مقایسه اثربخشی سبکهای رهبری خادمیت و عاملیت در مدارس مقطع متوسطه ناحیه 4 تبریزاز دیدگاه دبیران در سال تحصیلی 1387 -1386
محورهای موضوعی : روانشناسی تربیتیجهانگیر یاری 1 , جواد میرزائی سقین سرا 2
1 - عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
2 - دانش آموخته دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
کلید واژه: اثربخشی, عاملیت, سبک رهبری, رضایتمندی, خادمیت, عملکرد تحصیلی وجوسازمانی,
چکیده مقاله :
مقاله ی حاضر باهدف مقایسه ی اثر بخشی سبک رهبری خادمیت وعاملیت در مدارس مقطع متوسطه ناحیه 4 تبریز انجام گرفته است . جامعه آماری تحقیق مدیران مدارس ناحیه4 به تعداد 30 نفر و دبیران این ناحیه400 نفر می باشد. از میان دبیران مدارس به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای به ازای هر مدیر به تعداد 6 نفر از دبیران همان مدرسه جهت سنجش سبک رهبری واثر بخشی مدیران انتخاب شده اند ، لذا حجم نمونه با فرمول کوکران به195 نفر رسید که در اثر ریزش نمونه آماری از 195 به 133 تقلیل یافته است. روش تحقیق از لحاظ هدف کاربردی واز جهت نوع به صورت توصیفی- پیمایشی بوده وبرای جمع آوری داده ها از دو پرسشنامه ی محقّق ساخته جهت سنجش سبک رهبری واثر بخشی استفاده گردید پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرا نباخ برای سبک رهبری واثر بخشی به ترتیب 98 / 0و 95 /0 بدست آمد داده های حاصل با استفاده از روشهای آمار توصیفی واستنباطی (آزمون t مستقل) مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان می دهد که بین اثر بخشی سبکهای عاملیت وخادمیت تفاوت معنی داری وجود دارد بین نوع سبک رهبری مدیران ورضایتمندی تفاوت معنی داری وجود ندارد بین سبک رهبری مدیران وعملکرد تحصیلی دانش آموزتفاوت معنی داری وجود دارد و بین سبک رهبری مدیران وجو سازمانی تفاوت معنی داری وجود دارد و بین سبک رهبری مدیران وجنس مدیران تفاوت معنی داری وجود دارد .
This research aims at comparing the effectiveness of agency and servant leadership styles in high schools. The statistical population was 30 managers and 400 teachers in Tabriz fourth educational districts .Using stratified random sampling and the use of Cochran formula 195sample size was chosen.The adjusted sample size was133 people. The research method was descriptive survey. In order to gather the data two researcher made questionnaire were used. The reliability of the questionnaires’ were obtained by Cronbach alpha which was 98% and 95% for leadership styles and effectiveness respectively. The data then were analyzed through descriptive and inferential statistics. The results showed that there was significant difference between the effectiveness of agency and servant leadership styles. There was no significant difference between the managers’ leadership styles and students’ educational performance. There was significant difference between managers’ leadership style and organizational climate and managers’ sex.
الوانی سید مهدی (1381) آیا مدیران خود را وقف سازمان می کنند یا سازمان وقف آنان می گردد؟نشریه فرآیند مدیریت وتوسعه 55
رضایی کلید بری حمید رضا (1387) بررسی سازمانهای دولتی ایران از دیدگاه تئوری خادمیتدانشگاه علامه طباطبایی
شیرازی ، ف. ( 1376) بررسی نگرش مدیران دبیرستانهای تهران با اثر بخشی مدیریت آموزشی، مشهد، انتشارات جهاد دانشگاهی
علاقه بند، ع.(1381). مدیریت عمومی، تهران، نشرقی
Block, P.(1993). Stewadship: Choosing Service over Self- Interest. San Francisco :
Berrett- Koehler Publisher.xx.
Davis, J.H, Schooaman , F.D, Donaldson, l.(1997). Toward a Stewardship Theory of management. The Academy of Managemant Review.22(1).20
Davis, J.H , Sdhooaman, F.D , Donaldson L. ( 1997).Toward a Stewadship theory of management The Academy of Management Review.22(1).20.Reply: The
Distinctiveness of Agency The & Stewardship Theory Serve as
Loyalty . Economic Inquiry. 31(1): 663- 670
Frey , B.S.( 1994) . Does Monitoring Increase Work Effort? The Rivarly with Trust and