The Rate of Using Lean Management Components in the Libraries of Medical Sciences Universities in the North Provinces of Iran
محورهای موضوعی : policy makingصفیه طهماسبی لیمونی 1 , محمداسماعیل صدیقه 2
1 - دانش آموخته دوره دکتری تخصصی کتابداری و اطلاع رسانی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی،
واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران،
2 - استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران
کلید واژه: Lean Management, lean thinking, Academic Libraries,
چکیده مقاله :
The aim of this paper is to determine the use of lean management components in the libraries of medical sciences universities in the north provinces of Iran. The methodology is a cross-sectional survey in which the viewpoints of 105 managers and employees in different units of libraries of medical sciences universities are evaluated in Mazandaran, Golestan, and Gilan to determine the application of the lean management components. All 150 people are selected as a sample because of the limitation of the research population. The data are collected by using a questionnaire containing 8 sections and 64 questions based on Likret scale and Delphi method. The data collected are analyzed according to descriptive and inferential statics including one-sample t-test, independent t-test, Freidman, Kruskal Wallis and Mann Whitney by using SPSS 20. Assuming the criterion number 3, the average of total scores of lean management components will be 3/69 in the libraries under study. The highest average of the score (3/88) belongs to buying system management and the lowest (3/54) to human resource management. There is a significant difference between the viewpoints of the managers and librarians of the libraries studied in these 4 universities about lean management components and also on the situation of lean management (p≤0/05). The results indicate that the application of the lean management is desirable in the population under study
مدیریت ناب از طریق بهبود مستمر، ریشه کن کردن اتلاف و آفرینش ارزش در سازمان به همراه جلب مشارکت کارکنان از یک سو و مشتریان از سوی دیگر، مزایای زیادی را برای سیستمهای تولیدی و خدماتی به منظور کنترل هزینهها و بهبود کیفیت خدمات به همراه دارد. هدف از این مطالعه تعیین میزان کاربرد مولفههای مدیریت ناب درکتابخانههای دانشگاههای علوم پزشکی منطقه شمال ایران میباشد. مطالعه حاضر از نوع پیمایشی مقطعی میباشد که در آن دیدگاه 105 نفر از مدیران و کارکنان بخشهای مختلف کتابخانههای دانشگاههای علوم پزشکی منطقه شمال کشور(بابل،گلستان، گیلان و مازندران) در ارتباط با بکارگیری مولفههای مدیریت ناب سنجیده شد. به دلیل محدودبودن جامعه پژوهش، کل جامعه به عنوان نمونه انتخاب شد. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساختهای مشتمل بر هشت بخش و 64 سوال مبتنی بر مقیاس لیکرت بود که به روش دلفی به تایید نهایی رسید. دادهها براساس آمار توصیفی و آمار استنباطی شامل آزمونهای تی تک نمونهای، تی مستقل، فریدمن، کروسکال والیس و من ویتنی با استفاده از نرم افزارSpss 20 تحلیل شدند. باتوجه به فرض نمره معیار 3، میانگین نمره کل مولفههای مدیریت ناب کتابخانههای علوم پزشکی مورد بررسی، 69/3 به دست آمد. بالاترین میانگین نمره به مدیریت سیستم خرید (88/3) و کمترین میانگین نمره به مولفه سازماندهی نیروی انسانی (54/3) تعلق گرفت. بین نظرات مدیران و کتابداران دانشگاههای مورد بررسی در خصوص کاربرد مولفههای مدیریت ناب و هم چنین وضعیت مدیریت ناب در کتابخانههای 4 دانشگاه مورد بررسی تفاوت معنی داری وجود داشت( p≤0/05). تحلیل نتایج نشان داد وضعیت بکارگیری مدیریت ناب در جامعه مورد بررسی در حد مطلوبی قرار دارد.