Effects of At-work Trainings on the skills of Managers (Case study of Islamic Azad University)
محورهای موضوعی : policy makingمرضیه محمدی 1 , امین نیک پور 2
1 - عضو هیات علمی واحد فیروزکوه
2 - دانشجو
کلید واژه: Islamic Azad University, Conceptual Skills, Human Skills, Technical Skills, At-work Trainings,
چکیده مقاله :
The purpose of the present research is to study the effect of at-work trainings on managers’ skills. In this research, manager’s training is considered as independent variable. It is operative by sub index conceptual, human and technical skills but called as dependent variable in Robert Katz’s theory. The method used here is experimental done by a pretest-posttest group. The statistical population contains all managers working in 8th and 12th regions of Islamic Azad University. The method of sampling is disposal sample participating in managers’ skills training workshops. The measurement instrument is a pretest and posttest questionnaire. To analyze data, descriptive and inferential statistics including tests of Kolmogro-Smirnov, and Sign and ranking test of Friedman and so SPSS software are applied. Also, a deductive and descriptive statistics method is used to analyze the inputs. The results of analyzing the data represent that, at-work training will promote conceptual, human and technical skills of the managers in Islamic Azad University. But, effectiveness sequence of skills caused by at-work trainings is different from Robert Kats theory. In Robert Kats theory, training increases technical skill more than the others. Whereas, in this research, it is clear that at-work trainings firstly empower human skills and secondly technical skills and then conceptual skills.
هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر آموزشهای ضمن خدمت بر مهارتهای سهگانه مدیران است. آموزشهای مدیران در این پژوهش، متغیر مستقل در نظر گرفته شده است و مهارتهای مدیران از طریق خردهمقیاسهای، مهارت ادراکی، انسانی و فنی و بر اساس نظریه "رابرت آل کاتز" به عنوان متغیر وابسته عملیاتی شده است. روش انجام این پژوهش، تجربی میباشد و با استفاده از طرح یک گروهی پیشآزمون- پسآزمون انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش کلیه مدیران مناطق هشت و دوازده دانشگاه آزاد اسلامی است و شیوه نمونهگیری به صورت نمونه در دسترس از بین کسانی که به صورت داوطلب در دورههای آموزشی مدیران میانی شرکت نمودند، میباشد. ابزار گرپژوهش، پرسشنامه پیشآزمون و پسآزمون میباشد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روش آمار توصیفی و استنباطی (از جمله آزمون کولموگروف- اسمیرنوف، آزمون رتبهبندی فریدمن و آزمون علامت) استفاده شده است و دادهها از طریق نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که آموزشهای ضمن خدمت مدیران در دانشگاه آزاد اسلامی موجب ارتقاء مهارتهای ادراکی، انسانی و فنی مدیران میگردد. لیکن توالی تاثیرپذیری مهارتهای سهگانه از آموزش متفاوت از نظریه رابرت آل کاتز میباشد. زیرا در نظریه کاتز بیشترین تاثیر را مهارت فنی از آموزش میپذیرد، ولی در پژوهش انجام شده اینطور محقق گردید که بیشترین تاثیر را مهارت انسانی از آموزش میپذیرد و اولویت بعدی مهارت فنی و سپس ادراکی میباشد.