بررسی و مقایسه اثربخشی اجرای ارزشیابی کیفی توصیفی و ارزشیابی سنتی بر مهارتهای اجتماعی دانشآموزان ابتدایی*
محورهای موضوعی : روانشناسی تربیتییوسف نامور 1 , اعظم راستگو 2 , عباس ابوالقاسمی 3 , سعید سیفدرخشنده 4
1 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل
2 - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اردبیل، گروه علوم تربیتی، اردبیل، ایران
3 - دانشیار دانشگاه محقق اردبیلی
4 - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اردبیل، اردبیل، ایران
کلید واژه: ارزشیابی کیفی توصیفی, مهارت اجتماعی, دانش آموزان مقطع ابتدایی,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف بررسی میزان اثربخشی اجرای آزمایشی ارزشیابی کیفی توصیفی بر مهارت های اجتماعی دانش آموزان مدارس ابتدایی استان اردبیل در سال تحصیلی 89-88 انجام شد. روش تحقیق از نوع علی مقایسه ای بود. نمونه گیری از مدارسی که ارزشیابی توصیفی در آنها اجرا می شد به روش سرشماری صورت گرفت و برای هر مدرسه ای که به عنوان نمونه انتخاب شد یک مدرسه مشابه که ارزشیابی سنتی در آنها اجرا می شد برای مقایسه انتخاب گردید. در مجموع 999 نفر دانش آموز ابتدایی و 99 نفر معلم به عنوان نمونه انتخاب شدند. اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسش نامه های محقق ساخته از دانش آموزان و معلمان جمع آوری شد. دادههای جمع آوری شده با نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. نتایج بدست آمده نشان داد که ارزشیابی توصیفی تأثیر بیشتری نسبت به ارزشیابی نمره ای بر میزان کارگروهی و همکاری و کاهش رقابت و همچنین افزایش مشارکت آنها در بحث و گفتگوهای دانش آموزان دارد. با توجه به نتایج این تحقیق اجرای ارزشیابی کیفی توصیفی با رفع برخی کاستی ها توصیه می شود.
The study conducted to investigate the effectiveness of implementing qualitative descriptive evaluation on elementary school students’ social skill in Ardabil Province in 2009-2010. The research method was Causal-comparative. The statistical population included all the elementary schools with descriptive evaluation method which were chosen for comparison with their counterpart traditional evaluation. The chosen sample size was 999 elementary students’ and 99 teachers. The data were collected through researcher made questionnaires. The SPSS software was used to analyse the data. Descriptive and inferential statistics were used to analyse the hypotheses. The results showed that descriptive evaluation has more effect on group work, cooperation, reducing the competition and engagements in discussions than the traditional evaluation. Based on the findings, the descriptive evaluation is recommended with some reforms.
(1382). مجموعه مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش. تهران: انتشارات وزارت آموزش و پرورش.
امیری، طاهره (1385). بررسی میزان اثربخشی طرح ارزشیابی توصیفی در پایههای اول، دوم و سوم ابتدایی و مقایسه آن با ارزشیابی کمی در استان چهارمحال و بختیاری سال تحصیلی85-1384. چهارمحال و بختیاری: شورای تحقیقات آموزشی سازمان آموزش و پرورش.
حسنی، محمد و احمدی، حسین (1384). ارزشیابی توصیفی: ارزشیابی برای یادگیری بهتر. تهران: انتشارات مدرسه.
حسنی، محمد (1382). راهنمای اجرای ارزشیابی توصیفی. تهران: دفتر آموزش و پرورش پیش دبستانی.
حصاربانی، زهرا (1385). ارزشیابی توصیفی بستری برای پرورش خلاقیت. ماهنامه پیوند (320).، 22-29.
خوش خلق، ایرج (1384). بازنگری در روش های سنجش و نقش آن در اصلاحات آموزشی. اولین همایش ارزشیابی از پیشرفت تحصیلی. تهران: دفتر آموزش و پرورش پیش دبستانی و ابتدایی.
رستگار، طاهره (1382). ارزشیابی در خدمت آموزش: رویکردهای نو در سنجش و ارزشیابی با تأکید بر سنجش مستمر و پویا و بازخورد موثر به دانش آموزان در فرایند آموزش. تهران: موسسه فرهنگی منادی تربیت.
رضایی، اکبر(1385). تأثیر ارزشیابی توصیفی بر ویژگیهای شناختی عاطفی و روانی- حرکتی دانش آموزان پایه سوم ابتدایی شهر تهران 85-1384. تهران: دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی علامه طباطبایی.
شعبانی، حسن (1377). مهارتهای آموزشی و پرورشی(روشها و فنون تدریس). تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب انسانی دانشگاهها(سمت).
کرامتی، محمد رضا (1380). رقابت یا رفاقت در کلاس درس. مجله روانشناسی و علوم تربیتی، (2)31، 156-139.
کیامنش، علیرضا و نوری، محمد (1377). یافته های سومین مطالعات تیمز. تهران: انتشارات پژوهشکده تعلیم و تربیت.
Kemp, J., & Toperoff, D., (1998, 1 2). Guidelines for portfolioassessment in teaching English. Retrieved 2 21, 2008, from English Inspectorate, Ministry of Education: http://www.etni.org.il/ministry/portfolio/default.html