بررسی عوامل مؤثر بر مدیریت هزینه مشتمل بر بهایابی هدف و مهندسی ارزش در گروه صنعتی ایران خودرو تبریز
محورهای موضوعی : مدیریت بازرگانیمهدی علی نژاد ساروکلائی 1 , حسین بیورانی 2 , فروزان جانمردی 3
1 - مدرس گروه حسابداری،واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز،ایران
2 - عضو هیأت علمی (دانشیار) گروه آمار،دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز،ایران
3 - دانش آموخته کارشناسی ارشد سازمان مدیریت صنعتی تبریز
کلید واژه: ارزش, مهندسی ارزش, مدیریت هزینه, بهایابی برمبنای هدف,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش طراحی الگوریتم مدیریت هزینه بنگاه اقتصادی در گروه صنعتی ایران خودرو تبریز می باشد و مشتمل بر تلفیق دو روش بهایابی بر مبنای هدف و مهندسی ارزش است. بر این اساس، نمونه ای مشتمل بر 47 نفر از مدیران و کارشناسان شرکت ایران خودرو تبریز انتخاب و پرسشنامه مابین آن ها توزیع شد. در این پژوهش برای آزمون فرضیه ها، از آزمون میانگین جامعه و آزمون آنالیز واریانس استفاده شده است. نتایج پژوهش حاکی از این است که مدیریت کردن سود و نحوه ارتباط با تأمین کنندگان مواد و قطعات برای گروه صنعتی ایران خودرو تبریز رابطه معناداری با مدیریت هزینه مشتمل بر بهایابی هدف و مهندسی ارزش دارد. اما کسب رضایت مشتریان و طراحی محصولات جدید برای شرکت فوق رابطه معناداری با مدیریت هزینه ندارد. از نظر پاسخ دهندگان استفاده از تکنیک مدیریت هزینه جایگزین مناسبی برای سیستم بهایابی سنتی ایران خودرو تبریز نیست. در نهایت نتایج تحقیق نشان می دهد که از نظر پاسخ دهندگان، بکارگیری تکنیک مدیریت هزینه در گروه صنعتی ایران خودرو تبریز امری ضروری محسوب نمی گردد.
The aim of the present research is to design the algorithm of the cost management of a business entity in Tabriz Iran Khodro Industrial Group, and it involves the integration of the two methods of target based costing and value engineering. To do so, first a sample including 47 managers and specialists of Tabriz Iran Khodro Company were selected and a questionnaire was distributed among them. To test the hypotheses of the research, we used average population and ANOVA test. The results of the research showed that profit management and the type of relationship with materials and machinery suppliers for Tabriz Iran Khodro Company have a meaningful relationship with cost management including target costing and value engineering. But customer satisfaction and designing new products didn't have a meaningful relationship with cost management. Also, the results showed that regarding the respondents' viewpoints, using cost management technique cannot be a suitable alternative for the traditional costing system in Tabriz Iran Khodro Company. Finally, the research results showed that regarding the respondents' viewpoints, using cost management technique is not considered to be a necessity in Tabriz Iran Khodro Industrial Group.
Cooper. R. (1992),"Implementing Activity-Based Cost Management. Montrale NJ": The Instituteof Management Accounting.
Cooper, R., Slagmulder, R. (1997), Target Costing and Value Engineering. ProductivityPress.
Dastgiri, M., & Arab Yarmohammadi, J. (2004). Examining the Barriers to Using the Target Costing System in Companies Accepted in Tehran Stock Exchange. Quarterly Journal of Accounting and Auditing, 12(1), (In Persian).
Ghasempour, M. (2010)., Value Engineering (Value Management), (In Persian).
Hashemi, F. S., & Javadpour, A. (2008). Objectives-Based Costing ... CBO, (In Persian).
Ibusuki. U, Kaminski. P. (2005), “Product development process with focus on value engineering and target-costing a case study in an automotive company”
Khashei Varnakhasti, V. (2006). Cost Management Design (Case Study: Iran Khodro Industrial Group). Master's Thesis, Tehran: Imam Sadiq University, (In Persian).
PascoalFilomena.T, KliementNeto, Robert DuffeyM, (2008), "Target Costing operationalization during product development".
Pourmood, R., &Ghoreyshi, Mo. (2008). Application of Value Engineering in the Cost-Based System Based on the Goal. Iran University of Science and Technology, (In Persian).
_||_
Cooper. R. (1992),"Implementing Activity-Based Cost Management. Montrale NJ": The Instituteof Management Accounting.
Cooper, R., Slagmulder, R. (1997), Target Costing and Value Engineering. ProductivityPress.
Dastgiri, M., & Arab Yarmohammadi, J. (2004). Examining the Barriers to Using the Target Costing System in Companies Accepted in Tehran Stock Exchange. Quarterly Journal of Accounting and Auditing, 12(1), (In Persian).
Ghasempour, M. (2010)., Value Engineering (Value Management), (In Persian).
Hashemi, F. S., & Javadpour, A. (2008). Objectives-Based Costing ... CBO, (In Persian).
Ibusuki. U, Kaminski. P. (2005), “Product development process with focus on value engineering and target-costing a case study in an automotive company”
Khashei Varnakhasti, V. (2006). Cost Management Design (Case Study: Iran Khodro Industrial Group). Master's Thesis, Tehran: Imam Sadiq University, (In Persian).
PascoalFilomena.T, KliementNeto, Robert DuffeyM, (2008), "Target Costing operationalization during product development".
Pourmood, R., &Ghoreyshi, Mo. (2008). Application of Value Engineering in the Cost-Based System Based on the Goal. Iran University of Science and Technology, (In Persian).