امکانسنجی تبدیل خیابانهای تجاری به پیادهراه در شهرهای کوچک، نمونه مطالعه: خیابان امام خمینی شهر گلپایگان
محورهای موضوعی : برنامه ریزی شهریمحمدرضا حقی 1 , حمیدرضا مصطفایی 2 , حمیدرضا توسلی 3 , علیرضا اختری 4
1 - دانشجوی دکترا شهرسازی دانشگاه بوعلی سینا
2 - کارشناس حمل و نقل و ترافیک شهرداری گلپایگان، دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی عمران برنامهریزی حمل و نقل و ترافیک، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
3 - مدیر فنی و عمرانی شهرداری گلپایگان، کارشناسی ارشد مهندسی عمران مدیریت ساخت، دانشگاه علم و صنعت ایران
4 - رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان گلپایگان، کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی، دانشگاه علم و صنعت ایران
کلید واژه: پیادهراه, خیابان تجاری, بافت مرکزی شهر, خیابان امام خمینی گلپایگان, پیادهمداری,
چکیده مقاله :
در پژوهش حاضر، مساله تبدیل خیابان امام در بافت مرکزی شهر گلپایگان به پیادهراه بر مبنای تحلیل یکپارچه مورد بررسی قرار گرفته است. روش پژوهش حاضر تحلیلی-تفسیری است و به منظور انجام تحلیل یکپارچه، در ابتدا مولفههای موثر در تبدیل خیابان به پیادهراه از متون معتبر داخلی و خارجی استخراج گردیده است. سپس وضعیت خیابان امام در ابعاد کالبدی-عملکردی، حمل و نقل و ترافیک، اقتصادی، اجتماعی، زیستمحیطی و مدیریتی مورد ارزیابی قرار گرفته است و نقاط قوت، ضعفها، فرصتها و تهدیدهای پیشرو مشخص شدهاند. در ادامه با استفاده از ماتریس-های عوامل داخلی و خارجی، به ارزیابی کمی وضعیت خیابان پرداخته شده است و به منظور وزندهی به عوامل از روش دلفی (نظرات 30 کارشناس) استفاده شده است. در نهایت با ترسیم نمودار اولویتبندی راهبردها، مشخص گردید شرایط تبدیل خیابان امام به پیادهراه در موقعیت تهاجمی قرار دارد که بیانگر برتری نقاط قوت و فرصتها نسبت به نقاط ضعف و تهدیدها و فراهم بودن شرایط برای تبدیل خیابان امام به پیادهراه است. با این وجود، پیشنهاد میشود به منظور کسب موفقیت حداکثری از اجرای طرح، راهبردهایی چون تهیه طرح جامع حمل و نقل و ترافیک با رویکرد پیادهمداری، توجه به انعطافپذیری و انطباقپذیری طرح، ارتقاء شبکه حمل و نقل عمومی، توجه به نظرات ساکنین و ذینفعان و ... در اولویت قرار گیرند . همچنین اجرای چندمرحلهای طرح، ساماندهی وضعیت پیادهروهای بافت مرکزی شهر، حذف کاربریهای ناسازگار از پیرامون پیادهراه و تقویت سامانه حمل و نقل عمومی از جمله پیشنهادات اولیه برای اجرای پیادهراه است.
Todays, a significant part of everyday life is spent in areas outside the central city street texture due to the connection between the user types, the presence of different classes of people. Therefore, the present study was to become the Imam Street in downtown Golpayegan of the Pedestrian-Street is based on an integrated analysis is studied. This is due to the particular situation in the city streets and commercial applications and services around their daily considerable amount of compression can be mounted and dismounted welcome, good capacity to become the Pedestrian-Street. To perform an integrated analysis of the factors influencing the street into the Pedestrian-Street interior and exterior have been extracted from authentic texts. Then the Imam in "physical-functional", "Transport and Traffic", "economy", "social", "ecological" and "management" is evaluated and the strengths, weaknesses, opportunities and future threats identified. Then, using a matrix of internal and external factors, the quantitative assessment of the situation of street is discussed. Finally, charting prioritize strategies, it was found that the conversion of Imam Street to Pedestrian-Street is located in an offensive position. This represents relative strengths and weaknesses and the opportunities and threats for conditions to become Imam Street to the Pedestrian-Street. Nevertheless, it is recommended to achieve maximum success of the plan is to adopt appropriate solutions to the weaknesses and threats. Implementation of the multi-stage plan, organize the sidewalks of downtown, remove incompatible applications from the Pedestrian-Street and strengthening of the public transport system, including the initial proposals for the Pedestrian-Street.
منابع
- پاکزاد، جهانشاه (1390) «راهنمای طراحی فضاهای شهری»، چاپ پنجم، انتشارات شهیدی، تهران
- حبیبی، سید محسن (1380) «مسیر پیاده گردشگری»، نشریه هنرهای زیبا، شماره 9، صفحات 43-51
- رنجبر، احسان؛ رئیساسماعیلی، فاطمه (1389). «سنجش کیفیت پیادهراههای شهری در ایران؛ نمونه موردی پیادهراه صف تهران»، نشریه هنرهای زیبا، شماره 42، صفحات 83-93
- فلاحمنشادی، الهام؛ حبیبی، سارا؛ روحی، امیر (1391). «پیادهراههای شهری، از ایده تا عمل؛ ارزیابی پیادهراه بازار شهر تهران»، نشریه نامه معماری و شهرسازی، شماره 9، صفحات 45-63
- کاشانیجو، خشایار (1389) «پیادهراهها؛ از مبانی طراحی تا ویژگیهای کارکردی»، انتشارات آذرخش، چاپ اول، تهران
- نقیزاده، محمد (1390) «فضاهای باز شهری»، انتشارات سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور، چاپ اول، تهران
- Al-Haghla, K. (2009) “Evaluating new urbanism’s walkability performance: A comprehensive approach to assessment in Saifi Village, Beirut, Lebanon”, URBAN DESIGN International, Vol. 14, pp. 139–151
- Brambilla, R & Longo, G. (2012) “Pedestrian zones: a design guide” ,Edit by Watson et al, Time-Saver Standards for Urban Design, The McGraw-Hill Companies, USA
- CDM (Commission of Downtown Memphis) (2008) “Pedestrian & Transit Malls Study”, from website: http://www.indydt.com/Pedestrian and_Transit_Malls_Study.pdf
- Cerin, E. Macfarlane, D. J. Ko, H. Chan, K. A. (2007) “Measuring perceived neighbourhood walkability in Hong Kong”, Cities, Vol. 24, No. 3, pp. 209–217
- Ergen, B. (2013) “Investigation of Streets and Pedestrian Malls as Public Spaces”, Istanbul Ticaret Universitesi Fen Bilimleri Dergisi, Vol. 23, pp. 1-12
- Fruin, J. (2012) “Planning and design for pedestrian” ,Edit by Watson et al, Time-Saver Standards for Urban Design, The McGraw-Hill Companies, USA
- Gallimore, J. Brown, B. Werner, C. (2011) “Walking routes to school in new urban and suburban neighborhoods: An environmental walkability analysis of blocks and routes”, Environmental Psychology, Vol. 31, pp. 184-191
- Gebel, K. Bauman, A. Owen, N. (2009) “Correlates of Non-Concordance between Perceived and Objective Measures of Walkability”, Ann. Behav. Med., Vol. 37(2), pp. 228-38
- Mateo-Babiano, I. (2003) “Pedestrian Space Management as a Strategy in Achieving Sustainable Mobility”, From website: http://www.oikos-international.org/fileadmin/oikos-international/international/Summer_Academies__old_ones_/edition_2003/Papers/paper_babiano.pdf
- Millington, C. Thompson, C. Rowe, D. Aspinall, P. (2009) “Development of the Scottish Walkability Assessment Tool”, Health & Place, Vol. 15, pp. 474–481
- Monteiro, F. B. & Campos, V. (2012) “A proposal of indicators for evaluation of the urban space for pedestrians and cyclists in access to mass transit station”, 15th meeting of the EURO Working Group on Transportation, Procedia - Social and Behavioral Sciences
- Newman, L. Waldron, L. Dale, A. Carriere, K. (2008) “Sustainable urban community development from the grassroots: Challenges and opportunities in a pedestrian street initiative”, Local Environment, Vol. 13, No. 2, pp. 129-139
- Parks, J.R. & Schofer, J.L. (2006) “Characterizing neighborhood pedestrian environments with secondary data”, Transportation Research Vol. 11, pp. 250–263
- Risser, R. Risser, Ch. (2010) “Some thoughts about needs from a psychological perspective”, Pedestrians' Quality Needs- PQN Final Report- Part B5 Documentation- Policy process, from website: www.walkeurope.org
- Sapawi, R. , Said, I. (2012) “Constructing Indices Representing Physical Attributes for Walking in Urban Neighborhood Area”, Procedia - Social and Behavioral Sciences 50, pp. 179–191
- Shamsuddin, S. Abu Hassan, N. Bilyamin, S. (2012) “Walkable Environment in Increasing the Liveability of a City”, ASEAN Conference on Environment-Behavior Studies, Bangkok, Thailand, 16-18 July 2012
- Southworth, M. (2005) “Reinventing Main Street: From Mall to Townscape Mall”, Journal of Urban Design, Vol. 10, No. 2, pp. 151-170
- Stangl, P. (2011) “The US Pedestrian Plan: Linking Practice and Research”, Planning Practice & Research, Vol. 26, No. 3, pp. 289-305
- TENC (Traffic Engineering Council Committee) (1998) “Design and Safety of Pedestrian Facilities”, Institute of Transportation Engineers, Washington
- Wood, L. Frank, L. D. Giles, B. (2010) “Sense of community and its relationship with walking and neighborhood design”, Social Science & Medicine, Vol. 70, pp. 1381–1390
_||_