Learning and Simulation Techniques. Learn to Game,Game to Learn. Proceedings of the 40th Conference of the Simulation and Gaming Association.
Pinkman, K. (2005) The JALT CALL Journal, 2005, Vol. 1, No. 1, pp. 12-24
Pool, Bernard, J. (1995). Education for an information age: Teaching in the Computerized Publishing, Madison, Wisconsin
Porter, L. R (2004). Developing an Online Curriculum: Technologies and Techniques.London: Information Science Publishing.
Selwyn. N (2007). The use of computer technology in university teachinh and learning: a critical perspective. Journa of computer assisted learning. 23, 83-94
Sun, Y. (2009). Voice blog: An exploratory study of language learning. Language Learning & Technology, 13, 2, 88-103.
Thorne, S. L. & Payne, J. S. (2005). Evolutionary trajectories, Internet-mediated expressions, and language education. CALICO Journal, 22, 3, 371-397.
Wang, S& Song, H(2008). LearningCommunity and Networked Learning Community. In Lawrence A. Tomei. Encyclopedia of Information Technology Curriculum: Integration. Hershey InformatIon Science reference.
Ward, J. M. (2004). Blog assisted language learning (BALL): Push button publishing for the pupils. TEFL Web Journal, 3, 1. Retrieved February 15, 2004, from http://www.teflweb- j.org/v3n1/blog_ward.pdf
Warschauer, M. (1996). Computer-assisted language learning: An introduction. In Fotors S., (Ed.), Multimedia language teaching, (pp. 3-20).Tokyo: Logos International.
Weller M., Pegler C. & Mason R. (2005) Use of innovative technologies on an e-learning course. Internet and Higher Education 8, 61–71.
Xie, Y., Ke, F., Sharma,P(2008). The effect of peer feedback for blogging on college
students' reflective learning processes. Internet and Higher Education 11 (2008) 18–25.