بررسی تاثیر متقابل بهرهوری و کیفیت زندگی کاری منابع انسانی (ارگان مورد مطالعه شرکت آب و فاضلاب مراغه)
محورهای موضوعی : مدیریت بازرگانیمحمد کلامی 1 , اسماعیل عمران زاده 2 , سیدرضا شریفی 3 , سیدسینا شریفی 4
1 - عضو هیئت علمی (مربی) دانشگاه آزاد اسلامی، گروه اقتصاد، واحد ممقان، ایران
2 - عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، گروه مدیریت ، واحد ممقان، ایران
3 - دانشآموختهی کارشناسیارشد مدیریت دولتی- منابع انسانی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تبریز، ایران
4 - دانشجوی کارشناسیارشد مدیریت صنعتی گرایش تولید و عملیات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران
کلید واژه: رضایت شغلی, منابع انسانی, ارزشیابی عملکرد, بهرهوری, کیفیت زندگیکاری,
چکیده مقاله :
در بیش تر کنفرانس های بین المللی بهره وری، چنین عنوان می شود که سطح بهره وری به ویژه بهره وری منابع انسانی در بخش های مختلف اقتصادی کشورهای در حال توسعه پایین است و مشکل شدت افزایش جمعیت را نیز به آن می افزایند، در توجیه اهمیت نقش افراد در مقایسه با سرمایه و تکنولوژی که هر سه از عوامل افزایش بهره وری هستند، تقریباً همه ی صاحب نظران و مدیران سرشناس صنایع جهان، انسان را اساسی ترین عامل تلقی کرده اند، به طوری که در جوامع فراصنعتی هدف و نوع فرهنگ به ترتیب QWL[1] و تاکید بر روابط انسانی پایه گذاری شده است و معتقدندکه سرمایه و تکنولوژی را می توان به صورت وام تامین نموده و خرید، اما انسان ها را نه می توان وام گرفت و نه می توان خرید. انسان ها باید به عنوان سرمایه های اصلی کشورهای در حال توسعه پرورش یابند و در آن ها انگیزه ی تلاش ایجاد شود. لذا در این پژوهش نویسندگان به بررسی ارتباط متقابل بهره وری و کیفیت زندگی کاری منابع انسانی پرداخته و از روش آزمون نیکویی برازش یا آزمون یکنواختی برای پیدا کردن ارتباط متقابل بهره وری و کیفیت زندگی کاری منابع انسانی پرداخته و نتیجه گیری نموده اند که با افزایش کیفیت زندگی کاری بهره وری نیز افزایش یافته است. [1].Quality of Work Life
In most of the international conferences about productivity, it has been stated that the level of productivity, particularly that of human resources, is low in various economic parts of the developing countries. The issue of increasing population is also another factor. Almost all of the connoisseurs and top managers of the world’s industries, in justifying the importance of the role of the people compared with capital and technology, claim that there are three important factors in increasing productivity, and human being is the most important factor, so in top-industrialized communities, the purpose and the kind of culture are based upon QWL and human relationships, respectively. They believe that capital and technology can be provided as a loan and by purchase, but we can neither borrow human beings nor buy them. Human beings should be trained as the main capitals of the developing countries, and they should be motivated. Therefore, in this paper, the authors have tried to survey the mutual relationship between productivity and the quality of work life in human resources. They have concluded that by increasing the quality of work life, the productivity also increases.
- ابطحی، سیدحسین، کاظمی، بابک (1383)، بهرهوری، تهران، موسسهی مطالعات پژوهشهای بازرگانی
- افخمیاردکانی، محسن (1387)، تجزیه و تحلیل کارایی بانکهای تجاری ایران با تکنیک تحلیل پوششی دادهها DEA، دانشگاه اصفهان، پایاننامهی کارشناسیارشد
- امامیمیبدی، علی (1379)، اصول اندازهگیری کارایی و بهرهوری، موسسهی مطالعات و پژوهشهای علمی کاربردی بازرگانی، چاپ اول.
- باقرزاده، مجید؛ اعتباری، محمدرضا (1387)، بررسی ارتباط بین بهرهوری و کیفیت زندگی کاری با بهرهگیری از تکنیک MCP/PMT (مطالعهی موردی)، علوم مدیریت، سال اول، شمارهی 4، بهار، صص 83-65
- خاکی، غلامرضا، (1386)، آشنایی با مدیریت بهرهوری، تهران، سایهنما
- خاکی، غلامرضا، (1378)، روش تحقیق با رویکردی به پایاننامهنویسی، تهران، مرکز تحقیقات علمی کشور
- دهقاننیری، ناهید؛ صالحی، تهمینه؛ اسدینوقابی، احمدعلی، (1387)، کیفیت زندگی کاری و بهرهوری پرستاران بالین و ارتباط آنها با یکدیگر، پژوهش پرستاری، دورهی 3، شمارههای 8 و 9، بهار و تابستان، صص 37-27
- رابینز، استیفن (1380)، مترجم قاسم کبیری، مبانی رفتارسازمانی، مرکز انتشارات علمی دانشگاه آزاد اسلامی
- رودکی، مهدی(۱۳۸۷)، تحلیل دینامیکی کیفیت زندگی کاری، پایاننامهی کارشناسیارشد مدیریت سیستم و بهرهوری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
- سبکرو، مهدی؛ وفایییگانه، محمد؛ کاشانی، صالح (1389)، بهرهوری کارکنان شرکتهای بیمه در پرتو هوش عاطفی و کیفیت زندگی کاری، فصلنامهی صنعت بیمه، سال بیست و پنجم، بهار، صص 202-179
- شفیعآبادی، عبداله، ناصری، غلامرضا (1371)، نظریههای مشاوره و رواندرمانی، مرکز نشر دانشگاهی تهران، ص 124
- طباطبایی، امیرهدایت (1389)، ارزیابی سریع بهرهوری، ،تهران، ص 25
- طبیبی، سیدجمالالدین؛ نصیریپور، امیراشکان؛ گوهری، محمودرضا؛ علیزاده، فرشته(1387)، رابطهی کیفیت زندگی کاری با میزان بهرهوری مدیریت بیمارستانهای تامین اجتماعی استان تهران: 1387، فصلنامهی علمی- پژوهشی مدیریت سلامت، دورهی 11، شمارهی 34، زمستان
- فتاح، ناظم (1387)، رابطهی بین کیفیت زندگی کاری کارکنان و بهرهوری خدمات مدیران مراکز آموزش عالی، پژوهشهای مشاوره (تازهها و پژوهشهای مشاوره) دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، شمارهی بیست و پنچ، بهار، 70-43.
- فرنیا، محمدعلی؛ شجاعی، خهبات (1388)، بررسی رابطهی بین کیفیت زندگی کاری مدیران با بهرهوری آنان در مدارس شهرستان سردشت در سال تحصیلی 1388-1387، علوم تربیتی، سال دوم، شمارهی 5، بهار، صص 184-161
- کاظمی، بابک، ابطحی، حسن (1388)، بهرهوری، تهران، ص 4
- گلی بلسینگر(1383)، ترجمهی علی خسروجردی، فصلنامهی کتاب، مدیریت منابعانسانی، شمارهی ۵۹
- مدیریت بهرهوری بنیاد مستضعفان وجانبازان (1379)، مفاهیم اساسی بهرهوری، تهران، نشرکارآفرینان
- مرادی، حسن، (1390)، خصوصیسازی و نقش آن در ارتقا بهرهوری، همایش منطقهای ارتقا بهرهوری در سال جهاد اقتصادی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دولتآباد
- میرسپاسی، ناصر، (1372)، مقاله تاثیر متقابل بهرهوری وکیفیت زندگی کاری، مجلهی اقتصاد و مدیریت شمارهی 15.
- Ballou B, Norman H, Goodwin NH .Quality of Work Life. Strategic Finance 2007; 89(4). Available from: URL: http://www.imanet.org/publications_sfm_bi_oct2007.asp
- Care Personnel in Catalonia: Evidence based on Cross- Sectional, Retrospective and Longitudinal Design.
- Conklin MH, Desselle SP (2007), Snapshot of Pharmacy Faculty Quality of Work Life and Productivity. Pharmacy Teaching; 14(1): 53-77
- International Journal of Health Care Quality Assurance(2008); 21(2): 203-18
- Kirsten W. (2008), Health and Productivity Management in Europe. International Journal of Workplace Health Management 2008; 1(2):136-44.
- Mahoney, Thomas A. (1988), New perspectives, formal, Productivity in organizations, psychology, John P. Campbell, Richard J. Campbell, and Industrial and organizational Associates, Jossey - Bass Publishers.
- Sumanth,D: j. (1984); Productivity Engineering and Management , Mcgraw-Hill
- Thomas, B. and Baron, J. (1994), Evaluating Knowledge Worker Productivity: Literature Review, USACERL Interim Report FF-94/27, USACERL, Champaign, IL
- Dolan SL, Garcia S, Cabezas C, Tzafrir SS. Predictors of Quality of Work and poor Health among Primary Health
_||_