پیشبینی تعللورزی تحصیلی بر اساس ارزش اهمیت و هزینهی مرتبط با تکلیف
محورهای موضوعی : روانشناسی تربیتیدل آرام محمدی 1 , اسکندر فتحیآذر 2 , رحیم بدری گرگری 3 , امید ابراهیمی 4
1 - باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
2 - استاد گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز
3 - دانشیار گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز
4 - باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
کلید واژه: تعللورزی تحصیلی, ارزش اهمیت تکلیف, هزینهی مرتبط با تکلیف,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر پیش بینی تعللورزی تحصیلی بر اساس ارزش اهمیت و هزینه ی مربوط به تکلیف بود. در راستای هدف فوق، از جامعه ی آماری دانش آموزان پایه ی دهم اداره آموزش و پرورش ناحیه 2 شهر تبریز، نمونه ای متشکل از 350 دانش آموز دبیرستانی (175 پسر و 175 دختر) با استفاده از روش تصادفی چند مرحله ای انتخاب شد. آزمودنی ها مقیاس تعللورزی تاکمن و مقیاس ارزش تکلیف را تکمیل کردند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار آماریspss و روش تحلیل همبستگی گشتاوری پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج همبستگی پیرسون بین متغیرهای مورد مطالعه نشان داد که بین تعللورزی تحصیلی با ارزش اهمیت رابطه ی منفی معنی دار و بین تعللورزی تحصیلی با هزینه ی مرتبط با تکلیف رابطه ی مثبت معنی دار وجود دارد. هم چنین نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نیز نشان داد که هزینه ی مرتبط با تکلیف، پیش بینی کننده ی معنیدار تعللورزی تحصیلی می باشد. این یافته ها میتوانند در خدمات آموزشی و مشاوره ای، توسط معلمان، مشاوران و والدین به کار گرفته شوند.
The aim of this study was to investigate academic procrastination based on task attainment value and cost. The study population was high school students of district 2 of education administration in Tabriz, among whom 350 students (175 male, 175 female), were selected by multi-stage clustering sampling based on Morgan Table. They completed Tuchman's procrastination scale and the researcher-made scale of task value. The data were analyzed by Pearson's correlation and standard multiple regression in the statistical software SPSS 18. The results showed that there was a significant negative relation between task attainment value and academic procrastination and positive relation between cost and academic procrastination. Also, the results of multiple regression analysis showed that cost was a significant predictor of academic procrastination. These findings can be beneficial for teachers, counselors and parents in providing educational and counseling services.
الیس، آلبرت و نال، ویلیام جیمز،(1382). روانشناسسی اهمالکاری: غلبه بر تعلل ورزیدن. (ترجمه محمدعلی فرجاد). تهران : انتشارات رشد.
پالانت، جولی(1389). تحلیل دادههای علوم رفتاری با برنامهSPS. (ترجمه اکبر رضایی). تبریز: انتشارات فروزش.
پنتریچ، پال آر و شانک، دیل اچ(1386). انگیزش در تعلیم و تربیت: نظریهها تحقیقات و ;کاربردها. (ترجمه مهرناز شهرآرای). تهران: نشر علم.
جوکار، بهرام و دلاورپور، محمدآقا (1386). رابطه تعللورزی آموزشی با اهداف پیشرفت. فصلنامه اندیشههای نوین تربیتی، 3(3و 4)، 80- 61.
حجازی، الهه و نقش، زهرا (1395). عوامل مؤثر بر تعللورزی: کاربرد تحلیل خوشهای. فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی، 7(3): 38- 19.
درتاج، فریبرز، (1392). رابطه ارزش تکلیف و اضطراب امتحان: بررسی نقش واسطهای جهتگیری هدفی. فصلنامه روانشناسی تربیتی، 9(27)، 98-113.
سپهریان، فیروزه و حسینزاده، مهدی، (1391). تحلیل الگوی ساختاری رابطه بین سبکهای مقابله و اهمالکاری تحصیلی در دانشجویان. فصلنامه اندیشههای نوین تربیتی، 7(4)، 77-93.
عباسی، مسلم؛ درگاهی، شهریار؛ محمدعلیپور، زینب و محرابی، علیرضا (1394). نقش عوامل استرسزای دانشجویی درپیشبینی تعللورزی و فرسودگی تحصیلی دانشجویان پرستاری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 15(39)، 303-293.
فتحی، آیت؛ فتحیآذر، اسکندر، بدری گرگری، رحیم و میرنسب، میرمحمود (1394). اثربخشی آموزش راهبردهای کاهش تعللورزی تحصیلی در تعللورزی تحصیلی دانشآموزان متوسطه شهر تبریز. فصلنامه آموزش و ارزشیابی، 8(30)، 57- 45.
محمدی، دلآرام (1393). پیشبینی تعللورزی تحصیلی براساس مؤلفههای ارزش تکلیف. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز.
محمدی، دلآرام؛ فتحیآذر، اسکندر؛ بدریگرگری، رحیم و ابراهیمی، امید(1393). پیشبینی تعللورزی تحصیلی بر اساس ارزش کاربردی و ارزش ذاتی تکلیف در دانشآموزان پایه دهم شهر تبریز. فصلنامه آموزش و ارزشیابی، 7(28)، 110- 99.
موسوی، معصومه؛ هاشمی، سعدالله؛ امینیزدی، سیدامیر؛ سلطانی، اسماعیل؛ احمدی، زینب؛ خانزاد، مصطفی و کیخاونی، ستار، (1392). پیشبینی تعللورزی تحصیلی براساس مؤلفههای هوش هیجانی. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، 21(4)، 29-21.
هاشمی، تورج؛ مصطفوی، فریده؛ ماشینچی عباسی، نعیمه و بدریگرگری، رحیم، (1391). نقش جهتگیری هدف، خودکارآمدی خودتنظیمگری و شخصیت در تعللورزی. روانشناسی معاصر،1(7)، 73-84.
یعقوبی، ابوالقاسم؛ قلائی، بهروز؛ رشید، خسرو و کردنوقانی، رسول (1394). عوامل مرتبط با تعللورزی تحصیلی. فصلنامه روانشناسی تربیتی،11(37)، 185- 161.
Abbasi1, M., Dargahi, Sh., Mohammad Alipor, Z., & Mehrabi, A. (2015). The Role of Student Stressors in Predicting Procrastination and Academic Burnout among Nursing Students. Iranian Journal of Medical Education, 15(39), 293- 303 [In Persian].
Alice, A., & Null, W. J. (2003). The Psychology of Procrastination. [M. A. Farjad, Trans.]. Tehran: Roshd Publication.
Baumesiter, R. F., Heatherton, T. F., & Tice, D. M. (1994). Losingcontrol: How and why peoplefail at self-regulation. San Diego: Academic, Press.
Dortaj, F. (2013). The relationship between the task value and the test anxiety: Investigating the Mediating Role of Goal Orientation. Journal of Educational Psychology, 9 (27), 98-113 [In Persian].
Ellis, A., & James, Nal, W. (2003). Procrastination Psychology: Overcoming Procrastination, (M. A. Farjad, Trans.). Tehran: Roshd Publishing [In Persian].
Fathi, A., Fathi Azar, E., Badri, R., & Mirnasab, M. M. (2014). The effectiveness of strategies to reduce procrastination in academic procrastination of High Schools Students in Tabriz. Journal of Education and Evaluation, 8(30), 45- 57 [In Persian].
Feather, N. (1988). Values, valences, and course enrollment: Testing the role of personal values within an expectancy-value framework. Journal of Educational Psychology, 80, 381-391.
Ferrari, J. R., Johnson, J., & Mc. Cown, W. (1995). Procrastination and task avoidance: Theory, research, and treatment. New York: Plenum Press.
Hashemi, T., Mostafavi, F., Mashinchi Abbasi, N., & Badri, R. (2012). The role of goal orientation, self-efficacy of self-regulation and personality in procrastination. Contemporary Psychology, 7(1), 73- 84. (In Persian).
Hejazi, A., & Nagsh, Z. (2016). Factors Affecting Procrastination: The application of Cluster Analysis. Journal of Applied Psychological Research, 7 (3), 38-19 [In Persian].
Jokar, B., & Delawarepour, M. A. (2007). The Relationship between Educational Procrastination and the Goals of Progress. Journal of Educational New Thoughts, 3 (3 & 4), 80-61 [In Persian].
Kandemir, M. (2014). Reasons of academic procrastination: self- regulation, academic self-efficacy, life satisfaction and demographics variables. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 152, 188–193.
Kandemir, M., & Palanci, M. (2014). Academic functional procrastination: Validity and reliability study. Procedia - Social and Behavioral Sciences,152, 194 – 198.
Lazarus, R. S., & Folkman, S. (1989). Stress, Appraisal, and Coping. Springer: New York.
Mohamadi, D. (2014). The prediction of academic procrastination based on components of Task value, (Unpublished master's thesis). Educational Psychology, Tabriz University.
Mohammadi, D., FathiAzar,E., Badri,R., & Ebrahimi, O. (2014). The prediction of academic procrastination based on task value indices. Journal of Education and Evaluation, 7(38), 99- 110 [In Persian].
Mousavi, M., Hashemi razini, S. A., Amin yazdi, S. A., Soltani, E., Ahmadi, Z., Khanzadeh, M., & Kikhavani, S. (2013). The Prediction of Academic Procrastination Based on Emotional Intelligence components. Ilam University of Medical Science, 21(4), 21- 29 [In Persian].
Onwuegbuzie, A. J. (2004). Academic procrastination and statistics anxiety. Assessment & Evaluation in Higher Education, 29(1), 3-19.
Pallant, J. (2010). Data Analysis for the Behavioral Sciences Using SPSS[A. Rezai Trans.]. Tabriz: Forouzesh Publishing [In Persian].
Pintrich, P. R., & Shunk, D. H. (2007). Motivation in Education: Theory, Research, and Applications. [M. Shahriar, Trans.]. Tehran: Nash-e-Elm [In Persian].
Pintrich, P. R., & Schunk, D. H. (2002). Motivation and Education, Theory, Research Journal of Educational Research, 14, 123-141.
Sepehrian, F., & Hosseinzadeh, M. (2012). Structural modeling analysis of the relationship between coping styles and academic procrastination among students. New Thoughts on Education, 7 (4), 77-93 [In Persian].
Steel, Piers. (2007). the nature of procrastination: A meta-analytic and theoretical Review of Quintessential self- Regulatory Failure. Psychological bulletin, 133, 65-94.
Wigfield, A., & Eccles, J. (1992). The development of achievement task values: A theoretical analysis. Developmental Reviw, 12, 265-310.
Wigfield, A., & Eccles, J. (2000). Expectancy-value theory of achievement motivation, Contemporary. Educational Psychology, 25, 68-81.
Wilson, B. A., & Nguyen, T. D. (2012). Belonging to tomorrow: An overview of procrastination. International Journal of Psychological Studies, 4, 211–217.
Wolters, C. A. (2003). Understanding procrastination from a self-regulated learning perspective. Journal of Educational Psychology, 95, 179-187.
Yaghoubi, A., Ghalaee, B., Rashid, Kh., & Kord Noghani, R. (2014). Factors associated with academic procrastination. Journal of Educational Psychology, 11 (37), 161- 185 [In Persian].
_||_Abbasi1, M., Dargahi, Sh., Mohammad Alipor, Z., & Mehrabi, A. (2015). The Role of Student Stressors in Predicting Procrastination and Academic Burnout among Nursing Students. Iranian Journal of Medical Education, 15(39), 293- 303 [In Persian].
Alice, A., & Null, W. J. (2003). The Psychology of Procrastination. [M. A. Farjad, Trans.]. Tehran: Roshd Publication.
Baumesiter, R. F., Heatherton, T. F., & Tice, D. M. (1994). Losingcontrol: How and why peoplefail at self-regulation. San Diego: Academic, Press.
Dortaj, F. (2013). The relationship between the task value and the test anxiety: Investigating the Mediating Role of Goal Orientation. Journal of Educational Psychology, 9 (27), 98-113 [In Persian].
Ellis, A., & James, Nal, W. (2003). Procrastination Psychology: Overcoming Procrastination, (M. A. Farjad, Trans.). Tehran: Roshd Publishing [In Persian].
Fathi, A., Fathi Azar, E., Badri, R., & Mirnasab, M. M. (2014). The effectiveness of strategies to reduce procrastination in academic procrastination of High Schools Students in Tabriz. Journal of Education and Evaluation, 8(30), 45- 57 [In Persian].
Feather, N. (1988). Values, valences, and course enrollment: Testing the role of personal values within an expectancy-value framework. Journal of Educational Psychology, 80, 381-391.
Ferrari, J. R., Johnson, J., & Mc. Cown, W. (1995). Procrastination and task avoidance: Theory, research, and treatment. New York: Plenum Press.
Hashemi, T., Mostafavi, F., Mashinchi Abbasi, N., & Badri, R. (2012). The role of goal orientation, self-efficacy of self-regulation and personality in procrastination. Contemporary Psychology, 7(1), 73- 84. (In Persian).
Hejazi, A., & Nagsh, Z. (2016). Factors Affecting Procrastination: The application of Cluster Analysis. Journal of Applied Psychological Research, 7 (3), 38-19 [In Persian].
Jokar, B., & Delawarepour, M. A. (2007). The Relationship between Educational Procrastination and the Goals of Progress. Journal of Educational New Thoughts, 3 (3 & 4), 80-61 [In Persian].
Kandemir, M. (2014). Reasons of academic procrastination: self- regulation, academic self-efficacy, life satisfaction and demographics variables. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 152, 188–193.
Kandemir, M., & Palanci, M. (2014). Academic functional procrastination: Validity and reliability study. Procedia - Social and Behavioral Sciences,152, 194 – 198.
Lazarus, R. S., & Folkman, S. (1989). Stress, Appraisal, and Coping. Springer: New York.
Mohamadi, D. (2014). The prediction of academic procrastination based on components of Task value, (Unpublished master's thesis). Educational Psychology, Tabriz University.
Mohammadi, D., FathiAzar,E., Badri,R., & Ebrahimi, O. (2014). The prediction of academic procrastination based on task value indices. Journal of Education and Evaluation, 7(38), 99- 110 [In Persian].
Mousavi, M., Hashemi razini, S. A., Amin yazdi, S. A., Soltani, E., Ahmadi, Z., Khanzadeh, M., & Kikhavani, S. (2013). The Prediction of Academic Procrastination Based on Emotional Intelligence components. Ilam University of Medical Science, 21(4), 21- 29 [In Persian].
Onwuegbuzie, A. J. (2004). Academic procrastination and statistics anxiety. Assessment & Evaluation in Higher Education, 29(1), 3-19.
Pallant, J. (2010). Data Analysis for the Behavioral Sciences Using SPSS[A. Rezai Trans.]. Tabriz: Forouzesh Publishing [In Persian].
Pintrich, P. R., & Shunk, D. H. (2007). Motivation in Education: Theory, Research, and Applications. [M. Shahriar, Trans.]. Tehran: Nash-e-Elm [In Persian].
Pintrich, P. R., & Schunk, D. H. (2002). Motivation and Education, Theory, Research Journal of Educational Research, 14, 123-141.
Sepehrian, F., & Hosseinzadeh, M. (2012). Structural modeling analysis of the relationship between coping styles and academic procrastination among students. New Thoughts on Education, 7 (4), 77-93 [In Persian].
Steel, Piers. (2007). the nature of procrastination: A meta-analytic and theoretical Review of Quintessential self- Regulatory Failure. Psychological bulletin, 133, 65-94.
Wigfield, A., & Eccles, J. (1992). The development of achievement task values: A theoretical analysis. Developmental Reviw, 12, 265-310.
Wigfield, A., & Eccles, J. (2000). Expectancy-value theory of achievement motivation, Contemporary. Educational Psychology, 25, 68-81.
Wilson, B. A., & Nguyen, T. D. (2012). Belonging to tomorrow: An overview of procrastination. International Journal of Psychological Studies, 4, 211–217.
Wolters, C. A. (2003). Understanding procrastination from a self-regulated learning perspective. Journal of Educational Psychology, 95, 179-187.
Yaghoubi, A., Ghalaee, B., Rashid, Kh., & Kord Noghani, R. (2014). Factors associated with academic procrastination. Journal of Educational Psychology, 11 (37), 161- 185 [In Persian].