بررسی تأثیر معیارهای اجتماعی بر عملکرد مالی شرکت های تولیدی با تاکید بر معیارهای مالی نوین
محورهای موضوعی : پایداری شرکتیهومن جعفرپور ایناللو 1 , حبیب اله نخعی 2 , قدرت اله طالب نیا 3
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند
2 - استادیار گروه حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند
3 - دانشیار گروه حسابداری، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: ارزش افزوده اقتصادی, ارزش افزوده بازار, ارزش افزوده اقتصادی تعدیل شده, مسئولیت اجتماعی شرکت, معیارهای اجتماعی,
چکیده مقاله :
در پژوهش حاضر به بررسی تأثیر معیارهای اجتماعی بر عملکرد مالی شرکتهای تولیدی با تاکید بر معیارهای مالی نوین در حسابداری پرداخته شد. باتوجه به مطالعات انجام شده، طبقه بندیهای مختلفی برای افشای مسئولیت اجتماعی شرکتها وجود دارد که در این پژوهش برای سنجش معیارهای اجتماعی از شاخصهای اقدامات قانونی، کمیته مسئولیت اجتماعی، فشار بازار، توسعه محصول/سهم بازار و پاسخگویی به نیاز مشتریان به عنوان متغیرهای مستقل استفاده شد. همچنین متغیرهای ارزش افزوده اقتصادی، ارزش افزوده بازار، ارزش افزوده اقتصادی تعدیل شده و Q توبین جهت اندازه گیری عملکرد مالی شرکتها به عنوان متغیرهای وابسته بررسی گردید. پژوهش حاضر از لحاظ طبقه بندی بر مبنای هدف از نوع کاربردی و روش پژوهش از نوع کمی میباشد و از نظرتحلیل دادهها، توصیفی از نوع همبستگی است. دادههای مورد نیاز جهت آزمون فرضیهها با استفاده از سایت بورس اوراق بهادار، یادداشتهای همراه و گزارش فعالیت هیات مدیره به مجمع 108 شرکت تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در طی دوره زمانی 1391 تا 1398 گردآوری شد و با بهرهگیری از روش رگرسیون چند متغیره با استفاده از آزمون F لیمر، هاسمن، بروش-گادفری و بروش-پاگن به کمک نرم افزار R مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج آزمون فرضیهها نشان داد که بین شاخصهای مورد استفاده در معیارهای اجتماعی با معیارهای مالی نوین ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد. باتوجه به نتایج پژوهش حاضر مدیران شرکتها با در نظر گرفتن معیارهای اجتماعی میتوانند در بهبود عملکرد شرکت تأثیر گذار باشند و در جهت بهبود عملکرد و توسعه پایدار گام بردارند.
In the current research, the impact of social criteria on the financial performance of manufacturing companies was investigated with emphasis on new financial criteria in accounting.According to the studies done, there are different classifications for corporate social responsibility disclosure, which in this research is used to measure social criteria from the indicators of legal measures; social responsibility committee, market pressure, product development/market share and responding to customers' needs were used as independent variables.Also, variables of economic added value, market added value, adjusted economic added value &Tobin's Q were investigated to measure the financial performance of companies as dependent variables. In terms of classification, the present research is of the applied type and the research method is of a quantitative type and in terms of data analysis, it is descriptive of the correlation type. The data needed to test the hypotheses were collected using the stock exchange website, accompanying notes and the activity report of the board of directors to the assembly of 108manufacturing companies admitted to the Tehran Stock Exchange during the period from2013to2020and using The multivariate regression method was analyzed using the F Limer, Hausman, Brosch-Godfrey&Brosch-Pagan with the help of R software.The results of the hypothesis test showed that there is a positive and significant relationship between the indicators used in the social criteria and the new financial criteria.According to the results of the current research, company managers can be effective in improving the company's performance by considering social criteria and take steps towards improving performance and sustainable development.
_||_