شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر توسعه مدارس هوشمند
محورهای موضوعی : روانشناسی تربیتیمجتبی رضاییراد 1 , اسماعیل زارعیزوارکی 2 , رضا یوسفیسعیدآباد 3
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، دانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی، گروه علوم تربیتی، ساری، ایران. (نویسنده مسئول)
2 - استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی.
3 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، گروه علوم تربیتی، ساری، ایران.
کلید واژه: فن آوری اطلاعات و ارتباطات, : مدارس هوشمند, عامل تکنولوژیکی, عامل آموزشی, عامل فرهنگی, عامل راهبردی, عامل اقتصادی, عامل حقوقی, عامل اجتماعی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر توسعه مدارس هوشمند و با روش توصیفی، پیمایشی (زمینه یابی) و مقطعی در سال 1389 انجام شد. جامعه آماری متشکل از 900 نفر از معلمان و مدیران مدارس شهرستان ساری بوده که از این جامعه 270 نفر به صورت تصادفی طبقهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته با بهرهگیری از تجارب جهانی استفاده شد. به منظور تعیین روایی از قضاوت اساتید این رشته استفاده گردید و میزان پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ معادل 80/0 حاصل گردید. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون t تک نمونه ایی و آزمون رتبهبندی میانگینها (فریدمن)) انجام گردید. نتایج حاصل نشان داد که به ترتیب عوامل تکنولوژیکی- عامل آموزشی- عامل فرهنگی- عامل راهبردی- عامل اقتصادی- عامل حقوقی- عامل اجتماعی در توسعه مدارس هوشمند مؤثر است.
Present study was done with the purpose of identifying and prioritizing effective factors on developing intelligent schools by means of descriptive sectional survey method (field study) in 2011. Statistical population was included 900 teachers and principals of schools of Sari township from which using Morgan table 270 persons were selected as sample size. The sampling was stratified random sampling method. To collect the data, researcher made questionnaire was used. In order to define validity, professor's judgment of this field was considered and the reliability was calculated 0.80 according to cronbach’s alpha. Data analysis was done by means of descriptive and inferential Friedman’s Rank test. The results showed that technological, educational, cultural, precedural, economical, legal and social factors were effective on developing intelligent schools, respectively.
ایزی، مریم، (1386). بررسی موانع توسعه آموزش الکترونیکی و ارائه الگوی مناسب بهرهگیری از آن در آموزش متوسطه (از دیدگاه مدیران و دبیران) تهران، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی: دانشگاه علامه طباطبایی، پایاننامه کارشناسی ارشد.
خسروی، محبوبه، (1386). «فناوری اطلاعات و تحول در دنیای آموزش»، مجموعه مقالات دومین همایش فن آوری آموزشی (رویکردی نوین در نظام آموزشی)، تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی، صفحه 141.
ذوفن، شهناز. (1383). کاربرد فناوریهای جدید در آموزش. تهران: انتشارات سمت.
صالحی، محمد، کاشانی، ندا، (1385). عوامل مؤثر در اجرای مدرسه هوشمند، مجله روانشناسی و علوم تربیتی، اندیشههای تازه در علوم تربیتی، پاییز 1386 - شماره 8، از صفحه 71 -84.
صدری ارحامی، مهدی، (1382). آموزشمجازی در ایران و راهکارها با تأاکید بر آموزش عالی، دانشکده حسابداری و مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی، پایاننامه کارشناسیارشد چاپ نشده.
عبادی ،رحیم، (1383). فن آوری اطلاعات در آموزش وپرورش. انتشارات مدرسه توسعه فناوری مدارس هوشمند.
لرکیان، مرجان، (1384). بررسی استراتژی های توسعه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش سه کشور استرالیا، هنگ هنگ و فنلاند با تاکید بر خط مشی تربیت معلم برنامه درسی با ارائه راهکارهایی برای توسعه نظام آموزش و پرورش ایران، پایان نامه کارشناسی ارشد چاپ نشده.
مؤیدنیا، فریبا، (1384). مدارس هوشمند رویکردی نو در آموزش و پرورش کشور، مجله پیوند، شماره 314، آذرماه ص27-21.
محمودی، جعفر و همکاران، (1387). بررسی چالش های توسعه مدارس هوشمند در کشور، فصلنامه نوآوریهای آموزشی، شماره 27، سال هفتم، پائیز.
وب سایت شرکت فناوری اطلاعات رایا زیتون، (1385). حوزه های کاربردی آموزش الکترونیکی، مدارس هوشمند http://www.rayazeytoon.ir/05.html
Howard III, F. A. (2008). Information communication technology and Liberia with respect to globalization, http://thesisabstracts.com/
Le Blanc, A., & Wands, M. (2001). Critical Success Factors: e-Learning Solutions Cappuccino. The Official E-Newsletter of the Change and Learning Practice, 2.
Koponen, E. (2008). The development, implementation and use of e-learning: Critical realism and design science perspective (PhD Dissertation). Finland: Department of computer sciences. Retrieved onJanuary 23rd, 2009 from: http://www.digibusiness.fi/uploads/reports/1236085810_Koponen%20 Erkki. pdf