بررسی روش شناسی زمینه ای گشتالت در رمزگشایی شکل چلیپا در مقبره فردوسی
محورهای موضوعی : معماریمیلاد خوش مرام 1 , امیر قهرمان پوری 2
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه معماری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ورامین، پیشوا، تهران، ایران.
2 - استادیار گروه معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد صفادشت، تهران، ایران.(نویسنده مسئول)amir_ghahramanpouri@yahoo.com
کلید واژه: زمینه گرایی, گشتالت, طرح چلیپا, مقبره فردوسی,
چکیده مقاله :
در زمینه گرایی به ارزیابی و مطالعه نظام شکلگیری اثر در قالب کل (بافت پیرامونی) توجه میگردد. زیرا پیوند میان معماری و بافت پیرامونی آن همواره در زمینهی قابل تطبیق با اثر تفحص میگردد، به قسمی که از نظر مفهومی به کوبیسم و از نظر ادراکی و روششناسی به اصل شکل و زمینه استوار است. همچنین ارتباط بین اثر و اجزای پیرامونی آن بهواسطه کلیتی پیوسته و در عین حال حفظ خصوصیات شخصی خود در نظام جزء به کل قابل تعریف میباشد. همچنین روششناسی زمینهای در قالب آمیختگی میان اثر و زمینه و همچنین پیادهسازی اثر در ساختار مولد و حلشدگی در آن از منظر ارتباط عناصر سازنده اثر با کلیت آن قابل تعریف میباشد؛ زیرا ارزیابی و بکارگیری آن در واژهای چون گشتالت ملهم گشته است که عاملی است بین عناصر در حال تغییر و ثابت که جایگاه ویژهای در خلق اثر معمارانه دارد. بر این اساس با توجه به طرح آرامگاه فردوسی که با اقتباس از نمونههای باستانی بر رویداد روحیه ناسیونالیسم ملی آن زمان طراحی گشته است، میتوان عناصری را شناسایی کرد که مبنای الگووارگی طرح چلیپا در چگونگی شکلگیری اثر میباشند. لذا در این جستار تلاش شده است بابهره از مدارک مکتوبی چون مقالات، کتب و... و استنتاج اولیه از آنها و سپس به تحلیل و توصیف مدارک ارزشمدار پرداخته و در قالب تحلیل و توصیف مدارک مزبور به نوعی استدلال قیاسی از منظر الگوی شکلگیری چلیپا در کلیت این مجموعه توجه شود که در این راستا با طرح پرسشی چون: چگونه میتوان به واسطه روششناسی زمینهای به رمزگشایی الگوی شکل چلیپا در مقابر ایرانی_ اسلامی اعم از؛ آرامگاه فردوسی پاسخ داد؟، بتوان از طریق عناصر سازنده پایهای چون نقطه تا حجم و شناسایی پیکرهبندی این الگواره در کلیت شکلگیری مقبره فردوسی از منظر روششناسی عناصر پایهای به زمینهگرایی کالبدی مجموعه پاسخ داد.
In contextualism, the evaluation and study of the system formation of the effect in the form of the whole ( surrounding context ) is paid attention. Because the correlation between architecture and surrounding context can be investigated in a given context, in a way which is being stand to the Cubism in terms of conceptually and principle of the form of the context (Gestalt) in terms of methodology. In such a way that connection between effect and its surrounding components are defined through continuous whole and maintaining personal characteristics, in the part to whole system. Contextual methodology can be defined in the form of mixing the effects and the context, as well as the implementation of the effects in productive structure and solution in it, because evaluation and using of it by a word like Gestalt is a factor between changing and constant components that has a special place in creating architectural effect. The components based on Chlipa design can be identified Based on and according to the design of Ferdowsi’s tomb, which was designed from adapting ancient samples and sprit of national nationalism of that time. Therefore, we analyze and describe the value-based documents by using written documents and primary conclusion and consider Chlipa design in the form of comparative argument with a question such as: “how can respond to decoding Chlipa pattern in Islamic Tombs such as Ferdowsi’s tomb through contextual methodology? It is possible to respond to the signs of this component in formation of Ferdowsi’s tomb in terms of contextualism.In contextualism, the evaluation and study of the system formation of the effect in the form of the whole (surrounding context) is paid attention. Because the correlation between architecture and surrounding context can be investigated in a given context, in a way which is being stand to the Cubism in terms of conceptually and principle of the form of the context (Gestalt) in terms of methodology. In such a way that connection between effect and its surrounding components are defined through continuous whole and maintaining personal characteristics, in the part to whole system. Contextual methodology can be defined in the form of mixing the effects and the context, as well as the implementation of the effects in productive structure and solution in it, because evaluation and using of it by a word like Gestalt is a factor between changing and constant components that has a special place in creating architectural effect. The components based on Chlipa design can be identified Based on and according to the design of Ferdowsi’s tomb, which was designed from adapting ancient samples and sprit of national nationalism of that time. Therefore, we analyze and describe the value-based documents by using written documents and primary conclusion and consider Chlipa design in the form of comparative argument with a question such as: “how can respond to decoding Chlipa pattern in Islamic Tombs such as Ferdowsi’s tomb through contextual methodology? It is possible to respond to the signs of this component in formation of Ferdowsi’s tomb in terms of contextualism.
_||_