نقش روابط سیاسی و تحریف گزارشگری مالی در بروز هزینههای نمایندگی: شواهدی از فرضیه نمایندگی سیاسی
محورهای موضوعی : راهبری شرکتی
1 - استادیار گروه حسابداری، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: روابط سیاسی, تضاد منافع, مشکلات نمایندگی, تحریف در گزارشگری مالی,
چکیده مقاله :
در این مقاله تأثیر روابط سیاسی و تحریف در گزارشگری مالی بر هزینههای نمایندگی به ویژه در شرکتهای برخوردار از روابط سیاسی ارزیابی شده است. شاخص ارزیابی هزینههای نمایندگی مبتنی بر نسبت هزینههای عملیاتی به درآمدهای عملیاتی فروش است. شاخص ارزیابی روابط سیاسی مبتنی بر وجود ارتباطات دولتی سیاسی در ساختار هیأت مدیره یا ساختار مالکیت سهام شرکتها است. بهعلاوه، شاخص ارزیابی تحریف گزارشگری مالی مبتنی بر اقدام چند دورهای مدیران جهت مدیریت سود از طریق اقلام تعهدی اختیاری است. جامعه آماری غربال شده پژوهش شامل 204 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی دوره 10 ساله از 1392 تا 1401 است. تحلیلهای پژوهش با بهرهگیری از مدلهای رگرسیون چندمتغیره مبتنی بر دادههای ترکیبی با اثرات ثابت و روش حداقل مربعات تعمیم یافته طبق نرمافزار ایویوز صورت گرفته است. یافتههای تجربی نشان دادند در شرکتهای برخوردار از روابط سیاسی، سطح بالاتری از هزینههای نمایندگی وجود دارد. همچنین، به موازات افزایش تحریف سود در گزارشگری مالی، سطح هزینههای نمایندگی افزایش یافته است. ضمن این که افزایش میزان تحریف سود در گزارشگری مالی شرکتهای دارای روابط سیاسی نیز سبب افزایش هزینههای نمایندگی شده است؛ در حقیقت، وقوع این رخدادها منطبق با فرضیه نمایندگی سیاسی است که طبق آن مدیران شرکتهای برخوردار از روابط سیاسی به واسطه انگیزههای فرصتطلبانه و آسیبهای ناشی از روابط سیاسی به بروز تضادهای نمایندگی دامن میزنند. سایر یافتهها گویای آن است که تحریف گزارشگری مالی و هزینههای نمایندگی در شرکتهای برخوردار از روابط سیاسی در مقایسه با شرکتهای فاقد روابط سیاسی از تفاوت معناداری برخوردار است.
This paper assessed the impact of political connection and financial misstatement on agency costs especially in politically connected firms. Agency cost is measured using the ratio of operational expenses to operational sales revenues index. Also, politically governance affiliation in either board structure or ownership structure is considered as a proxy of political connection. In addition, managers' multi-period incentives to misstate earnings in financial reporting are based on accruals earnings management. Research population using screening method consists of 204 firms listed in Tehran Securities & Exchange over 10 years period during March 2013 to March 2023. Research hypotheses investigated through multivariate regression models using panel data with fixed effect and generalized least squares method by E.Views software. Empirical findings documented that political connected firms have high level of agency costs significantly. Also, more managerial incentives to misstate earnings in financial reporting lead to increase agency costs level significantly. In addition, high level of earnings misstatement in politically connected firms caused to upward the agency costs level; In fact, these events enhance the interest conflict resulting from agency problems. So, it is aligned to political agency hypothesis, according to which the managers in politically connected firms, provoke agency conflicts due to opportunistic motives and harmful consequences of political connection. Other findings showed that the level of financial reporting misstatement and agency costs in politically connected firms has a significant difference compared to firms without political connection. This indicates the harmful consequences of political connections in Iran.
_||_