نقش آموزش در تکوین و ارتقاء تمدن سازمانی
محورهای موضوعی : مدیریت بازرگانی
1 - استادو عضو هیأت علمی گروه مدیریت،واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران،ایران
کلید واژه: آموزش, شهروند, تعالی سازمانی, تمدن سازمانی, منافع سازمان,
چکیده مقاله :
طرح مقوله ای بنام تمدن سازمانی در عصر گذشتن از مقوله کیفیت و ورود به عصر نوآوری وکارآفرینی که نگارنده بعنوان مدلی وسیع تر از مدل های موجود در ارزیابی تعالی سازمانی مطرح ساخته است سابقه چندانی در ادبیات موجود حوزه های مختلف مدیریت ندارد. در راستای معرفی تمدن سازمانی، که نگاهی متفاوت به تعالی سازمانی است این پرسش را مطرح می سازد که چگونه از تمدن سازمانی تعریفی عملیاتی ارائه شود که هم مورد قبول باشد و هم قابلیت اندازه گیری تمدن سازمانی را امکان پذیر سازد تا بتوان چگونگی نقش آموزش درتکوین و ارتقاء آن را مطرح ساخت؟ در این نگارش ضمن ارائه تعاریفی از تمدن سازمانی و نقش آن در مقایسه با ابعاد دیگر عوامل توفیق برای سازمانها، نقش آموزش و توسعه منابع انسانی در شکل گیری و ارتقاء آن مورد بحث قرار گرفته است.
Addressing the topic "organizational civilization" in the era of transition from the issue of quality and entrance to the age of innovation and entrepreneurship, which I have put forward as a model broader than the other existing models for evaluating organizational promotion, does not have a long history in the existing literature of different areas of management. Along with the introduction of organizational civilization, which looks at the organizational promotion from a different perspective, the following question is addressed: "How can we present a practical definition of organizational civilization in such a way that it is not only acceptable, but it can also measure organizational civilization so that we can put forward the question of how education can affect the formation and promotion of it?" In this paper , in addition to presenting some definitions of organizational civilization and its role in comparison with other aspects of success factors for organizations, the role of education and developing human resources in the formation and promotion of organizational civilization has been discussed.
Abeysekera, I., & Guthrie, J. (2004). Human capital reporting in a developing nation. The British Accounting Rrview, 36, 251-268.
Becker, B. E., Huselid, M. A., & Ulrch, D. (2001). The HR scorecard. Massachusetts: Harvard Business Scholl Press. Bontis, N. (1998). Intellectual capital: an exploratory study that develop measures and models. Management Decision, 36, 63-76.
Bontis, N., Keow, W. C. C., & Richardson, S. (2000). Intellectual Capital and Business performance in Malaysian industries. Journal of Intellectual capital, 1, 85-100.
Bozdag , C. E., Kahraman, C., & Ruan, D. (2003). Fuzzy group decision making for selection among computer integrated manufacturing systems. Computers in Industry, 51, 13-29.
Buckley, J. J. (1985). Fuzzy hierarchical analysis. Fuzzy Sets and Systems, 17, 233-247.
Chang, D. Y. (1992). Extent analysis and synthetic decision, optimization techniques and applications. Singapore: World Scientific, 1.
_||_Abeysekera, I., & Guthrie, J. (2004). Human capital reporting in a developing nation. The British Accounting Rrview, 36, 251-268.
Becker, B. E., Huselid, M. A., & Ulrch, D. (2001). The HR scorecard. Massachusetts: Harvard Business Scholl Press. Bontis, N. (1998). Intellectual capital: an exploratory study that develop measures and models. Management Decision, 36, 63-76.
Bontis, N., Keow, W. C. C., & Richardson, S. (2000). Intellectual Capital and Business performance in Malaysian industries. Journal of Intellectual capital, 1, 85-100.
Bozdag , C. E., Kahraman, C., & Ruan, D. (2003). Fuzzy group decision making for selection among computer integrated manufacturing systems. Computers in Industry, 51, 13-29.
Buckley, J. J. (1985). Fuzzy hierarchical analysis. Fuzzy Sets and Systems, 17, 233-247.
Chang, D. Y. (1992). Extent analysis and synthetic decision, optimization techniques and applications. Singapore: World Scientific, 1.