بررسی دلایل عدم بکارگیری آنالیز ارزش و تفکرناب (مطالعه موردی)
محورهای موضوعی : مدیریت بازرگانیهوشنگ تقی زاده 1 , مهرداد محمدپور شاطری 2
1 - استادیارگروه مدیریت،واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز،ایران
2 - کارشناس ارشد رشته مدیریت صنعتی و عضو باشگاه پژوهشگران جوان تبریز
کلید واژه: عوامل درون سازمانی, آنالیز ارزش, تفکرناب, تحلیل ABC, عوامل برون سازمانی,
چکیده مقاله :
این مقاله به دنبال بررسی دلایل عدم بکارگیری آنالیز ارزش و تفکر ناب در شرکتهای سازنده قطعات خودرو در صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی استان آذربایجان شرقی وتعیین سهم عوامل درون سازمانی و برون سازمانی این دلایل می باشد. جامعه آماری مقاله حاضر را، کارشناسان شرکتهای سازنده قطعات خودرو مشتمل بر 120 شرکت درصنایع کوچک و شهرکهای صنعتی استان آذربایجان شرقی تشکیل می دهند که با تئوریهای مدیریت آشنایی مقدماتی دارند. با استفاده از فرمول تعیین حجم نمونه، 45 شرکت ، بعنوان نمونه آماری مشخص، و به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده اند. از هر یک از شرکتهای انتخاب شده نیز یک نفر کارشناس به تصادف انتخاب شده اند. پس از مشخص نمودن حجم نمونه، با استفاده از پرسشنامه های تدوین شده، اطلاعات لازم جمع آوری و تلخیص شده است. سپس به کمک آزمون علامت یک نمونه ای ، میزان اعمال تئوریهای فوق الذکر توسط هر یک از اعضاء بررسی شده است. به کمک آزمون انجام گرفته هر یک از شرکت های تشکیل دهنده جامعه آماری که تئوریهای فوق الذکر در آنها اعمال شده است حذف گردیده اند. سپس پرسشنامه ای در بین اعضای باقیمانده توزیع، و اطلاعات لازم جمع آوری شده است. اطلاعات جمع آوری شده تلخیص و طبقه بندی گردیده و به کمک آنالیز ABC، عوامل تاثیرگذار شناسایی شده است. در نهایت به کمک نسبت ها و تئوری تخمین سهم هر یک از عوامل درون و برون سازمانی محاسبه شده است.
The aim of this article is to investigate the reasons for un- application of value analysis and pure thinking in auto-part manufacturing companies in small industries and industrial towns in East Azerbaijan and to determine the intra-organizational and extra-organizational factors. The statistical population consists of managers and experts of 120 automobile parts companies in East-Azerbaijan industrial towns. They are familiar with primary management theories. By using the formula for the determination of sample volume, 45 persons were selected randomly as the statistical population sample .Then, the data were collected by the compiled questionnaires. The level of the mentioned theories application by each member was determined by the one-sample sign test. According to the test, the members of the statistical population who had applied these theories were omitted. The questionnaires were distributed and the data were collected and categorized and the effective factors were determined by parto graph. Finally, the extra-organizational and intra-organizational factors were calculated using the ratio and share estimate theory.
Dehghan Najmabadi, M. (2005). Valuation Management. Iranian Management Magazine, 95-96, (In Persian).
Jabal Ameli, M. S., & Mir Mohammad Sadeghi, A. (2003). Value Engineering. Tehran: Farat Publications, (In Persian).
Ontario, Ministry of Transportation. (2005). Available on: www.mto.gov.on.ca/english/.
Safdel, A. (2005). Knowing the Key Factors of Value Engineering in Iran. 2nd National Conference on Value Engineering, (In Persian).
Shekariry, A. (2005). Creating Value through Thinking and Value Engineering. Second National Conference on Value Engineering, (In Persian).
Taghizzadeh, H., & Portaqi Anvarian, J. (2006). Analysis of Value and its Application in Assembly Lines. Journal of Management Economics, 75(10), (In Persian).
U.S. General Services Administration . (2005). Available on: http://www.gsa.gov/.
Womack, J. P., & Daniel, T. J. (2005). Lean Thinking: Eliminating Waste and Creating Value in Organizations. Translated by: A., Radnezhad, Isfahan: Amozeh Publishing, (In Persian).
Washington State Department of Transportation. (2005). Available on: www.wsdot.wa.gov/.
White House Home. (2005). Available on: http://www.whitehouse.gov.
_||_Dehghan Najmabadi, M. (2005). Valuation Management. Iranian Management Magazine, 95-96, (In Persian).
Jabal Ameli, M. S., & Mir Mohammad Sadeghi, A. (2003). Value Engineering. Tehran: Farat Publications, (In Persian).
Ontario, Ministry of Transportation. (2005). Available on: www.mto.gov.on.ca/english/.
Safdel, A. (2005). Knowing the Key Factors of Value Engineering in Iran. 2nd National Conference on Value Engineering, (In Persian).
Shekariry, A. (2005). Creating Value through Thinking and Value Engineering. Second National Conference on Value Engineering, (In Persian).
Taghizzadeh, H., & Portaqi Anvarian, J. (2006). Analysis of Value and its Application in Assembly Lines. Journal of Management Economics, 75(10), (In Persian).
U.S. General Services Administration . (2005). Available on: http://www.gsa.gov/.
Womack, J. P., & Daniel, T. J. (2005). Lean Thinking: Eliminating Waste and Creating Value in Organizations. Translated by: A., Radnezhad, Isfahan: Amozeh Publishing, (In Persian).
Washington State Department of Transportation. (2005). Available on: www.wsdot.wa.gov/.
White House Home. (2005). Available on: http://www.whitehouse.gov.