مدیریت محیط کاری سازمانهای خدماتی (مطالعه موردی: سازمانهایهای خدماتی شهر تبریز)
محورهای موضوعی : مدیریت بازرگانی
1 - عضو هیئت علمی (دانشیار) گروه مدیریت، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
کلید واژه: رضایت, انگیزش, مدیریت محیط کاری, عملکرد سازمانی کارکنان, همکاری عاطفی,
چکیده مقاله :
مدیریت محیط کاری بر اساس فرآیند مدیریت برنامهریزی، سازماندهی، هدایت و نظارت بر کار اعضاى سازمان و کاربُرد کلیه منابع قابل دسترسى براى رسیدن به هدفهاى تعیین شده سازمان است که بدین دلیل موفقیت سازمان در تحقق اهداف مدیریت محیط کاری مؤثر، مسئله این بررسی بوده است. بدین دلیل با توجه به اهمیت و ضرورت این بررسی که یکی از عوامل کلیدی در افزایش بهرهوری، مدیریت محیط کاری سازمان است، تعیین آن برای ارتقاء عملکرد کارکنان با محوریت رضایت، همکاری عاطفی و انگیزه کارکنان هدف اصلی این بررسی بوده است. در این راستا جامعه آماری این بررسی مدیران، کارشناسان و کارکنان سازمانهای خدماتی شهر تبریز بوده که با توجه به محدودیتهایی با انتخاب پنج نمونه از این سازمانها جهت جمعآوری اطلاعات، سبکهای مدیریتی مختلف مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت مطابق نتایج به دست آمده اِعمال اصول مدیریت محیط کار به ترتیب اولویت به تفکیک برای هر سازمان بر اساس نوع فعالیت که میتواند به ارتقاء عملکرد مدیران، کارشناسان و کارکنان سازمان با محوریت رضایت، همکاری عاطفی و انگیزه کارکنان تأثیرگذار باشد، مشخص شد.
Organizational Work environment management (OWEM) is based on the process of planning management, organizing, directing and controlling of the organizational workers, and utilizing all the available resources in order to achieve the organization's defined goals. For this reason, the organization's success in realizing the goals of effective work environment management has been the main concern of this study. Thus, with regard to the importance and necessity of the fact that organizational work environment management is a key factor in increasing productivity, the main goal of the present study has been to determine it (OWEM) to improve the staff performance with a focus on satisfaction, emotional cooperation and motivation of the staff. The statistical population includes the managers, experts and personnel of official organizations of Tabriz. Regarding certain limitations, 5 official organizations were selected in order to collect data, and the different management studes were studied. Finally, according to the obtained results, the principles of management which can be effective on the performance improvement of managers, experts and employees of the organization with a focus on satisfaction, emotional cooperation and motivation of the staff were determined for each organization separately taking priorities into account and considering the type of activities.
