The Role of the Youth's Needs for the Consumption of Music as an Art and Literature Concept in Andimeshk
محورهای موضوعی :محمدحسن مقدس جعفری 1 , محسن قلاوند 2
1 - shostar branch
2 - shoshtar branch
کلید واژه: Music Consumption, The youth in Andimeshk, IAU students,
چکیده مقاله :
In this paper, we are clarifying the youth's needs for the consumption of music. As it is said music and its varieties are changing rapidly because of modern possibilities among the societies. As the function of society is altering accordingly, the need for the music is subject for a big change as well. This study was done on the method of survey and the subjects were selected on a random classified sampling system. Boys and girls were chosen among the total population of 4464 students. The results show that the students' needs for consumption of music is the relief of tension, emotional, cognitive, personal solidarity and the need for social cohesion. Thus these variables have mote effect on the youth music selection.
در این مقاله کوشش شده تا نقش نیازهای جوانان در نوع مصرف موسیقیایی مشخص شود. بر این اساس مشخص ساختن نقش نیازهای جامعه جوان در نوع موسیقی مورد مصرف آنان از اهداف اصلی این پژوهش میباشد. از آنجا که موسیقی در سالهای اخیر به عنوان یکی از مصنوعات فرهنگی که تقریباً تمامی عرصههای زندگی خصوصی و عمومی افراد را در برگرفته تلقی میشود، لذا پرداختن به آن در چهارچوب جامعهشناختی اجتنابناپذیر است. از اینرو در اینجا این سؤال شکل گرفت که احتمالاً تغییراتی در سطح جامعه و به خصوص در سطح نیازها در جامعه رخ دادهاست که چنین موسیقیهایی (موسیقیهای وابسته به فرهنگ بیگانه) در شکل ظاهری فرهنگ نمود پیدا کردند. در این راستا تلاش شده تا با رویکرد تغییرات فرهنگی و نظریه استفاده و خشنودی به موسیقی نگریسته و بر این مبنا بتوان دلایلی را استنتاج نمود. روش تحقیق در این پژوهش براساس روش پیمایشی در بین دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرستان اندیمشک که با استفاده از نمونهگیری کوکران، انتخاب گردید و بر این اساس300 نفر از دانشجویان پسر و دختر در مقاطع تحصیلی کاردانی و کارشناسی با شیوه نمونهگیری طبقهبندی شده و با استفاده از تکنیک پرسشنامه اطلاعات این پژوهش گردآوری شد. نتایج پژوهش نشان میدهد که در بین دانشجویان دانشگاهآزاد اسلامی شهرستان اندیمشک به ترتیب نیازهای گریز از تنش، نیاز عاطفی، نیاز شناختی، نیاز انسجام بخش شخصی و نیاز انسجام بخش اجتماعی بیشترین تأثیر را بر روی نوع مصرف موسیقیایی دارند. بنابراین با توجه به نتایج تحقیق میتوان گفت: در نوع مصرف موسیقی این نیازها تأثیرگذارند.