Exploring the Social Factors Affecting Social Identity (A Case Study of the Youth Aged 15-29 Living in the City of Esfahan
محورهای موضوعی :اشرف عبدالحسینی 1 , منصور حقیقتیان 2
1 - dehaghan branch
2 - dehaghan branch
کلید واژه: Esfahan, Social identity, the youth,
چکیده مقاله :
The present article is a survey research that intends to explore the social factors affecting social identity. Statistical population consisted of over 551653 youth aged 15-29 living in the city of Esfahan. From among them, 384 persons were selected as sample of the study based on sampling formula using quota sampling method. Research hypotheses were formulated by referring to the theories given by Giddens, Bourdieu, Gerbner, Gaffman, Tajfel and Jenkins. Data collection instrument was questionnaire. After analyzing the data, it was found that the level of body management among the youth aged 15-29 living in the city of Esfahan was medium to high. Based on inferential analysis, there was a statistically significant correlation between cultural capital (r=-0.166), media consumption (r=-0/179), attention attracting (r=-0. 319), age (r=0/129), marital status, job status and social identity. Furthermore, regression analysis results showed that there was a significant correlation between variables such as gender, level of education, marital status, media consumption, cultural capital, attracting attention and social identity among the youth under research so that these variables accounted for %0.365 of the variance gained for social identity.
این مقاله با هدف بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر هویت اجتماعی با روش پژوهش پیمایشی انجام گردیده است. جامعهآماری، جوانان 15 تا 29 سالهی شهر اصفهان، بالغ بر 551653 نفر بودند. از این تعداد 384 نفر بر اساس فرمول نمونهگیری با روش نمونهگیری سهمیهای انتخاب شدند. فرضیات تحقیق بر اساس نظریات گیدنز، بوردیو، گربنر، گافمن، تاجفل و جنکینز شکل گرفته است. در این پژوهش برای گردآوری دادهها از ابزار پرسشنامه استفاده شد. پس از تجزیه و تحلیل دادهها، یافتهها نشان داد که هویت اجتماعی در بین جوانان 15 تا 29 سالهی اصفهان از سطح بالایی برخوردار است و بر اساس نتایج استنباطی بین متغیرهای سرمایه فرهنگی (166/0-r=)، مصرف رسانهای(179/0- r=)، جلبتوجه( 319/0-r=)، سن(129/0r=)، وضعیت تأهل، وضعیت شغلی و هویت اجتماعی همبستگی معنیداری وجود داشته و همچنین در تحلیل رگرسیونی بین متغیرهای جنسیت، تحصیلات، وضعیت تأهل، مصرفرسانهای، سرمایه فرهنگی، جلب توجه و هویت اجتماعی در میان جوانان همبستگی معنیداری وجود داشته و این متغیرها توانستهاند تا 365/0 درصد از واریانس هویت اجتماعی را تبیین کنند.