An Evaluation of the Relationship between Virtual Social Network's Consumption and the Youth's Lifestyle
محورهای موضوعی :سروش فتحی 1 , منصور وثوقی 2 , گودرز سلمانی 3
1 - garmsar branch
2 - tehran uni
3 - tabriz branch
کلید واژه: lifestyle, Social networks, the youth, Khalkhal city,
چکیده مقاله :
The aim of this study is a sociological explanation on the relationship between virtual social network's consumption and the youth's lifestyle and its factors such as leisure time, body management and the amount of consumption and the type of consumption was based on theoretical frameworks of Bourdieu, Giddens, Simmel and Engellhart. The research method is survey and a questionnaire is used in the study. A sample of 240 residents of Khlakhal city (male and female) aged 15 to 29 years old is selected through a cluster sampling technique. The results show that there is no significant relationship between virtual social networks and lifestyle in general but in details, there is a significant relationship between cultural interactions and the information exchange and lifestyle among them. There is no significant relationship between gender, marital status, virtual network users and non-users, political interactions, interactions with cultural, social and political cities and the lifestyle.
پژوهش حاضر با هدف تبیین جامعهشناختی رابطه شبکههای اجتماعی مجازی با سبک زندگی و ابعاد و مؤلفههای آن از قبیل (اوقات فراغت، مدیریت بدن، میزان مصرف، نوع مصرف) با استفاده از چهارچوب نظری حاکم بر نظریه که بوسیله بوردیو، گیدنز، زیمل و اینگلهارت گسترش یافته طراحی و اجرا گردیده است. این تحقیق به روش پیمایش و با ابزار پرسشنامه انجام پذیرفته است به منظور بررسی این رابطه، 240 نفر از جوانان 15 الی 29 سال ساکن شهر خلخال اعم از(زن و مرد) به روش نمونهگیری خوشهای طبقهای با حجم نامتناسب انتخاب شدند. دادههای حاصل از پرسشنامه با استفاده از روشهای آماری در دو بخش آمار توصیفی و آمار استنباطی، مورد توصیف و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج تحقیق، حاکی از این است که بین شبکههای اجتماعی مجازی با سبک زندگی در کلیات رابطه چندانی وجود ندارد ولی با ورود به جزییات این رابطه را میتوان مشاهده کرد. مثلاً رابطه معنیداری بین متغیرهای تعاملات فرهنگی و تبادل اطلاعات بدون سانسور با سبک زندگی هست. بین دو گروه جنسیت زنان و مردان، مجردین و متأهلین، استفادهکنندگان و غیراستفاده کنندگان، تعاملات سیاسی، تعاملات داخل و خارج از کشور، تعامل با شخصیتهای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی با سبک زندگی رابطه وجود ندارد.